چرا مهندسین استفاده از انواع تیرآهن را در ساخت و ساز ترجیح می‌دهند؟

مهندسین استفاده از انواع تیرآهن را در ساخت و ساز

مواد و مصالح گران‌‌‌تر در ساختمان سازی منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود. با این حال مواد و مصالح نامناسب نیز ممکن است که باعث ضعف و عدم مقاومت یک ساختمان شود، به همین دلیل بسیاری از مهندسین عمران استفاده از انواع تیرآهن را باتوجه به ویژگی‌ها و ساختار آن‌ها ترجیح می‌دهند.

باتوجه به میزان مقاومت و استحکام، انواع تیرآهن‌ برای استفاده در صنعت ساختمانی بسیار مناسب می‌باشد. همچنین با توجه به ساختار فولادی برخی از تیرآهن‌ها، نیروی کششی و فشاری آن‌ها جای تعجب وجود ندارد که چرا انواع تیرآهن‌ در ساختمان سازی مفید می‌باشد.

تیرآهن‌های نوع I

یکی از رایج‌ترین انواع تیرآهن، تیرآهن نوع I می‎باشد که با توجه به شکل ظاهری که شبیه به حرف”I” انگلیسی می‌باشد، به این اسم متداول شده است. این تیرآهن شامل دو صفحه افقی است که به صورت موازی نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌‌اند و به وسیله یک صفحه عمودی که وب نام دارد به یکدیگر متصل شده‌اند.
صفحات افقی موازی از یکدیگر فلنج نام دارند. معمولا تولیدکنندگان انواع تیرآهن با استفاده از روش نورد فولاد برای تولید آن اقدام می‌کنند. استفاده از این روش باعث می‌شود که حداکثر قدرت و استحکام در تیرآهن‌های فولادی به وجود آید. با این­ حال می‌توان برای پیکربندی تیرآهن از روش جوشکاری استفاده نمود.

تیر آهن | سپاهان آهنبه طور معمول مهندسین از انواع تیرآهن‌ برای پوشش‌های کف ساختمان، تراس‌ها و یا سقف‌ها استفاده می‌کنند. در حالی که می‌توان از تیرآهن‌ها برای استفاده از ستون‌های اصلی ساختمان نیز استفاده نمود.
نوع دیگری از تیرآهن‌های نوع H وجود دارد که نسبت به تیرآهن‌های نوع I ضخیم‌‌‌تر و بلند‌‌‌تر می‌باشند. این نوع از تیرآهن‌ها اغلب برای پشتیبانی‌های عمودی بهتر عمل می‌کنند. پیکربندی تیرآهن‌های نوع I به اندازه کافی برای استفاده جهت پشتیبانی در ساختمان مستحکم می‌باشند. یکی از مولفه‌هایی که قیمت تیر آهن را مشخص می‌کند، نوع تیرآهن است.

مشخصات انواع تیرآهن

در حالت‌های جداگانه اتصالات و ورق‌ها در ساخت و ساز بسیار سبک می‌باشند. اما در حالت پیکربندی، فلنج‌ها تحت فشارهای عمودی قرار می‌گیرند، بنابراین لازم است انواع تیرآهن در ساختمان سازی قادر به تحمل وزن‎‌‌هایی که تحت فشار آن قرار می‎‌‌گیرند، باشند. در حال حاضر تیرآهن‌های فولادی مقابل انواع وزن‌ها بسیار مقاوم می‌باشند. برای تحمل فشارهای ناشی از وزن ساختمان‌ها تیرآهن‌های باریک و بلند گزینه مناسبی به شمار می‌آیند. ساختار انواع تیرآهن به صورتی می‌باشد که می‌توان از آن‌ها برای پشتیبانی‌های لوله کشی و دیگر خطوط کاری استفاده کرد.

تیر آهن | سپاهان آهن

انعطاف پذیری انواع تیرآهن

با توجه به ویژگی‌های فیزیکی که تیرآهن‌های نوع I دارند، اکثر مهندسین مایل به استفاده از آن‌ها در صنعت ساختمان سازی می‌باشند.
صرف نظر از ویژگی‌های سادگی ظاهری و تنوع در کاربرد، انواع تیرآهن برای ساختمان سازی مقرون به صرفه خواهند بود. به همین دلیل سازندگان و تولیدکنندگان استفاده و تولید تیرآهن‌ها را نسبت به سایر مواد مشابه ترجیح می‌دهند.

