کاربرد تیرآهن بال پهن چیست؟

کاربرد تیرآهن بال پهن

تیرآهن بال پهن با توجه به عملیات نورد گرم تولید می‌شود. به کار بردن تیرآهن، بیشتر در صنعت قابلیت دارد. در کشور‌های اروپایی نظیر آمریکا، به کار بردن این نوع از تیرآهن، در صنعت، قابل قبول است. البته این نوع تیرآهن را با نام دیگری نیز می‌شناسند؛ که به آن تیرآهن‌ هاش نیز گفته می‌شود. یکی از نکات مهم، در رابطه با تیر‌های فولادی، تفاوت در تیر H و L است.

به قسمت میانی تیرآهن، جان تیر گفته می‌شود. البته در قسمت کناری آن، بال نیز وجود دارد. در اصل، تیر وظیفه این که بتوان از آن برای متحمل شدن وزن سنگین ساختمان بهره برد؛ مناسب است. تیرآهن در قسمت میانی، به عنوان یکی از اصلی‌ترین نوع سازه‌ها در یک اسکلت فلزی برای بنای ساختمانی است. از این نوع سازه برای بخش قاب و شاسی مناسب کف استفاده می‌شود. البته از نظر قیمت نیز، قیمت تیر آهن هاش با توجه به نوع معمولی آن متفاوت است.

دست های تیر آهن روی هم

تیرآهن بال پهن و تفاوت آن با تیرآهن I

این دو نوع مقطع، هر کدام در دسته بندی تیرآهن قرار داده می‌شوند. اما مقاومت و کاربرد موجود برای این نوع دو نوع مقطع متفاوت است. یکی از شاخص‌های متغیر در رابطه با تیرآهن I و H در ساختار بال پهن آن‌ها است. در تیر I بال‌ها نسبت به تیر H، عرض بسیار اندکی دارند. البته اندازه آن نیز نسبت به تیر H کوتاه‌تر است. اما در رابطه با تیر H، بال‌های پهن‌تری را با خود گرفته است. برای تیر H، نام دیگری نیز انتخاب شده است. به تیر H، تیر سنگین نیز گفته می‌شود.

از تیرآهن، با بال‌های پهن‌تر می‌توان برای ساخت‌های بلند و با ارتفاع بیشتر استفاده کرد. اما استفاده از تیر I به ساختار ساده در ارتفاع کمتر و تنها تا سی متر قابلیت استفاده دارد. با توجه به این که تیر با بال‌های پهن، مقاومت بسیار بیشتری دراد. اما نکته مهم در رابطه با تیر با بال پهن، در برابر نیرو برش و خمش آن است. تیرآهن با بال پهن، در برابر نیرو برشی و خمشی، از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشند. در برابر نیرو‌های جانبی نیز با توجه به سازه، مقاومت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. تیر‌ هاش بسیار کارآمد‌تر از تیرآهن از نوع I است. این نوع تیرآهن، تحمل بار بیشتری را از خود نشان داده است. از نظر قیمت تفاوت بسیار فاحشی بین تیرآهن‌ هاش و تیرآهن‌های معمولی و ساده وجود دارد.

کاربرد تیرآهن بال پهن

تیرآهن بال پهن، یکی از مصالح ساختمانی، با عملکرد فوق العاده بالا برای ساخت و ساز است. البته در ساختمان سازی، اسکلت فلزی برای تیرآهن و پایه‌های اصلی آن در بنا، شکل گرفته است. بنابراین یکی از مشخصه‌های ساختمان سازی، استفاده از تیرآهن با بال پهن است.
تیرآهن در ساختمان سازی به شکل‌های گوناگونی مورد استفاده قرار داده می‌شود که شامل:

  • پل
  • پوشش‌ سقف

در ساختمان سازی، نیاز به یک تکیه گاه وجود دارد. بنابراین استفاده از تیر‌ هاش یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد تکیه گاه در ساخت و ساز است. از کاربرد‌های دیگر برای تیرآهن‌ هاش، استفاده از آن در پروژه‌های صنعتی است.

مصرف این نوع از تیرآهن در صنعت شامل موارد زیر است:

  • ساخت اسکله
  • پالایشگاه
  • ساخت سد
  • تولید کشتی

تیر آهن

فرایند تولید تیرآهن بال پهن

اولین تیرآهن بال پهن، در همان ابتدا، با ساخت بی نظیر خود، تنها برای بخش‌های تولیدی ارائه شدند. البته قبل از این که این محصولات وارد عرصه مصارف ساخت و سازی شوند؛ از تیر‌های معمولی و ساده از نوع I استفاده می‌شد. یکی از دسته بندی‌های موجود برای تیرآهن H، یکی از زیر شاخه‌های آن برای تیرآهن می‌باشد.

تیرآهن، به شکل بال پهن، در ساختار خود نسبت به تیرآهن‌های ساده با هم برابری دارد. البته تیرآهن بال پهن یا همان‌هاش از نوع سنگین آن است. این تیرآهن دارای بال‌های پهن و ضخامت بیشتری نسبت به تیرآهن بال پهن هستند. یکی از تیرآهن‌های دیگر با نام تیرآهن، پهن با خاصیت سبک و سنگین است.

ین نوع از تیرآهن، بیشتر برای پروفیل‌های ساختمانی استفاده می‌شود. البته در پروژه‌های صنعتی نیز از این نوع تیرآهن استفاده می‌شود. تیرآهن با ساختار معمولی و ساده قابلیت شناسایی دارد. برای تیرآهن با ساختار ساده، علامت آن از نوع اختصاری I و NP است. البته تیرآهن نیز دارای علامت مشخص شده‌ای برای خود است. با این حال، علامت H و IPB برای تیرآهن می‌باشد. بنابراین این نوع علامت برای تیرآهن، دارای ارتفاع و بال مساوی است.

تیرآهن سنگین چیست؟

تیرآهن بال پهن سنگین با نام H شناخته می‌شود؛ دارای حرف بزرگ انگلیسی است. این نوع تیرآهن، یک قطعه نوردی برای فولاد نورد گرم است. تیرآهن سنگین، مقاومت و استحکام بسیار بالایی را در ساختار خود دارد. تیرآهن با نام H و I نام‌های خود را از کشور هند گرفته‌اند.

البته جهانی شدن آن‌ها با توجه به مقطع‌های آن‌ها، نیز نوع نامگذاریشان را مشخص می‌کند. یکی از بخش‌های میانی و اصلی برای تیرآهن، قسمت جان و به لبه‌های کناری آن است. البته تیر‌ها برای این که بتوانند وزن بیشتری را متحمل شوند؛ ساخت متفاوتی را به خود می‌گیرند.

تیرآهن، به عنوان ساختار اصلی برای یک ساختمان است. البته تیرآهن به عنوان یک قاب و شاسی کف قابلیت استفاده دارد. البته می‌توان در هر مکانی نیاز به تحمل بار اضافی را به کمک تیرآهن مشخص نمود. هر نوع و مدل کاربردی برای تیرآهن، خاصیت مختص به خود را برای سازه ساختمانی دارد. بنابراین قابلیت ساخت و تغییر در ساختار تیرآهن بال پهن به شدت وجود دارد. تیرآهن، ساختار متفاوتی نسبت به سایر فلزات دارد. با توجه به این موضوع، نکته مهم، کیفیت و قابلیت استفاده از ابزار مفید در ساخت و ساز است.