تفاوت میان تیر و تیر آهن چیست؟

تفاوت میان تیر و تیر آهن

تمام مصالح ساختمانی تحت استانداردهای موسسه آمریکایی ACI کدگذاری می‌شوند. این موسسه یکی از مقامات اصلی بازرسی برای مدیریت پروژه و مشاوره برای افراد و سازمان‌های مربوط به ساخت و ساز در طراحی مواد و مصالح می‌باشد.

این موسسه زمان‌های مشخصی برای به روز رسانی در زمینه‌های روش تولید، مواد و تست آن‌ها ارائه می‌دهد. تیر (سازه) و تیرآهن دو نوع از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی می‌باشد که برای خرید باید از قیمت تیر آهن و کیفیت آن مطلع باشیم. تیر (سازه) و تیرآهن هر دو تحت بارهای خمشی قرار می‌گیرند و به عنوان بخش اصلی اسکلت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیر چیست؟

تیر (سازه) یک قسمت اولیه از یک سیستم طراحی ساختاری است که مخصوص تحمل بارهای توزیع شده مانند دیوار موازی یا سیستم سقف طراحی شده است. تیرها یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی شده در صنعت ساختمان سازی می‌باشند که برای مقاومت در برابر بارها استفاده می‌شود.
این تیرها عمدتا برای مقاومت در برابر خم شدن، تحمل بارهای عمودی و سایر نیروها می‌باشد. به عبارتی هر عضو ساختار افقی که تحت بارهای جانبی قرار می‌گیرد و قادر به تحمل بار باشد، یک تیر است.

قیمت تیر آهن

تیرآهن چیست؟

تیرآهن‌ها در کنار تیرهای کوچک­تر و به عنوان پشتیبان آن‌ها برای تحمل وزن‌های عمودی در ساختمان استفاده می‌شوند. وظیفه اصلی تیرآهن در ساختمان تحمل بارهای ساختمان است. بر خلاف تیرها، تیرآهن‌ها برای پشتیبانی از بارهای متمرکز مانند ستون‌ها و واکنش‌های تیر طراحی شده است و ظرفیت تحمل بار در تیرآهن‌ها بسیار بیشتر از تیرها می‌باشد.
تیرآهن‌ها ممکن است از انواع مصالح ساختمانی مانند بتن، فولاد ضد­زنگ و یا حتی چوب ساخته شده باشند. تیرآهن‌ها حامی وزن بارهای عمودی در ساختمان می‌باشند و ممکن است یک قطعه و یا بیش از یک قطعه را در ساختمان با یکدیگر هماهنگ کنند.
برای اجرای یک سازه‎ی مستحکم به مصالح با کیفیتی نیاز داریم، بنابراین برای خرید مصالح ساختمانی علاوه بر توجه به کیفیت مصالحی نظیر میلگرد، تیر آهن، سیمان و … لازم است از قیمت میلگرد، تیر آهن و … آگاهی داشته باشیم.

تفاوت میان تیر و تیر آهن چیست؟

در ادامه به برخی از تفاوت‌های تیر و تیر آهن می‌پردازیم.

مبانی تیر در برابر تیرآهن

همانطور که به آن اشاره کردیم، تیرها عناصری برای تحمل وزن بارهای افقی می‌باشند و معمولا برای تحمل وزن بارهای توزیع شده در ساختمان مانند دیوارهای موازی یا قسمت‌های زیرین کف و سیستم‌های سقف مورد استفاده می‌باشند. تیرها می‌توانند بارهای اصلی ساختمان را مورد پشتیبانی قرار دهند. تیرآهن‌ها از سایر سازه‌های ساختمانی و تیرها پشتیبانی می‌کنند. تیرآهن‌ها از تیرهای کوچکتر پشتیبانی می‌کنند و برای حمایت از بارهای عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیر آهن | سپاهان آهن

اندازه تیرها در برابر تیرآهن‌ها

تفاوت کلیدی بین یک تیر و تیرآهن در اندازه‌های آن‌ها می‌باشد. تیرها عمدتا در ساخت و ساز به نام تیرآهن شناخته می‌شوند. تیرها ستون‌ها عمودی کوچکی هستند که حمایت اصلی از تیرآهن‌ها را بر عهده دارند.
بنابراین می‌توان گفت که تیرآهن‌ها همان تیرها (سازه) هستند، هرچند لزوما نمی‌توان این موضوع را برای تمام تیرآهن‌ها تعمیم داد.
هر دو نوع تیرآهن‌ها و تیرها انعطاف‌پذیر می‌باشند، البته نحوه بارگذاری آن‌ها در ساختمان با یکدیگر متفاوت می‌باشد. اگر تیرها به عنوان پشتیبان تیرهای کوچک در کنار آن‌ها قرارگیرند آن‌ها را تیرآهن می‌نامیم. با این وجود قوانین سختگیرانه‌ای در کدگذاری وجود ندارد تا بتوان تیرآهن‌ها را از تیرها متمایز کرد.

