اکنون کجای بازار مقاطع طویل فولادی هستیم؟

آخرین وضعیت قیمت‎های گزارش شده از بازار فولاد

بازار امروز ‎دوشنبه 97/10/17

بازار امروز شرایط بازار در حوزه میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل و سایر محصولات فولادی را به شرح زیر نشان می‌دهد:

  • قیمت میلگرد امروز در اکثر کارخانه‌ها و با سایزهای مختلف میلگرد با افزایش قیمت همراه بود.
  • در بازار داخلی بنا بر شنیده‌های بازار امروز برای میلگرد آجدار شاخص متوسط تقریبی ۳۶۲۰ تومان/کیلو (با احتساب مالیات ارزش افزوده)، به‎طور متوسط توام با حدود ۲۰ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته رصد شد.
  • در حوزه‎ی قوطی و پروفیل بر مبنای ورق ضخامت ۲ میلی‎متر بیشتر در محدوده ۵۰۰۰ الی ۵۰۵۰ تومان، از عمومیت بیشتری در این حوزه برخوردار بوده است.
  • کارخانه‌های تولید‌کننده‎ی تیر آهن امروز قیمت تیر آهن را افزایش دادند.
  • در حوزه‏‎ی نبشی و ناودانی کارخانه‎های تولیدکننده نبشی و ناودانی قیمت‎های خود را امروز افزایش دادند.
  • تغییرات حوزه قراضه آهن بنا بر گزارش امروز از سمت معاملات کارخانجات، ظاهرا با شاخص نرخ متوسط  ۲۴۱۰ تومان/کیلو، نسبت به روز گذشته، توام با حدود کیلویی ۳۵ تومان افزایش رصد شد.

 اکنون کجای بازار مقاطع طویل فولادی هستیم؟

بازار مصرف‌کننده نهایی همچنان ضعیف است، کما این‌که بیش‌تر هم ضعیف بود.

طی دو روز گذشته متاثر از اصلاحیه جدید دستورالعمل تنظیم بازار فولاد، عمدتا تقاضاها در جهت تجدید موجودی انبارها صورت گرفت و امروز شاهد بازاری نسبتا آرام و گاها توام با افزایش تخفیفات یا کاهش قیمت در برخی از مبادی بودیم. اما در بازار امروز، قراضه آهن افزایشی گزارش شد.

علیرغم تقاضای ضعیف بازار خارج از بورس کالا، محصولات ذوب آهن اصفهان در بورس کالا به هر طریق از استقبال خوبی برخوردار شد.
به‎‎طوری‎که رقابت ۶ تا ۱۰ درصدی در سمت تقاضا و در خصوص معاملات امروز این حوزه صورت گرفت.

محصول ۳۴۰۰ تومانی بورس کالا به معنای مقاطع طویل (۳۴۰۰ + ۹٪) تومانی یا حدود ۳۷۰۰ تومانی تمام شده برای خریدار محسوب می‌شود که برای معاملات بورس هم رقم قابل تاملی است.
اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که مطابق انتظار، زنجیره تامین بخش خصوصی به جهت مواجه با رکود تقاضا، مجددا در تقابل با کف‎سازی‎های جدید بورس کالا قرار گرفته است و این زورآزمایی تا عرضه‌های بعدی بورس کالا ادامه پیدا خواهد کرد.

در این شرایط، وزارت صمت به استناد اصلاحیه جدید دستورالعمل تنظیم بازار فولاد و در یک مسیر یک‌طرفه و بدون بازگشت، نرخ‌های کشف شده بورس کالا را در خصوص مقاطع طویل فولادی برای خریدار بورس به نوعی تضمین نموده است.

نکات تاکیدی شرایط جدید خرید محصولات فولادی از بورس کالا به شرح زیر است:

1) خرید کلیه محصولات فولادی به جز ورق برای همگان به شرطی که کد خرید بورس داشته باشند، آزاد است.
2) آدرس حمل مقاطع طویل فولادی و یا لوله و پروفیل فولادی فقط باید محل انبار یا محل مصرف باشد.
3) آدرس حمل محصولات فولادی خریداری شده از بورس کالا برای محصولات فولادی نیمه ساخته شده تختال و شمش و همچنین آهن اسفنجی فقط و فقط می‌باست کارخانجات تولیدی باشد.
پیشنهاد ما برای خریداران و فروشندگان سایر محصولات فولادی در بازار کنونی این است که با توجه به قیمت میلگرد به روز تصمیم‌گیری و اقدام کنند.