چرا در ساخت سازه‌ها از تیرآهن استفاده می‌شود؟

چرا در ساخت سازه‌ها از تیرآهن استفاده می‌شود

تیرآهن‌های نوع H و تیرآهن‌های نوع I از انواع تیرآهن‌هایی هستند که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی و ساختار تیرآهن‌های نوع I باعث می‌شود که بتوان از آن‌ها در انواع ساخت و ساز‌ها استفاده نمود. اما شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا در ساخت سازه‌ها از تیرآهن استفاده می‌شود؟

مهندسان به صورت گسترده‌ای از تیرآهن‌های نوع I در ساخت و ساز استفاده می‌کنند. تیرآهن‌ها با توجه به اندازه و مشخصاتی که دارند، در ساخت ستون‌ها در طول‌های مختلف و یا پوشش سقف‌ها کاربرد فراوانی دارند. درک خواص و کاربرد تیرآهن‌های نوع I یک ضرورت اساسی در صنعت ساختمان سازی برای مهندسان و یا کارگران به شمار می‌آید.

شکل و ساختار تیرآهن‌های نوع I

تیرآهن‌های نوع I، شامل دو سطح افقی می‌باشد که به عنوان فلنج و یا لبه شناخته می‌شوند و توسط یک جزء عمودی به یکدیگر متصل شده‌اند. شکل این فلنج‌ها به همراه جزء عمودی متصل کننده آن‌ها شبیه به سطح مقطع “I” و یا “H” می‌باشد.
اکثر تیرآهن‌ها از فولاد ساخته شده‌اند، اما برخی از انواع تیرآهن‌ها وجود دارد که از جنس آلومینیوم می‌باشند. از تیرآهن‌های فولادی با مقاومت بالا در ساخت پل‌ها و یا موارد ساختمانی استفاده می‌شود.

تیرآهن‌ها در انواع وزن، ارتفاع، عرض لبه‌ها و یا ضخامت‌های مختلفی از جزء عمودی متصل کننده تولید می‌شوند به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای مقاصد مختلفی استفاده نمود.

تیر آهن | سپاهان آهنهنگام خرید تیرآهن‌های نوع I، فروشندگان آن‌ها را در مواد و ابعاد مختلفی عرضه می‌کنند. تولیدکنندگان باتوجه به نیازهای ساختمانی، قیمت تیر آهن و … تیرآهن‌ها را در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌کنند.

تولیدکنندگان هنگام تولید تیرآهن‌ها لازم است که عوامل بسیاری را در نظر بگیرند:

  • انحراف: تولیدکنندگان لازم است که یک ضخامت استاندارد برای کاهش تغییر شکل تیرآهن‌ها در نظر بگیرند.
  • لرزش: جرم و سختی استاندارد برای تیرآهن‌ها برای جلوگیری از ارتعاش ساختمان.
  • میزان انعطاف پذیری: لازم است که استحکام عرضی تیرآهن‌ها با میزان فشار وارد بر آن منطبق باشد و از حداقل میزان انعطاف پذیری لازم برخوردار باشد.
  • انقباض: لازم است که فلنج‌ها برای جلوگیری از انقباض و یا خمش در استحکام مناسبی تولید شوند.
  • تنش: تولیدکنندگان تیرآهن‌های نوع I لازم است که برای جزء عمودی متصل کننده یک ضخامت استاندارد را انتخاب کنند تا اطمینان حاصل کنند که در اثر تنش، تیرآهن شکسته نشود.

طراحی تیرآهن‌های نوع I به صورتی می‌باشد که به جای خم شدن می‌توانند تحت فشار قوی قرار گیرند. برای رسیدن به این هدف مواد مورد استفاده در تیرآهن‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند و به این ترتیب لازم است که حداکثر فشاری که قادر به تحمل آن هستند تعیین گردد. تیرآهن‌های ایده‌آل دارای حداقل قسمت مقطع عرضی می‌باشند و نیاز به کمترین مواد ممکن برای آن‌ها می‌باشد.

