تاثیری که میلگرد بر روی بتن دارد

بازار مقاطع ایران | سپاهان آهن

چرا بتن تنها با وجود قطعه ای کوچک از میلگرد، قوی و مقاوم تر می شود؟

آرماتور (یا نوار تقویت کننده) یکی از اجزای ضروری ساختارهای بتنی است.

مواد و متریال های مختلف ممکن است در برخی شرایط خاص مقاومت قابل توجهی و در شرایطی دیگر مقاومتی ناچیز داشته باشند.برای داشتن یک متریال مقاوم لازم است چند متریال را همراه با هم تطبیق دهیم که بتن مسلح نمونه ای کامل از آن است.

بتن شکل یافته در قالب تحت فشار بالا، بسیار محکم است و می تواند فشار قابل توجهی را تا زمان فرو پاشیدن تحمل کند گرچه در برابر نیروهای کششی مقاوم نبوده و برای مبارزه با نیروها ی تهدید کننده که منجربه جدا شدن آن می شود مناسب نیست.

همانطور که مهندسی عمران توضیح می دهد این یک مشکل خاص در ساخت و ساز است، زیرا بتن در یک ساختمان تقریبا همیشه هر دو نوع بار (کشش و فشار) را تجربه می کند.اگر وزن خود را روی یک قطه بتنی از بالا قرار دهید، بالای آن قهرمانانه در برابر فشار ناشی از وزن مقاومت می کند با این وجود زیر آن، به شدت تحت تاثیر تنش شدید کششی قرار می گیرد که شرایطی را به وجود می آورد که مهندسین اغلب از آن به عنوان ویژگی فنی بد یاد میکنند.

میلگرد به کاهش این مشکل کمک می کند، زیرا بر خلاف بتن، میلگرد بسیار در برابر تنش کششی مقاوم است در نتیجه میلگرد در داخل بتن، هر دو مخلوط حاصل را با استحکام بخشیدن به محیط اطراف خود تقویت می کند و همچنین منجر به کاهش سرعت فروپاشی بتن می شود و به مهندسین زمان حیاتی برای شناسایی  نقطه فاجعه را قبل از اینکه اتفاق بیافتد، می دهد.در کشورهای مختلف فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و در هر استانداردی طبقه بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد.

آزمایش میلگرد در بتن:

در این آزمایش یک میلگرد درگیر شده در یک استوانه ی بتنی از دو طرف تحت نیروی کششی قرار می گیرد و با ازدیاد نیرو ترک های کششی در بتن ایجاد می شود و با رسیدن ترک به سطح میلگرد، تنش پیوستگی در امتداد ترک صفر شده و در بین دو ترک متوالی از میلگرد به بتن و از بتن به میلگرد توسعه می یابد.در این حالت تنش های پیوستگی داخل و خارج اتفاق می افتد.

در این آزمایش، میلگرد درگیر در بتن، تعداد ترک ها و عرض ترک در سطوح مختلف بار ، می تواند به عنوان سنجشی از مقاومت پیوستگی محسوب شود.

این آزمایش شباهت بیشتری به رفتار میلگرد در یک تیر بتنی داشته و با افزایش عرض ترک ها تحت بارهای بالاتر، می تواند به گسیختگی پیوستگی بین فولاد و بتن منجر شود.

برخی از کاربردهای میلگرد:

  • سدسازی و برج های بلند: با استفاده از میلگرد رده A4 (آج 500 و 520 استاندارد ملی 3132) و گرید 75 استاندارد ASTM
  • پل سازی: استفاده از میلگرد با خواص مکانیکی مطلوب (استحکام مناسب همراه با انعظاف پذیری کافی) در بارهای سیکلی (بارهای سیکلی در سازه بطورمتناوب تحت تنش کششی و فشاری قرار دارد)، دینامیکی و ضربه ای
  • خاموت زنی و تولید تیرچه بلوک: انعطاف پذیری مناسب میلگرد باعث سهولت در خاموت زنی و خم کاری میلگرد همراه با حفظ خواص مکانیکی استاندارد

