در بازار داخلی فولاد چه خبر است؟

بازار داخلی فولاد

بازار امروز یکشنبه 98/02/15
آخرین وضعیت قیمت محصولات بازار داخلی فولاد در حوزه میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل و سایر محصولات فولادی به شرح زیر است:

  • قیمت میلگرد ذوب آهن در کارخانه با افزایش همراه بود.
  • کارخانه‎های تولید کننده میلگرد و تیر آهن امروز قیم‌های خود را به طور میانگین با افزایش 50 تا 150 تومانی اعلام نمودند.
  • برخی کارخانه‌های تولیدکننده نبشی و ناودان  قیمت‌های خود را  50 تومان افزایش دادند.
  • قیمت تیر آهن ذوب در انبار با نوسان همراه بود.

معاملات امروز بورس کالا، در اوج هیجان و نگرانی سمت تقاضا، تا سقف رقابتی حدودا 5200 تومانی (با احتساب مالیات ارزش افزوده) پیشروی نمود، سمت تقاضا همچنان مبهوت و سرگردان نظاره‎گر این اتفاقات و متعاقب آن در تاسف تضعیف قدرت خرید خود است.

شنیده‌های حوزه قوطی وپروفیل در خصوص محصول بر مبنای ورق ضخامت 2 میلی‎متر از برخی مبادی انگشت شمار بالای 7300 تومان … اعلام شد.

شنیده های بازار میلگرد آجدار در پایین‎ترین نقطه بطور متوسط  5100 تومان (با احتساب مالیات ارزش افزوده) شنیده شد و تا سقف 5300 تومان هم ظاهرا در برخی از مبادی اعلام شد. که متعاقبا این قیمت‎ها بر روی خرید میلگرد آجدار از سمت متقاضی تاثیرگذار است.

در وضعیتی هستیم که تقریبا اکثر فعالان پایین دست بازار فولاد به همراه مصرف کننده نهایی در حالت مستاصل و بهت‌زده تنها نظاره‌گر تحولات اخیر بازار بوده و به نوعی در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‎برند.

شرایط پیش آمده در بازhر داخلی فولاد با گزاره‎های بنیادین اثر‎گذار موجود و قوانین و دستورالعمل‎های فعلی حاکم بر بازار داخلی فولاد همخوانی ندارد.

هیجانات بازار داخلی فولاد از زمانی شدت پیدا کرد که شایعاتی در بازار و در بین برخی از فعالان بازار شنیده شد، مبنی بر اینکه سطوح قیمتی محصول نهایی مقاطع طویل فولادی بزودی مرزهای کیلویی 6 هزار تومان را پشت سر خواهند گذاشت و البته در واکاوی دلایل این ادعا هم، دلار صرافی 14 هزار تومانی مد نظر آنها بود، که البته امروز با اظهار نظر یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد، از این تفکر رسما پرده برداری شد

فولاد به عنوان یک کالای استراتژیک و بنیادین در بازار کالایی کشور، چنانچه اگر با دلار صرافی در بازار داخلی شناور گردد، بدون شک ضربه بزرگی به حوزه تولید زنجیره های پایین دست و مرتبط و همچنین حوزه ساخت و ساز و مسکن وارد خواهد کرد، قدرت خرید مردم هم باز کمتر و کمتر خواهد شد.

یا اینکه بزودی شاهد اقدامات اساسی در مواجه با به نظم درآوردن این بازار خواهیم بود؟! قطعا در چند روز آینده با یکی از چند گزینه زیر به جواب خواهیم رسید:
۱) عقب‌نشینی قیمت‎ها و بازگشت به همخوانی با متغیرهای تعریف شده کنونی بازار بنا بر دستورالعمل‌های فعلی
۲) تغییر دستورالعمل‎های جاری تنظیم بازار از دلار نیمایی به دلار صرافی
۳) تغییر بنیادین در نرخ دلار نیمایی

با صبر و نظاره تحولات بازار، شرایط روشن‎تر دیده خواهد شد، اما آنچه که فعلا دیده می‎شود یک وضعیت آشفته در بازار داخلی فولاد است.

پیشنهاد می‎کنیم با شرایطی که بازار داخلی فولاد کشور دارد، برای خرید میلگرد و سایر محصولات بازار مقاطع طویل فولادی با آگاهی از آخرین قیمت‎ها از مراجع رسمی نسبت به خرید و فروش محصولات اقدام کنید تا متحمل ضررهای احتمالی نشوید.