تفاوت میان نورد گرم و سرد در تولید تیرآهن‌های فولادی

تفاوت میان نورد گرم و سرد

بسیاری از مشتریان قبل از خرید تیر آهن مایل به اطلاع یافتن از این موضوع می‌باشند که فولاد آن تحت نورد گرم تولید شده است و یا نورد سرد.
تفاوت میان نورد گرم و سرد وجود دارد، به عنوان مثال فولاد نورد گرم شامل نورد در دماهای بالاست در حالی که دما در نورد سرد کاهش یافته و در آن مواد خنک می‌شود.

فولاد نورد گرم

در تولید تیرآهن‌های فولادی به وسیله نورد گرم، دما تا درجه بیش از 1700 درجه فارنهایت افزایش می‌یابد. هنگامی که دما افزایش می‌یابد، می‌تواند آن را به راحتی شکل داد و در اندازه‌های بزرگ‌تر برای ساخت آن اقدام نمود، به همین دلیل است که اغلب تیرآهن‌های فولادی بزرگ و طویل تحت این روش تولید می‌شوند.

تولید تیرآهن‌های فولادی به وسیله نورد گرم، بسیار ارزان‌تر از نورد سرد خواهد بود. دلیل این امر آن است که عمدتا بدون هیچ گونه تاخیر در طی فرایند، فولاد تولید می‌شود و به احیای آن نیاز نخواهد بود. زمانی که فولاد خنک می‌شود، کنترل بر اندازه و شکل نهایی تیرآهن‌ها در مقایسه با نورد سرد کمتر خواهد بود.
به طور معمول فولادهای تولید شده در این روش برای ساخت تیرآهن‌های فولادی نیاز به پردازش کمتری نسبت به نورد سرد خواهند داشت. روند خنک‌سازی در این فرایند باعث می‌شود تا محصولات ناچار به تحمل بسیاری از تنش‌ها نباشند.

نورد گرم

محصولات نورد گرم مانند تیرآهن‌ها و میله‌های فولادی در صنایع جوش و ساخت و ساز استفاده می‌شوند. استفاده از این روش تولید برای زمانی مناسب می‌باشد که اشکال و تحمل دقیق در محصولات لازم نمی‌باشد.
از آنجایی که فولاد در فرایند نورد گرم خود را در طی مرحله خنک‌سازی بازسازی می‌کند، به تولیدات پایدارتری از مواد اولیه تبدیل می‌شوند. محصولات تولید شده در این روش از انعطاف بیشتری برخوردار می‌باشند، به طوری که می‌توان برای ساخت محصولات مختلف توسط آن‌ها اقدام نمود. این باعث می‌شود که روش نورد گرم انتخاب خوبی برای ساخت اجزای سازنده مانند تیرآهن‌های فولادی با مقاطع ساده برای ساخت مسیرهای راه آهن باشد.
به طور کلی، میلگرد و تیرآهن از مصالح متداول و رایج در ساخت پروژه‎های مختلف هستند و مساله‎ای که در ساخت پروژه‎های مختلف اهمیت دارد، هزینه‎ی تمام شده مصالح است. از این رو هنگام خرید میلگرد و تیرآهن توجه به قیمت میلگرد و تیرآهن اهمیت زیادی دارد.

مزایای استفاده از نورد گرم عبارت است از:

  •  آسان‌تر برای ساخت
  •  ارزان‌تر از نورد سرد

در این روش فولاد در دمای مناسب خنک می‌شود، در نتیجه از تنش‌های داخلی که می‌تواند موجب خشک شدن و یا سخت شدن کار شود، جلوگیری نماید.البته معایب این روش شامل ایجاد بافت خشن در سطح محصولات مانند تیرآهن‌های فولادی قبل از مرحله رنگ‌آمیزی آن‌ها خواهد بود.