در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی مانند: ساخت کارخانه‌ها، سوله‌های انبار، پل‌ها، مسیرهای راه آهن، سالن‌های ورزشی، ساختمان‌های اداری، بیمارستان‌ها، پارکینگ‌ها، رستوران‌ها، موزه‌ها، کتابخانه‌ها و سایر ساختمان‌ها از انواع تیرآهن‌ استفاده می‌شود.

با برنامه‌‎ریزی صحیح برای پروژه‌ها می‌توانید، انواع تیرآهن را برای پروژه‌های خود سفارش دهید، هرچند برای این کار لازم است که تیرآهن‌های خود را از تولیدکنندگانی که مورد اعتماد شما هستند تهیه کنید. میلگرد و تیرآهن از مصالح پرکابرد پروژه‎های ساختمانی هستند، برای خرید انواع مصالح ساختمانی موردنیاز برای پروزه‎های ساختمانی باید با توجه به قیمت میلگرد، تیرآهن، سیمان و … تصمیم گیری کنیم. در بسیاری از موارد در صورتیکه مایل به بازسازی ساختمان‌ها و کارخانه‌های خود هستید، انواع تیرآهن‌ به سادگی می‌‎تواند جایگزین شود.

قیمت تیر آهن

مزایای استفاده از انواع تیرآهن‌ در ساختمان سازی

استفاده از انواع تیرآهن علاوه بر مزیت‌هایی که در ساختار آن‌ها وجود دارد، برای مفاهیم زیبایی ساختمان نیز قابل استفاده می‌باشند. البته تیرآهن‌های چوبی نیز برای زیبایی بیشتر در ساخت خانه‌ها و کلبه‌های چوبی قابل استفاده می‌باشند. مزیت‌های تیرآهن‌ها این است که بسیار مقاوم می‌باشند و در افزایش استحکام و مقاومت ساختمان بسیار موثر می‌باشند. شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا در ساخت سازه‎ها از تیرآهن استفاده می‌شود؟ موارد زیر دلیل استفاده از انواع تیرآهن در ساخت سازه‎ها می‎باشد.

مقرون به صرفه

وجود ساختار قوی در تیرآهن‌های نوع I می‌تواند مزایای زیادی را در یک پروژه ساختمانی به همراه داشته باشد. تیرآهن‌های فولادی نیز با توجه به ویژگی‌ها و ساختاری که دارا می‌باشند، نسبت به سایر مواد و مصالح هزینه کم‌تری را به همراه دارند. به ‎طور کلی استفاده از تیرآهن‌ها برای یک پروژه ساختمانی آن پروژه را مقرون به صرفه می‎کند. از آنجایی که تیرآهن‌های فولادی بسیار محکم و مقاوم می‌باشند، می‌توان از آن‌ها برای پوشش وسیعی از ساختمان استفاده نمود. هم­چنین می‌توان از آن‌ها برای سازه‌های مرتفع‌‌‌تر مانند آسمان خراش‌ها استفاده کرد.

تیر آهن | سپاهان آهن

طول عمر

برخلاف پل‌های چوبی، استفاده از تیرآهن‌ها در ساخت پل‌ها آن‌ها را به پل‌هایی بسیار مقاوم و با طول عمر بالا تبدیل می‌کند. نقش تیرآهن در پل سازی بسیار گسترده است. مزیت استفاده از تیرآهن‌های فولادی نسبت به چوب‌ها در این است که  آن‌ها توسط موریانه‌ها و سایر عوامل طبیعی، آب و هوایی از آسیب پذیری کم‌تری برخوردار می‌باشند.
علاوه‌بر استفاده از تیرآهن‌ها در پل‌ها امروزه در راه آهن‌ها، کشتی سازی و بسیاری از موارد دیگر به علت ویژگی‌های ساختاری که انواع تیرآهن‌ها دارا می‌باشند، استفاده می‌شود.

سازگاری

معمولا تیرآهن‌های فولادی در شرایط محیطی و آب و هوایی بسیار مقاوم می‌باشند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای محیط‎های مختلف استفاده کرد.
از بارز‌‌‌ترین ویژگی‌های تیرآهن‌ها مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و استحکام بالای آن‌ها می‌باشد. به همین دلیل می‌توان در بازسازی و تعمیر یک خانه و ساختمان قدیمی تیرآهن‌های فولادی را با تیرآهن‌های چوبی تعویض نمود. فولاد‌ها یکی از اصلی‌‌‌ترین مواد سازنده تیرآهن‌های فولادی ضدزنگ می‌باشند. به همین دلیل امروزه استفاده از انواع تیرآهن‌های فولادی در صنعت‌های ساختمان سازی، کشتی سازی، پتروشیمی و سایر صنعت‌ها توسعه یافته است.