ساخت پل با تیرآهن از گذشته تا به امروز

ساخت پل با تیرآهن

با توجه به این که بهره‌مندی از پل به زمان‌های بسیار طولانی بر می‌گردد و استفاده از آن در برخی از مناطق به یکی از مهم‌ترین ساخت‌هایی رسیده است که در نبود آن نمی‌توان هیچ فرایندی را برای جا به جایی انجام داد.
باید گفت که ذهن انسان توانسته است با هوشیاری بالا و دانشی که در زمینه ساخت و ساز به دست آورده است به نتایج خوبی در این زمینه دست یابد.
با این حال پیشرفت‌های روز افزونی در رابطه با ساخت پل ایجاد شده است که باعث خرسندی است.
طراحی که برای پل‌های اولیه در زمان‌های قدیم به دست آمده است به این شکل بوده که بیشتر آن‌ها از طراحی‌های ساده برخوردار بوده‌اند و مهم‌ترین عامل نیز در میزان طراحی است که در ساخت پل وجود دارد.
البته امروزه زیر بنایی که برای پل ایجاد شده است شکل دیگری به خود گرفته است؛ اما در نهایت ساختار اصلی که برای پل ایجاد شده است به همان شکل وجود دارد.
البته در زمان‌های گذشته برای این که میزان دوام و کیفیت بالایی را برای ساخت پل ایجاد کنند نکته‌ای که وجود داشت بهره‌مندی از مواد اولیه‌ای بود که در اختیار انسان قرار داشت. بنابراین به کار بردن سنگ و ملات‌های دیگر برای ایجاد استحکام بیشتر برای ساخت پل وجود داشته است.
با این حال در زمان حاضر بهره‌مندی از تیرآهن توانسته است جای سنگ و دیگر ملات‌ها را به خوبی پر کند؛ زیرا میزان دوام بالایی در آن نهفته است که به خوبی می‌توان از آن بهره‌مند شد و شکل نوینی را برای ساخت پل نیز ایجاد کرد. امروزه کاربرد تیرآهن در ساخت پل بسیار پر رنگ است، حتی میزان دوام و طول عمری که برای تیرآهن وجود دارد بسیار بالا می‌باشد و به راحتی از هم پاشیده نمی‌شود. مگر این که ساخت دیگری برای پل در نظر گرفته شده باشد که باید پل را خراب کرد.

طراحی پل

اولین ایده‌ای که برای ساخت تیرآهن در ذهن بشر ایجاد شد روش‌هایی برای ایجاد پل با استفاده از تیر‌های چوبی بود. البته این که ماده اولیه برای ساخت تیرآهن در ابتدا از مواد طبیعی و چوب بود به این خاطر شکل می‌گرفت که هنوز انسان به مواد دیگری که در طبیعت وجود دارد دست نیافته بود و از ابتدایی‌ترین وسیله‌ها در این مورد استفاده می‌کرد.
با توجه به این موضوع نکته‌ای که وجود دارد این بود که رومی‌ها توانسته‌اند اولین بار از الواری که در اختیار داشتند تیر‌هایی را ایجاد کنند که این تیر‌ها برای ساخت پل به آن‌ها به شدت کمک می‌کرد. با توجه به این موضوع باید گفت که با پیدایش انقلاب صنعتی بهره‌مندی از موادی که استحکام بالا‌تری داشته‌اند بیشتر شد.

آهن و فرفوژه از دسته فلزاتی بودند که به دست انسان کشف شد و توانست جایگزین خوبی باشد برای این که بتوان از آن در ساخت و ساز و همین طور ساختمان سازی از آن استفاده کرد.
بنابراین دیگر بهره بردن از الوار و همین طور ملات‌های سنتی جایز نبود و جایگزین‌های خوبی برای آن‌ها به دست آمده بود که از جنس فولاد ساخته می‌شدند.
ساختاری که برای پل‌ها وجود دارد از زمان گذشته تا به امروز دارای تغییر و تحولات عظیمی شده است که با توجه به آن باید گفت که قسمت‌های متفاوتی نیز برای ساخت پل وجود دارد.

با این حال یک پل از دو ساخت به عنوان زیربنا و یا روبنا ایجاد شده است که شکل متفاوتی را از خود دارد با این حال این دو ساختار در کنار هم قرار داده می‌شوند تا بتوانند میزان دوام بالایی را برای خود به وجود آورند.
با این حال میزان تحمل پذیری که برای هر ساختی وجود دارد بسیار ارزنده و مهم می‌باشد و باید گفت که برای برخی از ساخت‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در این رابطه باید گفت ساخت پل با تیرآهن از نظر دوام طول عمر بیشتری خواهد داشت.

تیرآهن

البته برای تیرآهن‌هایی که در ساخت پل از آن‌ها استفاده می‌شود نوع‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به نوع آن، خصوصیات تیرآهن با یکدیگر متفاوت است.
ویژگی تیرآهن برای ساخت پل مناسب است که هنگام خرید تیر آهن حتما باید ویژگی‌های آن را در نظر بگیرید. تیرآهن‌هایی که توسط دستگاه جوش به هم متصل می‌شوند و در ساخت پل از آن‌ها استفاده می‌شود.
البته این نوع از تیر آهن‌ها در قسمت بالایی کار استفاده می‌شوند با توجه به این موضوع باید گفت که ستون‌هایی در پل ایجاد می‌شود که با بتن پر می‌شوند و در اصل پایه ریزی اولیه‌ای که برای ساخت آن‌ها وجود دارد با بتن می‌باشد.
بعد از آن از تیرآهن‌ها یا تیرچه استفاده می‌شود که شکل بعدی کار است در این مرحله باید گفت که تیرآهن می‌تواند گزینه خوبی باشد برای این که سطح کاملی از پل را بپوشاند و دوام بیشتری را برای پل ایجاد کند.
البته در بیشتر موارد برای اینگونه از پل‌ها از تیرچه بهره برده می‌شود تیرچه می‌تواند این قابلیت را در خود داشته باشد که میزان بار بیشتری را در خود متحمل شود و این نکته به شدت مهم است و نباید آن را نادیده گرفت و یکی از ارکان مهمی می‌باشد که برای ساخت پل وجود دارد و باید از آن بهره‌مند شد.
با توجه به این موضوع ساخت و ساز‌های امروزی دارای استحکام بالایی نسبت به سازه‌هایی می‌باشند که در گذشته از آن‌ها استفاده می‌شده است.
در گذشته با توجه به این که دوام پل‌ها به شکل امروزی نبود. با این حال خرابی‌هایی که برای پل ایجاد می‌شد به شدت بیشتر بود و دوام خوبی از آن‌ها دریافت نمی‌شد.
در این رابطه مشکلات زیادی نیز برای افراد به وجود می‌آمد که بسیار نگران کننده بود.
در این رابطه باید گفت که امروزه با توجه به این که با ورود انقلاب صنعتی و دستاورد‌هایی که از آن به دست آمد و بهره‌مندی از فلزاتی مانند فولاد و ساخت تیرآهن دیگر نگرانی‌هایی در رابطه با از بین رفتن پل و حادثه‌های ناگوار نیستیم.
انقلاب صنعتی یکی از مهم‌ترین فرایند‌هایی بود که در دوران خود اتفاق افتاد و توانست زندگی بشر را از حالت‌های ابتدایی و سنتی به شدت خارج کند و شکل دیگری با ارائه ویژگی‌های دیگری به جامعه ارائه دهد.
بنابراین هر ساخت و سازی نیاز به مواد اولیه دارد تا بتوان شکل درستی از آن را ارائه کرد.