نورد سرد

نورد سرد فولاد

در حالی که در نورد گرم فولاد گرم و سپس سرد می‌شود، در این روش فولاد در دمای اتاق گرم و سرد می‌شود و پس از آن مجددا رول می‌شود. فولاد برای تولید محصولاتی مانند تیرآهن‌های فولادی بیشتر در کارخانه‌های آسیاب سرد پردازش می‌شود، جایی که مواد خنک می‌شوند و سپس آن‌ها را تحت فشار با استفاده رول برای رسیدن به شکل مورد نظر تنظیم می‌کنند. از آنجایی که محصولات تولید شده در نورد سرد کوچک‌تر می‌باشند، از دوام و تحمل بیشتری برخوردار هستند.
برای اطمینان بیشتر در مورد استفاده از فولاد تولید شده در نورد سرد و یا گرم در پروژه‌ها می‌توانید با متخصصان و کارشناسان فعال در این حوزه مشورت نمایید. نکته‌ای که مسلم است، کاربرد تیر آهن‌‎های فولادی در معماری شهری است.
اصطلاح نورد اغلب برای توصیف طیف وسیعی از فرایندهای اتمام مانند چرخاندن، سنگ‌زنی و صیقلی استفاده می‌شود، به صورتی که هر یک از آن‌ها باعث تغییر وضعیت داغ یک محصول پالایش شده می‌شوند. از لحاظ فنی نورد سرد تنها برای ورق‌هایی است که فشرده‌سازی بین غلتک‌ها انجام می‌گیرد. تمامی محصولات تولید شده در نورد سرد با کیفیت عالی ارائه می‌شوند و در مقایسه با نورد گرم از تحمل، تمرکز و راستی بیشتری برخوردار می‌باشند. به همین دلیل اگر کیفیت تیرآهن‌های فولادی در اولویت شما می‌باشد، بهتر است که از فولادهای تولید شده در نورد سرد استفاده کنید. به علت افزایش میزان کربن، میله‌های سرد به طور معمول سخت‌تر از روش گرم می‌باشد.

تولید نورد سردبه همین دلیل می‌توان گفت که محصولات تولید شده در نورد سرد دارای محتوای کمتری از کربن می‌باشد، از همین رو نرم‌تر از ورق‌های تولید شده در نورد گرم می‌باشند. محصولات نهایی تولید شده توسط فرایند نورد سرد شامل میله‌ها، نوارها و ورق‌هایی می‌باشند که از محصولات تولید شده در نورد گرم کوچک‌تر می‌باشند.
محصولات کوچک‌تر مقاوم‌تر از نسخه‌های نورد گرم خواهند بود. ورق‌های فولادی و نورد سرد در دو حالت مختلف از جمله سخت و نیمه سخت در دسترس خواهند بود. در شرایط سخت ضخامت فولاد و در نتیجه تیرآهن‌های تولید شده تا 50 درصد کاهش می‌یابد، در حالی که در سایر شرایط باعث کاهش کمتر خواهند شد.

مزایای استفاده از نورد سرد عبارت است از:

  • شکل دقیق، سازگار و مستحکم
  •  طیف وسیع‌تر پوشش سطحی
  •  سطوح صاف و شفاف
  •  محصولات دارای لبه‌ها و گوشه‌های مشخص می‌باشند.
  •  یکنواختی و راستی در تیرآهن‌های فولادی

از جمله معایب این روش آن است که اغلب گران‌تر از نورد گرم بوده و قابلیت تولید اشکال مختلف به وسیله آن با محدودیت بیشتری مواجه خواهد بود. همچنین روش‌های نامناسب در تولید ممکن است باعث ایجاد استرس داخلی در ماده شده، به صورتی که باعث انحرافات غیرقابل پیش‌بینی شود.

فولاد نورد سرد و گرم

تفاوت میان نورد گرم و سرد

تیرآهن‌های تولید شده توسط نورد گرم دارای لبه‌ها و گوشه‌های کمی گردتر و سطح غیر روغنی می‌باشند، با این حال محصولات تولید شده در نورد سرد دارای یک روکش چرب و سطوح بسیار صاف و لبه‌های تیز هستند. نهایتا بهتر است بدانید که با ویژگی‌های سطحی ارائه شده در نورد سرد، جای تعجبی نخواهد بود که از این روش برای کاربردهای دقیق‌تر فنی و یا در بخش‌هایی که مباحث زیبایی شناسی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند، استفاده شود.

بهتر است برای خرید سایر محصولات مقاطع طویل فولادی با توجه به آخرین نرخ میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و غیره … تصمیم‎‌‌گیری کنید. به صورت معمول تیرآهن‌های تولید شده در نورد گرم ارزان‌تر خواهند بود. بسته به آنچه دنبال ساخت آن می‌باشید، هر یک از مواد تولید شده در هر دو روش می‌تواند شامل مزایا و معایب بی شماری باشد.