پر کاربردترین انواع تیرآهن در ساختمان سازی

انواع تیرآهن در ساختمان سازی

انواع تیرآهن در ساختمان سازی به عنوان ابزاری برای ایجاد اسکلت بندی استاندارد برای ساختمان به کار برده می‌شود. هر نوع از تیرآهن، کاربرد خاص خود را برای ساختمان و هر سازه‌ای به وجود می‌آورد.

از این نظر، به کار بردن انواع تیرآهن‌های ساختمانی یکی از اصول مهم و فرایند‌های اولیه برای انجام دادن این کار است. ساخت یک سازه و یا ساختمان به شکل مسکونی، باید به نوعی که بتوان آن را مقاوم ساخت اهمیت دارد.

اهمیت مقاوم سازی در ساختمان به خصوص ساختمان‌های مسکونی، قابلیت بهره‌مندی از آن‌ها در سال‌های متمادی است.

انواع تیرآهن در ساختمان سازی

در رابطه با بهره‌مندی از تیرآهن، ابتدا باید با نوع و مدل‌های تیرآهن آشنا شوید. مدل‌های به کار رفته در تیرآهن دارای ساختار بسیار متفاوتی نسبت به هم می‌باشند که هر کدام نیز کاربرد خاص به خود را دارند.

از این نظر، ابتدا باید با نوع‌های تیرآهن آگاهی لازم را به دست آورد.

انواع تیرآهن در ساختمان سازی شامل موارد زیر است:

  • تیرآهن اصلی
  • تیرآهن فرعی
  • تیرآهن کلاف

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

تیرآهن ساختمانی

1. تیر اصلی

در دسته‌بندی تیرآهن یکی از انواع تیرآهن‌های موجود، تیرآهن اصلی است. تیرآهن اصلی، به ستون متصل می‌شود. یکی از وظایف مهم در رابطه با تیر اصلی، به کار بردن آن برای منتقل کردن باز از قسمت فرعی به بخش ستون است.

با این حال، از جمله وظایف مهم برای تیر اصلی انتقال دادن بار، به قسمت ستون‌ها می‌باشد.

2. تیر فرعی

تیر فرعی، نیز یکی از تیر‌های مهم برای ساختمان سازی است. البته به کار بردن تیر فرعی، در واقع، به نوعی باید به تیر اصلی متصل شود. به همین دلیل، به آن تیر فرعی گفته می‌شود. البته یکی از کاربرد‌های این نوع از تیر، انتقال دادن بار به تیر اصلی است. با منتقل کردن بار از تیر اصلی به تیر فرعی، میزانی از بار اضافی از روی تیر اصلی برداشته می‌شود.

به این شکل بار ساختمانی، در همه نقاط اسکلت بندی شده برای ساختمان، قرار داده می‌شود. این مسئله منجر به ایجاد تعادل بر روی ساختمان می‌شود. البته به کار بردن نوع تیر مورد نظر در ساختمان، به شکل مستقیم، به ستون متصل نشده است.

3. تیر کلاف

یکی از انواع دیگر تیر‌ها، با نام تیر کلاف است. تیر کلاف، به عنوان تیر عرضی در سقف و خرپا در ستون قرار داده می‌شود. یکی از وظایف اصلی برای تیر کلاف، استفاده از آن برای منتقل کردن بار به تیر عرضی در ستون است. به کار بردن تیر کلاف، در قسمت خرپا سقف، به شکل عمومی استفاده نمی‌شود. البته به کار بردن تیرآهن در ساختمان، با توجه به نوع و مدل‌های متفاوت وجود برای آن، دارای فواید بسیار زیادی نیز هست.