همانطور که می دانید تولید میلگرد نامرغوب و استفاده از آن در بعضی از ساختمان ها، عامل اصلی مقاوم نبودن ساختمان در برابر زلزله می باشد.در بسیاری از میلگردهای بی کیفیت جهت رسیدن به انعطاف پذیری لازم از استحکام میلگرد صرف نظر می شود و در حدA2 پایین می آید یا جهت رسیدن به استحکام بالا، انعطاف پذیری را فدا کرده و میلگرد شکننده تولید می گردد که هر دو مورد بسیار خطر ناک می باشد.در برخی از شهر های ایران نیز به علت ارزان بودن میلگرد های چینی، کیفیت را فدای قیمت کرده و از این میلگرد های بی کیفیت در ساختمان سازی استفاده می شود.

با توجه به اهمیت ذکر شده در رابطه با کیفیت مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان، آشنایی با نحوه تولید میلگرد برای این که بتوانیم مصالح ساختمانی از جمله در خرید میلگرد آجدار  را با دقت بیشتری انتخاب کنیم و مدیون هزاران هزار نفر نشویم خالی از لطف نمی باشد و به صورت مختصر به مراحل تولید میلگرد می پردازیم.

آشنایی با مراحل تولید میلگرد:

نورد یکی از روش های شکل دهی به فلزات است که به صورت گرم و سرد انجام می شود.در نورد گرم، تغییر شکل در دمای بالاتر از دمای محیط و کمتر از دمای ذوب فلز صورت می گیرد.

در ابتدا شمش ها بعنوان مواد اولیه تولید میلگرد، توسط یک جَک هیدرولیکی در ردیف های مشخص به داخل کوره ها هدایت می شوند و زمانی که شمش ها در داخل کوره قرار گرفتند با حرارت مشعل ها با دمای ” ۱۱۰۰ سانتی گراد” جهت نورد آماده می گردند.

بعد از اینکه شمش ها به دمای مورد نظر رسیدند، جهت نورد به خط تولید انتقال یافته و شمش های پخته شده روی رول ها قرار گرفته و به طرف مرحله رافینگ هدایت می شوند.در مرحله رافینگ؛ طی شش مرحله قطر شمش ها کاهش یافته و طول آن افزایش می یابد.

بعد از مرحله رافینگ، قفسه های میانی قرار دارد که این مرحله متشکل از ۶ استند با کالیبر مشخص می باشد.مرحله  آخر نورد ۶ استند و قسمت آج زنی میلگرد است و بعد از استند آج زنی قیچی متراژ جهت برش میلگردهای تولید شده در طول های مشخص استفاده می گردد که معمولا در اندازه های ۶۰ و ۷۲ متر برش داده می شود.

سپس میلگردهای تولیدی در زیر گیوتین های بسته بندی به طول ۱۲ متر_یا به متراژ سفارش مشتری طبق استاندارد ایران برش خورده و در مرحله آخر به صورت بندیل های ۲ تنی بسته بندی می شوند.

به علت زلزله خیز بودن ایران، در ساخت و سازهای خود از میلگردهای تولیدی که دارای استحکام بالا، انعطاف پذیری و داکتیلیتی لازم  می باشند استفاده کنید و برای اطمینان از کیفیت میلگرد، قبل از مصرف، نمونه ای از آن را در آزمایشگاه معتبر تست نمایید.

به همین منظور شرکت سپاهان آهن که در زمینه ی فروش میلگرد اصفهان فعالیت می کند بستری از انواع بهترین و مرغوب ترین کارخانجات تولید میلگرد را به همراه قیمت روزانه آن، به صورت آنلاین و یا حضوری برای دسترسی راحت شما مشتریان گرامی فراهم نموده است.