مش و شبکه میلگرد چیست؟

توری مش و شبکه میلگرد:

توری مش مجموعه ی شبکه ای از میلگرد های بافته شده می باشد به این روش که میلگردها عمود بر هم به صورت طولی و عرضی یکدیگر را قطع می کنند و همه این نقاط تقاطع به وسیله دستگاه های جوش به صورت نقطه ای به همدیگر جوش داده می شوند. توری های مش میلگردی برای مسلح کردن و تقویت مقاومت کششی و جلوگیری از ترک خوردن بتن در ساختمان سازی برای کف سازی طبقات و صنعت کاربرد دارد و از به روز ترین و پرکاربرد ترین روش های حال حاضر می باشد.

شبکه های میلگردی بر حسب نوع استفاده در ابعاد و اندازه های مختلف طول و عرض (طول 1 الی 2.5 متر و عرض 1 الی 9 متر) ساخته می شود، همچنین از میلگرد در سایزهای متفاوتی 6 الی 12 میلی متر به صورت آجدار و ساده استفاده و بر اساس سفارش در دو نوع شبکه های توری پیش جوش آجدار و شبکه های توری پیش جوش ساده تولید می گردد.

در این روش اتصال میلگردهای طولی و عرضی و جوش دادن آن ها به یکدیگر باید با دقت انجام شود. به هر کدام از شبکه و فضاهای خالی به وجود آمده از اتصال میلگرد های طولی و عرضی چشمه شبکه می گویند که می تواند مربع یا مستطیل باشد و ابعاد آن بین 8 تا 40 سانتی متر متغیر است. قابل ذکر است که استفاده از میلگرد 6 ساده در همه ابعاد چشمه ها و میلگرد 8 آجدار با ابعاد 10*10، 15*15 و 20*20 چشمه ها از پرکاربردترین توری های مش می باشد.

برای میلگردهای مصرفی A2 حداقل تنش تسلیم 340 و میلگرد A3 حداقل تنش تسلیم 400 نیوتن بر سانتی متر مربع مورد نیاز است.تعداد و سایز میلگرد ها و دیگر ویژگی های این شبکه های مش باید از پیش محاسبه و با دقت و به صورت منظم اجرا شوند.

شبکه میلگردی مش با توجه به میلگرد مصرفی آن وزن متفاوتی دارد ولی با وجود وزن کم آن، نسبت به روش های دیگر مقاومت بسیار مناسب و بالایی دارد و حمل و جا به جایی آن راحت، اجرای آن سریع و در نهایت نسبت به سایر روش ها مقرون به صرفه نیز می باشد. کم ترین وزن شبکه های مش مربوط به میلگرد 6 ساده با چشمه 30*30 و وزن تقریبی 22 کیلوگرم و بیش ترین وزن مربوط به میلگرد 12 ساده یا آجدار با چشمه 10*10 و وزن تقریبی 257 کیلوگرم است. خرید میلگرد آجدار به دلیل ویژگی هایی که دارد در بین متقاضیان زیاد است.

میلگردهای مورد استفاده در این شبکه های مش منطبق با بحث نهم مقررات ملی ساختمان و استاندارد ملی میلگردهای گرم نوردیده 3132 می باشد.

میلگرد آجدار | سپاهان آهن

کاربرد شبکه میلگردی مش:

شبکه های میلگردی مش مصارف زیادی دارد از جمله استفاده در سقف های کامپوزیت، دیوار، کف طبقات و پارکینگ، استخر، سازه های پیش ساخته بتنی و همچنین کارهای عمرانی مثل سد سازی، پل، احداث تونل، کانال سازی، مترو، راه سازی، خطوط راه آهن، ساخت اتوبان و فرودگاه ، نرده و حصار کشی، ساخت سیلو و مخازن بتنی و بسیاری دیگر از پروژه ها کاربرد دارد.

نکات اجرایی توری های مش:

  • قبل ازاستفاده از شبکه های مش باید میلگرد ها را از هر گونه آلودگی و مواد چسبیده به آن تمیز کرد تا مانعی برای اتصال میلگرد و بتن نباشد.
  • جوشکاری و اتصال میلگردها باید با دقت به صورت منظم و مطابق با ابعاد و اندازه های محاسبه شده انجام شود.
  • باید مراقب شکستن جوش ها و جدا شدن و همچنین خم شدن میلگردها هنگام اجرای کار بود.
  • استفاده از میلگردهای زنگ زده که از کارایی و قطر میلگرد هنگام زنگ زدایی کاسته شده مجاز نمی باشد.
  • هر چه برای ساختن توری مش، مفتول را کم تر داغ و سرد کنند، مش مقاوم تر خواهد بود و منجربه تقویت در بتن مسلح می شود.
  • برای برخی مصارف می توان ازشبکه های مش گالوانیزه شده استفاده نمود تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی درمعرض رطوبت جلوگیری شود.