نوع‌های دیگری نیز برای ساختار تیرآهن وجود دارد که شامل:

  • تیرآهن بال پهن
  • تیرآهن نیم پهن
  • تیرآهن اروپایی

تیرآهن بال پهن، در ساختار خود دارای دو نوع متفاوت است. البته به کار بردن این نوع تیرآهن به دو شکل سبک و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزن مورد نظر برای این نوع از تیرآهن، به نوعی دارای دو شکل نیمه پهن و اروپایی بوده است. تیرآهن بال پهن، بیشتر برای ایجاد ستون و خرپا به کار برده می‌شود. قیمت تیر آهن مدل‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

. تیرآهن نیم پهن

یکی از انواع تیرآهن‌های دیگر، به کار بردن تیرآهن نیم پهن است. تیرآهن نیم پهن، ساختاری شبیه به حرف انگلیسی L دارد. تیرآهن اروپایی، نیز نوع دیگری از تیرآهن است. این نوع از تیرآهن که در بازار فروش خود، با نام تیرآهن معمولی نیز از آن یاد می‌شود.

. تیرآهن لانه زنبوری

یکی دیگر از تیرآهن‌های کاربردی برای ساختمان، به کار بردن تیرآهن لانه زنبوری است.

تیرآهن لانه زنبوری، دارای سوراخ‌هایی در قسمت از محصول مورد نظر است، مزایای تیرآهن لانه زنبوری برای ساخت و ساز فوق‌العاده است البته وجود سوراخ‌های موجود در تیرآهن، منجر به کاهش میزان مقاومت آن است.

تیرآهن در ساختمان

هزینه پرداختی برای بهره‌مندی از تیرآهن

یکی از نکات مهم، جدای نوع‌های تیرآهن، به کار بردن آن‌ها و توجه به قیمت‌های موجود برای یک ساختمان است. با این حال، یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین نیاز‌های امروز جامعه بشری در ساخت و ساز، به کار بردن سازه‌های مورد اطمینان و با دوام بسیار بالا است. در صنعت به کار بردن تیرآهن، در دسترس و مقاوم، یکی از فاکتور‌های اساسی و مهم دنیای امروز است.

قیمت تیرآهن، تغییرات بسیار زیادی را به خود گرفته است.

از این جهت، با گذشت زمان، شیوه‌های زیادی برای ایجاد تغییرات بر روی تیرآهن و نوع آن به وجود آمده است. به همین دلیل، قیمت‌های متفاوتی نیز برای هر نوع از تیرآهن وجود دارد. با توجه به نیاز هر سازه ساختمانی، به کار بردن تیرآهن مورد نظر، با قیمت بسیار متفاوت در نظر گرفته می‌شود.

برای افراد که در ابتدای ورود خود در دنیای ساختمان سازی، نکات بسیار نامشخصی وجود دارد. به همین دلیل، داشتن اطلاعات و دانش کافی در رابطه با تیرآهن و انواع محصولات برای آن، باعث دسترسی بسیار ساده و آسان برای استفاده از تیرآهن می‌شود.

یکی از مهم‌ترین و موثر‌ترین نوع سازه برای ساختمان، به کار بردن تیرآهن در آن است. تیرآهن، یکی از محصولات به دست آمده، از نورد گرم است.

انجام دادن نورد گرم، بر روی تیرآهن، برای بالا بردن نقش مقاومتی بالا در تیرآهن و همین طور استحکام آن، در برابر تنش‌های موجود بر روی تیرآهن به صورت لنگر برشی و خمشی است.

با این حال، ارزشمندی بالایی برای تیرآهن در سازه ساختمانی وجود دارد. البته تمامی نوع‌های تقسیم بندی شده، برای تیرآهن، به منظور استفاده از آن یا ساختار آن نیست. بلکه نوع‌های کاربردی و تقسیم بندی برای آن‌ها، با توجه به استاندارد‌های مشخص شده برای هر نوع از تیرآهن می‌باشد.

استاندارد‌های ایجاد شده برای تیرآهن، نیز باعث دسته بندی در نوع تیرآهن می‌شود. دو فاکتور ساختار و استاندارد به کار رفته در تیرآهن، قابلیت‌های بالایی را برای تیرآهن به وجود می‌آورد. در هنگام خرید تیر آهن و پرداخت هزینه برای آن، ابتدا باید به دو دسته بندی آن یعنی نوع و استاندارد مشخص شده برای تیرآهن، توجه زیادی داشته باشید.