انواع تیرها در برابر تیرآهن‌ها

در صنعت ساختمان سازی تیرها به چندین نوع براساس عوامل مختلف طبقه بندی می‌شوند. بر این اساس تیرها به طور عمده به انواع زیر تقسیم می‌شوند: پشتیبان، ثابت، مداوم، کانتینر و تراس. تیرها ممکن است که براساس شکل هندسی در دسته‌های تیرهای مستقیم، تیرهای منحنی و تیرهای مخروطی قرار گیرند.
براساس شکل مقطع تیرآهن‌ها، در دسته‌های تیرآهن‌های نوع I، تیرآهن‌هایTشکل و تیرآهن‌های نوع C دسته بندی می‌شوند. تیرآهن‌ها معمولا به جای تیرهای فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تیرآهن‌های نوع I معمولا متداول‌ترین نوع تیرآهن برای ساخت انواع پل‌ها می‌باشند. تیرآهن‌های جعبه‌ای غول پیکر معمولا در ساخت پل‌های عظیم و جاده‌ها استفاده می‌شوند، نقش تیر آهن در پل‌ سازی بسیار پر رنگ است.

کارایی تیر در برابر تیرآهن

تفاوت خاصی میان عملکرد تیر و تیرآهن وجود ندارد. هر دو هدف مشابهی دارند، مقاومت در برابر خم شدن ناشی از انواع نیروها. تیر و تیرآهن هر دو ساختاری افقی دارند و برای پشتیبانی از بار و تحمل وزن در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. تیرها برای یکپارچگی ساختار ساختمان و اغلب برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان از تیرها برای کف، دیوارها و سقف استفاده کرد.
تیرها انتخاب اکثر سازندگان به دلیل ظرفیت باورناپذیر آن‌ها تحت هر شرایطی می‌باشد.

تیرآهن‌ها عمدتا از تیرهای کوچکتر پشتیبانی می‌کنند و معمولا برای ساخت پل‌ها و سازه‌های عظیم استفاده می‌شوند، زیرا تیرآهن‌ها قادر به تحمل بارهای بسیار سنگین می‌باشند. تیرآهن‌ها معمولا در شکل‌های جعبه‎ای و یا شبیه به حرف انگلیسی “Z” برای ساخت پل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این نوع از تیرآهن‌ها شایع‎ترین نوع آن‌ها در پل سازی می‌باشند. وجود تیرآهن‌‌ها در ساختمان سازی و به عنوان پشتیبان‎هایی برای تیرها این امکان را فراهم‌ می‌کند که تیرها میزان نیروی وارد شده و بار اضافی را به تیرآهن‌‌ها انتقال دهند.

تیر آهن | سپاهان آهن

ساخت تیرها و تیرآهن

در مرحله طراحی تیرآهن‎ها، سازندگان لازم است که مواردی مانند نصب اجزا، پایداری و توالی آن‌‌ها را هنگام ساخت و جوشکاری در نظر گیرند.
تولید تیر نیاز به ملاحظات مشابه دارد، اما نه به اندازه ساخت تیرآهن‌ها.

ساخت سفارشی تیر و تیرآهن

در طول یک پروژه ساختمانی، شما به تیر و تیرآهن برای تکمیل پروژه نیاز خواهید داشت. ساخت سفارشی تیر و تیرآهن راهی کارآمد و مقرون به صرفه در ساختمان سازی‌ می‌باشد.

خلاصه‌‎ای از مقایسه تیر و تیرآهن

تیرها دارای ساختارهای افقی شکل می‌باشند که در ساختمان سازی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. تیرآهن‌ها نیز دارای اجزای افقی شکلی هستند که از تیرهای کوچک در ساختمان پشتیبانی‌ می‌نمایند. تیرآهن‌ها معمولا دارای ظرفیت بیشتری برای تحمل بار دارند.
با این حال تیرها با انواع نام‌ها براساس مکانی که مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند، شناخته‌ می‌شوند. به عنوان مثال یک تیرآهن‌های مورد استفاده در کف نوعی از تیرها هستند که به آرامی بارگذاری‌ می‌شوند و تیرآهن‌های مورد استفاده در سقف‌ها نیز ممکن است نوعی از تیرها باشند. تیرهایی که از سایر تیرهای کوچکتر حمایت‌ می‌کنند، تیرآهن نامیده‌ می‌شوند، در حالیکه ذاتا تیر هستند، ظرفیت باربری تیرآهن‌ها بسیار بیشتر از تیرها‌ می‌باشند و برای حمایت از بخش‌های اصلی ساختمان مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. بدین ترتیب تیرآهن‌ها اغلب برای ساخت پل‌ها و ساختمان‌های عظیم استفاده‌ می‌شوند، در حالیکه تیرها برای انواع ساختمان‌ها ایده‎آل‌ می‌باشند. به طور کلی تمام تیرآهن‌ها، تیر محسوب‌ می‌شوند اما لزوما تیرها تیرآهن نیستند.