کاربرد تیرآهن‌های نوع I

تیرآهن‌های نوع I کاربردهای مختلفی در صنعت ساخت و ساز دارند. آن‌ها اغلب به عنوان چارچوب‌های پشتیبان در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تیرآهن‌های نوع I ساختاری یکپارچه را با میزان قدرت و پشتیبانی بالا تضمین می‌کند. قدرت و استحکام زیاد تیرآهن‌های نوع I، نیاز به ساختار‌ها و مواد مختلف، هدر رفتن سرمایه و وقت را کاهش داده و یک ساختار پایدار را ایجاد می‌کنند. همه کاره بودن و قابل اطمینان بودن تیرآهن‌های نوع I از ویژگی‌های مهم این تیرآهن برای صنعت ساختمان می‌باشد.

تیرآهن‌های نوع I فولادی ساختاری مستحکم و مقاوم را به همراه دارند. شکل ظاهری تیرآهن‌های نوع I باعث می‌شود که آن‌ها برای انعطاف پذیری یکنواخت و موازی با جزء عمودی آماده باشند.
این تیرآهن‌ها قادر هستند که وزن‌های مختلفی را به همراه انواع تنش‌ها و فشار‌ها بدون خم شدن تحمل نمایند. تقریبا طیف گسترده‌ای از انواع تیرآهن‌های نوع I در اندازه‌ها و وزن‌های متفاوتی برای انواع کاربردها وجود دارند.

به علت قابلیت‌های چند جانبه تیرآهن‌های نوع I در جهان آن‌ها را تحت عنوان تیرآهن جهانی (universal beam) می‌شناسند.

تولید تیرآهن‌های فولادی نوع I

برای اهداف ساختمانی تیرآهن‌های نوع I، از بهترین، کارآمدترین و به صرفه‎ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌آیند. ساخت تیرآهن‌های فولادی نیاز به تجربه، دانش و ابزار تخصصی دارد. برای تهیه تیرآهن‌های فولادی و میلگرد و سایر مصالح ساختمانی لازم است که به تولیدکنندگانی که به آن‌ها اعتماد دارید مراجعه نمایید و با توجه به قیمت میلگرد و تیر آهن و کیفیت مصالح ساختمانی تصمیم به خرید بگیرید.

تیر آهن | سپاهان آهنفولاد یکی از مواد اولیه برای تهیه تیرآهن‌ها می‌باشد که می‌تواند به هر شکلی تغییر یابد. تیرآهن‌های فولادی در اندازه‌های بلند و مرتفعی ساخته می‌شوند که با نام تیرآهن‌های فولادی سازه‌ای نیز شناخته می‌شوند.
مزیت این تیرآهن‌ها این است که دارای ساختاری حمایتی در نقطه‌ای که نصب می‌شوند، می‌باشند. طیف گسترده‌ای از مصالح ساختمانی مانند تیرآهن‌ها، نبشی‌ها با استفاده از فولاد برای مقاصد ساختمانی تولید می‌شوند. بسته به شکل ظاهری تیرآهن‌های فولادی سازه‌ای، آن‌ها تحت عنوان تیرآهن‌های نوع I، تیرآهن های H و انواع دیگری از تیرآهن‌ها در بازار ارائه می‌شوند.

تیرآهن‌های نوع I پر کاربردترین انواع تیرآهن در ساختمان سازی می‌باشد، شاید در ظاهر ساده به نظر بیایند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که آن‌ها به طور گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که این تیرآهن‌ها بسیار مقاوم می‌باشند، برای ساخت اتاق‌های بزرگ و یا به عنوان کانال‌های حمایتی در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
هنگام بازسازی یک خانه این تیرآهن‌ها برای جایگزینی ساختارهای قدیمی مناسب می‌باشند.

به غیر از کاربردهای ساختمانی و مسکونی، نقش تیر آهن در پل سازی بسیار پر رنگ است. تیرآهن‌ها برای قاب‌های راه آهن‌ها، آسانسور‌ها و یا در ابعاد کوچک‌‌تر هنگام ساخت تریلرها و کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تیرآهن‌های نوع H معمولا دارای ضخامت بیشتری نسبت به تیرآهن‌های نوع I می‌باشند، به همین دلیل از آن‌ها برای ساخت پل‌ها و انواع سازه‌های عظیم استفاده می‌شود. تیرآهن‌های نوع W از انواع دیگر تیرآهن‌ها می‌باشند که در سازه‌های ساختمانی قابل استفاده هستند. معمولا از این نوع تیرآهن‌ها برای پشتیبانی عمودی یا افقی در ساختمان استفاده می‌گردد.