چگونه میلگرد‌ها در بتن مسلح استفاده می‌شوند؟

چگونه میلگرد‌ها در بتن مسلح استفاده می‌شوند؟

زمانی که شما در حال اجرای یک پروژه ساختمانی هستید باید اولین قدم را به تهیه مواد و مصالح ساختمانی با کیفیت اختصاص دهید. میلگرد یکی از مهم‎ترین عناصر است که برای ساخت یک سازه پر قدرت و مستحکم به آن نیاز داریم. برای خرید میلگرد 16 و سایر میلگردها با سایزهای مختلف، باید در مورد ویژگی‌های میلگرد اطلاعات داشته باشیم.

چرا میلگرد‌ها  اهمیت دارند؟

میلگرد‌ها، نوار‌های فولادی محکمی هستند که در ساخت سازه‌های بتنی از آن‎ها استفاده می‌شود. بتن مسلح ترکیبی از میلگرد‌های فولادی تقویت شده و بتن است که یک سازه محکم با عمر طولانی را در اختیار شما قرار می‌دهند. پروژه شما شامل قسمت‌های مختلفی اعم از دیوار‌ها، سقف و … می‌باشد.

میلگرد‌ها به استحکام بنا کمک می‌کنند. میلگرد مصرفی برای بتن مسلح، میلگرد آجدار است، از این رو هنگام خرید میلگرد آجدار برای پروژه‎ی ساختمانی باید ویژگی‎های میلگرد به درستی بررسی شود.
از آنجایی که بتن مقاومت کششی زیادی ندارد اگر به تنهایی در سازه بکار برده شود، می‌تواند باعث شکست پروژه شما شود. چرا که در اثر نیروهای کششی ایجاد شده ترک‌هایی در سطح آن ایجاد شده و در نهایت باعث آسیب دیدگی، ترک خوردگی و شکستن می‌شود.

البته در زمان استفاده از میلگرد، ممکن است ترک‌هایی در سطح ایجاد شود ولی در نهایت نمی‌تواند باعث شکستگی و آسیب دیدگی کل سازه باشد. میلگرد، بتن را در برابر شکستگی و آسیب مقاوم می‌کند و این استحکام کششی بتن به علت وجود میلگرد‌های فولادی داخل آن می‌باشد.

میلگرد | سپاهان آهن

میلگرد پشتیبانی بسیار قوی‌تری نسبت به سیم‌های فولادی به سازه شما می‌دهد.

طیف گستره‌ای از میلگرد در بازار وجود دارد:

1- میلگرد فولاد کربن: این میلگرد ستون فقرات بتن می‌باشد. در اکثر بتن‌ها از این نوع استفاده می‌شود. چرا که هزینه مناسب‌تری داشته و قدرت آن بسیار است.

2- میلگرد پلیمری تقویت شده: این نوع میلگرد می‌تواند جایگزین میلگرد‌های فولادی سنتی باشند. در این میلگرد از فایبر گلاس استفاده شده است. این امر برای تقویت بیشتر میلگرد می‌باشد. این نوع میلگرد استحکام کششی بیشتری دارد.

3- اهرم گالوانیزه: در شرایطی که ممکن است میلگرد دچار خوردگی و فرسایش شود، از این نوع میلگرد استفاده می‌شود. این نوع میلگرد با استفاده از چندین فرایند متفاوت با روی ساخته شده است. این فرایندها شامل سرد و گرم شدن با آبکاری می‎باشد. روی حاوی بک مایع حفاظتی روی فولاد می‌باشد.

4- میلگرد‌های فولادی ضد‌زنگ: این نوع میلگرد نیز در محیط‌هایی که احتمال خوردگی زیادی وجود دارد، استفاده می‌شوند. ولی مانند نوع گالوانیزه پوشش آن از بین نخواهد رفت. این نوع میلگرد گران‎تر از نوع گالوانیزه آن می‌باشد. به همین دلیل زمانی اقدام به خرید میلگرد کنید که کاملا ضروری باشد.

5- میلگرد‌های اپوکسی: این نوع میلگردها یک گزینه مدرن و مقرون به صرفه می‌باشند، قیمت میلگرد اپوکسی مناسب است و در محیط‌های مستعد خوردگی استفاده می‌شوند. پوشش اپوکسی روی میلگرد را از هر نوع خوردگی محافظت می‌کند. البته ممکن است بیشتر تغییرات در مناطق زیرین باعث ترک خوردگی شود. گرچه مناطقی که احتمال آسیب به پوشش اپوکسی وجود داشته باشند نباید استفاده شود چون پوشش زیرین فولاد آسیب دیده فرسایش ایجاد می‌شود.

6- میلگرد‌های اروپایی: این نوع میلگرد در فرمت‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند. این نوع میلگرد برای تقویت بتن به کار می‌روند. میلگرد‌ها در سطوح و انواع مختلفی وجود دارند. می‌توان از انواع مختلف در بازار آگاهی پیدا کرد و موارد سفارشی خود را انتخاب و در پروژه‌های ساختمانی خود استفاده کنید.

