گزارشی از اوضاع بازار فولاد

اوضاع بازار فولاد

بازار امروز سه شنبه 98/02/25
گزارشی از اوضاع بازار فولاد در حوزه میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل و سایر محصولات فولادی به شرح زیر است:

  • قیمت میلگرد ذوب آهن در کارخانه با افزایش همراه بود.
  • کارخانه‎های تولید کننده میلگرد و تیرآهن امروز قیمت میلگرد ساده و آجدار را با افزایش 30 تا 200 تومان اعلام کردند و تعداد اندکی اعلام قیمت ثابت داشتند.
  • کارخانه‌های تولیدکننده نبشی و ناودانی، برخی قیمت‌های خود را ثابت و برخی تا 30 تومان افزاش دادند.
  • قیمت تیر آهن در کارخانه و انبار با افزایش همراه بود.

آخرین شنیده‌ها از بازار قوطی و پروفیل نشان می‎دهد، شنیده‌های ثبات نسبی در نرخ اسمی اعلامی از سوی برخی از مبادی پرفروش (حول و حوش نرخ اسمی 7300 تومان)؛ از کمی افزایش قیمت در نرخ‌های پیشنهادی برخی دیگری از مبادی این حوزه که پیش تر تا مرز 7000 تومان پایین آمده بودند، حکایت دارد.
شنیده‌های نرخ کف با افزایش حدود کیلویی 50 تا 100 تومان حکایت دارد.

شنیده‌ها از حوزه تیر آهن ذوب آهن اصفهان در برخی از انبارهای تهران در اختیار برخی از بنکداران در خصوص سایزهای ریز از افزایش حدودا شاخه‌ای 5 تا 10 هزار تومان و در خصوص سایزهای سنگین 22 به بالا افزایش حدود 20 الی 30 هزار تومان حکایت دارد.

در حوزه میلگرد آجدار، شاخص میانگین نرخ میلگرد آجدار در بازار داخلی با رقم حدودی 5080 تومان/کیلو (با احتساب مالیات ارزش افزوده) بنا بر آخرین شنیده‌های بازار، نسبت به آخرین شاخص ثبت شده در روز گذشته، حدود 40 تومان افزایش دیده می‌شود.

امروز علیرغم ادامه روند افزایشی در ساعات اولیه فعالیت بازار، تقاضا کم رنگ و کم رمق دیده شد.
بطوریکه بازار در همان اواسط فعالیت خود از تب و تاب افتاد و تخفیفات برخی از مبادی افزایش پیدا کرد.
انتشار خبر بازگشایی بازار متشکل ارزی در روز شنبه که موجب توقف و گاها عقب‌نشینی دلار حاشیه بازار در روز جاری گردید، عامل مهم دیگری در جهت تزریق آرامش به بازارهای امروز بود.

همانطوری که پیش‌تر عنوان شد، مدیریت توزیع حجم محصولات فولادی تماما داخلی و نرخ مورد انتظار تولیدکنندگان در خصوص نرخ ارز بارگشتی حاصل از صادرات در بازار داخلی، دو عامل مهم تعیین کننده قیمت‌های کنونی محصولات فولادی در بازار داخلی دیده می‌شوند.

نقش تقاضای داخلی در این روزها در ارتباط با نوسانات قیمتی، کم رنگ‌تر دیده می‌شود.
در این میان شنیده‌های عقب‌نشینی دلار حاشیه بازار به زیر کانال هم مزید علت این سکوت گردیده است.
با این حال تعداد انگشت شماری از مبادی این حوزه هم وارد فاز احتیاطی شده و در اعلام قیمت‌ها محتاطانه عمل می‌کنند، گویی که منتظر به نظاره ادامه تحولات بازار و احتمالا نتایج شروع فعالیت بازار متشکل ارزی از روز شنبه نشسته‌‌اند.

به لحاظ اینکه در هفته جاری تقریبا هیچ معامله شمش فولادی انجام نشد، تحلیل بهتر برای روزهای پیش رو منوط به انجام معاملات شمش سازان بزرگ دولتی در هفته آتی خواهد بود.
طبق شنیده‌ها ذوب آهن اصفهان هم در هفته آتی عرضه محدود خواهد داشت.
با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، افزایش تقاضای موثر روی محموله‌های داخلی و صادراتی بعید نیست.