افزایش پلکانی قیمت محصولات فولادی

آیا قیمت میلگرد افزایش پیدا می‎کند؟

بازار امروز یکشنبه 97/10/16

بازار امروز در یک نگاه شرایط بازار در حوزه میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل و سایر محصولات فولادی را به شرح زیر نشان می‌دهد:

  • قیمت میلگرد امروز در اکثر کارخانه‌ها و با سایزهای مختلف با افزایش همراه بود.
  • در بازار داخلی بنا بر شنیده‌های بازار امروز برای میلگرد آجدار شاخص متوسط تقریبی ۳۶۴۰ تومان/کیلو (با احتساب مالیات ارزش افزوده)، به‎طور متوسط توام با حدود ۳۵ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته رصد شد.
  • در حوزه‎ی قوطی و پروفیل محصول بر مبنای ورق ضخامت ۲ میلی‎متر بیشتر در محدوده ۵۰۰۰ الی ۵۰۵۰ تومان از عمومیت بیشتری در این حوزه برخوردار بوده است.
  • کارخانه‎های تولیدکننده نبشی و ناودانی قیمت‎های خود را افزایشی اعلام نمودند.
  • کارخانه‌های تولید‌کننده‎ی تیر آهن امروز قیمت تیر آهن را افزایش دادند.
  • کارخانه و انبار ذوب آهن امروز قیمت‎های خود را کاهش دادند.

اما قراضه آهن در مسیر صعود قرار دارد.
تغییرات حوزه قراضه آهن بنا بر گزارش روز شنبه از سمت معاملات کارخانجات، ظاهرا با شاخص متوسط نرخ ۲۲۸۵ تومان/کیلو، نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته، توام با حدود ۲۵ تومان افزایش قیمت شاخص کل این حوزه رصد شد.

امروز دامنه افزایش قیمت‌ها از روز گذشته کم‌تر و به نسبت حجم تقاضای مفید از سمت مصرف‎کننده کمتر بود.

بازار این روزها متاثر از ۲ عامل کلی روند افزایشی قرار گرفته است.

  • کمبود وا فزایش قیمت مواد اولیه اعم از شمش و قراضه
  • افزایش پلکانی قیمت پایه محصولات ذوبی

آن‎چه جالب توجه است، عدم توجه به واقعیت‌های موجود بازار و غلبه جو هیجان و افزایش‎های مکرر است. در هفته جاری، علی‎الظاهر برای روز سه شنبه عرضه‎های ذوبی در راه هستند.

تقاضای داخلی ضعیف است، این را همه می‌دانیم، اما موضوعی که مهم است، اراده دولت در همراهی با فولادسازان در کف سازی‌های جدید است.
لذا همان‎طوری‎که پیش‎تر هم عنوان شد، هدف فولادسازان بزرگ کشور این بار در اقدامی بی‌سابقه، رسما توسط دولت تایید و مشخص شده است و این مهم‎ترین تفاوت افزایش قیمت‎های این بار است که به‎نظر می‎رسد از ماهیتی متفاوت برخوردار باشد.

جنس افزایش قیمت‎های این بار که با پشتوانه مستقیم دولت صورت می‎گیرد، بنا بر دستورالعمل جدید، تضمین افزایش قیمت پلکانی و تدریجی نرخ پایه بورس کالا برای مقاطع طویل فولادی خواهد بود.
از این‌رو همان‎طوری‎که پیش‎تر عنوان شد، به‎دلیل ضعف تقاضای داخلی ما شاهد فراز و سپس کمی فرود به‎منظور تثبیت افزایش‎ها خواهیم بود.
اما بازار بعید است که به این زودی‎ها کف قیمت اواخر آذرماه را به خود ببیند.

لذا به‎نظر می‎رسد که ماهیت فرودها از این به بعد متفاوت از روال عقب‌نشینی حاصل از نوسان‎گیریهای ضربتی دفعات قبل فولادسازانی که بدون پشتوانه دولت و برخلاف دستورالعمل تنظیم بازار قبلی، صورت می گرفت، باشد.
با توجه به شرایطی که در بازار فولاد شاهد آن هستیم، لازم است با توجه به قیمت میلگرد به روز تصمیم‎گیری و سپس اقدام به خرید و فروش کنیم.
اطلاع از آخرین وضعیت قیمت‎ها از طریق بنگاه‌ها و مراجع معتبری که به‌صورت تخصصی در حوزه‌ی خرید و فروش میلگرد و سایر محصولات فولادی مشغول به فعالیت هستند، قابل استعلام است.