خرید میلگرد 16چگونه میلگرد‌ها در بتن مسلح استفاده می‌شوند؟

در نگاه اول به نظر می‌رسد که میلگرد فولادی ضد‎زنگ برای استفاده در ساختمان‌های بتنی گران به کار می‌روند ولی وقتی به زمان عملکرد آن توجه داشته باشید، می‌بینید که عمر آن طولانی بوده و بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

میلگردهای فولادی ضد زنگ با پایین آوردن هزینه تعمیرات و جایگزینی و تعویض، بسیار مقرون به صرفه هستند. کارخانجات تولید و فروش میلگرد انواع مختلفی از آن را با ویژگی‌های منحصر به فرد روانه‎ی بازار می‎کنند.
این میلگردها با توجه به نیاز‌های خاص طراحی شده‌اند. میلگردهای تقویت شده با کربن، مقاومت بیشتری نسبت به خوردگی داشته و نفوذپذیری کمتری دارند.
انعطاف‌پذیری میلگردها یکی از ویژگی‌های خوب آن‌ها می‌باشد. بنابراین برای استفاده در بتن مسلح می‌تواند گزینه خوب و قابل قبولی باشند. استفاده از میلگردها بستگی به طراحی بنا دارد.

مقاومت در برابر خوردگی

میلگردهای فولادی ضد‌زنگ می‌تواند باعث جلوگیری از نیروهای مخرب آب نمک دریاها و حتی خود بتن شود و مقاومت لازم را داشته باشد. برای به کارگیری در پل‌ها، اسکله‌ها و پایانه‌ها بسیار محبوب و قابل توجه هستند. می‌توان برای صرفه جویی در هزینه از میلگردهای فولادی ضد زنگ فقط در مواردی که در معرض خطر خوردگی قرار دارند، استفاده کرد.
همچنین، می‌توان از آن‌ها در مناطق دیگری نظیر ورودی و خروجی بزرگراه‌ها، اسکله‌ها، پارکینگ‌ها در مناطق ساحلی، تونل‌ها، پل‌های‌فرودگاه و تاکسی استفاده کرد.

نفوذپذیری پایین مغناطیسی:

مقاومت در خواص مغناطیسی فولاد کربن پایین است. بنابراین میلگردهای فولاد ضدزنگ می‌تواند کمک بسیار خوبی باشد.

سازه‌های بتنی که به نفوذپذیری پایین مغناطیسی از فولاد ضدزنگ نیاز دارند، به عنوان یک عنصر ضروری هزینه اضافی دارند که معماران و مهندسان این هزینه اضافی را در طراحی‌های خود اضافه می‌کنند.

میلگرد | سپاهان آهندر میدان مغناطیسی ایجاد شده این نفوذپذیری می‌تواند حمایت کننده باشد. جالب است بدانید میدان‌های مغناطیسی برای ایستگاه‌های دفاعی دریایی، کشتی‌ها و زیردریایی‌ها ایجاد شده و نیاز به خنثی کردن آنها وجود دارد.
این فرایند توسط میلگردهای فولاد ضد‎زنگ انجام می‌شود.
محل‎هایی که از فلزات آهنی و ماشین آلات تشکیل شده‎اند، فرایندهای حساسی دارند و باید این موضوع مد‎نظر قرار بگیرد.

شکل پذیری:

میلگردهای فولادی ضد‎زنگ دارای مقاومت کششی بالایی هستند و بهتر از میلگردهای معمولی عمل می‌کنند. با استحکام فوق العاده و مقاومت در برابر خوردگی یک گزینه بسیار عالی در دسترس هستند. روش‌های مختلفی برای خرید میلگرد وجود دارد، خرید اینترنتی میلگرد از سایت‌های معتبر یک روش آسان برای تهیه‎ی میلگرد است.

این میلگردها اجازه می‌دهند که برخی از برنامه‌های اجرایی ساختمانی که با بتن با مقاومت کم انجام می‌گیرد، به خوبی صورت پذیرد. انعطاف‌پذیری این میلگردها برای استفاده در مناطق زلزله‌خیز، برنامه‌های کاربردی سرد مانند ذخیره‌سازی گاز مایع، بیمارستان‌ها، مراکز هسته‌ای، پل‌ها، گذرگاه‌ها و جاده‌هایی که شیب بالا دارند، مناسب است.

 از دیگر ویژگی‌های میلگردهای ضدزنگ افزایش عمر زیر ساخت‌هاست که این مسئله از نظر اقتصادی بودن آن، به صرفه است، به ویژه در بخش‌هایی مثل بزرگراه‌ها و زیرساخت‌های دریایی که در این ساخت و ساز‌ها میدان‌های حساس مغناطیسی ایجاد می‌شود. میلگرد فولادی ضد‌زنگ خواص بسیار عالی و قابل توجهی دارد.