شرکت فولاد مبارکه اصفهان

تاریخچه شرکت:

در سال 1360 عملیات اجرایی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در زمینی به مساحت 35 کیلومتر مربع در نزدیکی شهر مبارکه و در 75 کیلومتری جنوب غربی اصفهان در دوران جنگ تحمیلی بدست سربازان جبهه صنعت آغاز شد و نزدیک به 18 میلیون و 700 هزار متر مکعب خاک برداری و بالغ بر یک میلیون و 845 هزار متر مکعب بتن ریزی، یک میلیون و 800 هزار متر مربع قالب بندی و 80 هزار تن آرماتور ، حدود 150 هزار تن اسکلت فلزی، یک میلیون متر مربع نصب پوشش و بالغ بر 500 هزار تن تجهیزات و ماشین آلات در آن نصب گردیده است و در حال حاضر یکی از بزرگترین واحد های صنعتی ایران می باشد که افراد زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند.

مهر ماه سال 1370 سالی است که اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی این مجتمع فعالیت خود را آغاز کرد و در 23 دیماه سال 1372  خطوط تولید کارخانه افتتاح گردید،  با ورود محصولات فولادی این شرکت به بازار و افزایش تدریجی تولید تا سقف ظرفیت اسمی 2/4 میلیون تن بخش عمده ای از نیاز کشور بر طرف گردید.در سال 1387 با اجرای طرح توسعه تولید این شرکت به 5.4 میلیون تن افزایش یافت و قرار است با اجرای طرح توسعه خطوط جدید فولادسازی (طرح شهید خرازی) و ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته (سبا) و مجتمع فولاد هرمزگان در آینده تولیدات شرکت به 11.5 میلیون تن فولاد مذاب در سال افزایش یابد.

بیش از پنجاه درصد از مصرف فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید  توسط شرکت فولاد مبارکه تامین می شود. و بیست هزار نفر عدد قابل توجهی از نیزو است که در بخش‌های مختلف این شرکت که در اقصی نقاط کشور وجود دارد به کار اشتغال دارند تعداد مجتمع های این مجموعه به هفت عدد رسیده است.

واگذاری سهام شرکت فولاد مبارکه از سال 1385 در بورس اوراق بهادار بعنوان چهارصد و سی و پنجمین شرکت بورسی آغاز گردید و هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های خصوصی کشور و موثر ئر بورس شناخته شده است

محصولات شرکت:

کلاف و ورق گرم نوردیده

کلاف و ورق سرد نوردیده

کلاف اسید شویی

کلاف و ورق قلع اندود

کلاف گالوانیره و کلاف رنگی(پیش رنگ شده)

محصولات این شرکت بر روی قیمت میلگرد در بنگاه اصفهان تاثیر گذار است.

فرآیند تولید:

معادن گل گهر و چادرملو پودر سنگ آهن و سپس پودر سنگ آهن این شرکت را تامین می کند. در واحد گندله سازی تبدیل به گندله های پخته کروی شکل با قطر حدود 8 تا 16 میلی متر شده و در واحد احیا مستقیم با از دست دادن اکسیژن خود به آهن اسفنجی تبدیل و سپس در کوره های قوس الکتریکی واحد فولادسازی همراه با آهن قراضه ذوب می شود. فولاد مذاب بعد از تخلیه از کوره به واحد تصفیه ثانویه انتقال داده می شود و به ترکیب شیمیایی فولاد بر اساس نیاز مشتری ساخته شده و سپس به ماشین های ریخته گری منتقل و به شمش های فولادی (تختال) تبدیل می شود.

تختال ها خنک و پرداخت شده، به واحد نورد گرم منتقل و در واحد نورد گرم مجددا به کوره های پیشگرم، ارسال شده و سپس طی مراحل مختلفی نورد می شود و به صورت کلاف هایی از ضخامت 1.5 تا 16 میلی متر تبدیل می گردد که بخشی از آن به بازار عرضه شده و مابقی به واحد تکمیل نورد گرم برای انجام عملیات تکمیلی و تبدیل کلاف گرم و یا به واحد نورد سرد جهت کاهش ضخامت بین 0.18 تا 3 میلی متر برای تولید محصولات سرد به منظور فروش و یا فرآیندهای بعدی ارسال می شود.

بخشی از کلاف های سرد تولید شده به منظور تولید ورق های پوشش دار به خطوط تولید، قلع اندود، گالوانیزه و رنگی وارد گردیده و پس از تولید، بسته بندی شده و آماده عرضه به بازارهای داخل و خارج از کشور می شود.

تولید کارخانه هایی بزرگی مانند شرکت فولاد مبارکه اصفهان می تواند بر روی قیمت میلگرد، آهن و … تاثیر گذار باشد.

خرید میلگرد مستقیم از کارخانه و بدون واسطه برای خریدار به صورت عمده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.