تیر آهن‌های لانه زنبوری چه خصوصیاتی دارند؟

تیر آهن‌های لانه زنبوری

تیر آهن‌های لانه زنبوری حفره‌های توخالی در سطح خود دارند. عملیات ساخت این تیرها کمی با تیر آهن‌های معمولی متفاوت می‌باشد. یکی از ویژگی‌های مهم تیر آهن‌های لانه زنبوری وزن بسیار سبک آن‎ها نسبت به تیر آهن‌های معمولی است و معماران استفاده از تیرآهن‌های لانه زنبوری را ترجیح می‌دهند.

مقاومت خمشی تیر آهن‌های لانه زنبوری بیشتر از انواع دیگر می‌باشد. (این تیرها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند، چون وزن سبک‎تری دارند). از فضاهای باز داخل تیر آهن می‌توان برای عبور دادن لوله‌های تاسیساتی و برق (به دلیل اینکه ممکن است در مقاومت تنش‌های برشی و تحمل بار مشکلات ایجاد شود) استفاده کرد.
پر کردن بعضی از حفره‌ها با ورق‌های فلزی و جوش دادن آن‌ها انجام می‌شود. تیر آهن‌های لانه زنبوری می‌توانند فقط در یک دهانه مورد استفاده قرار بگیرند. حفره‌های داخل تیر به شکل 5 ضلعی بوده و به همین دلیل به تیرهای لانه زنبوری معروف شده‎اند. این تیر‌ها در محل‌های تکیه گاه به دلیل وجود حفره‌ها ضعیف عمل می‌کنند.

در پروژه‌هایی که در مناطق مستعد زلزله نیستند یا مشکلات اساسی ندارد، می‌توان از تیر آهن‌های لانه زنبوری استفاده کرد، زیرا قیمت تیر آهن از اقتصادی مناسب است و هم وزن تیر آهن سبک‌تر می‌باشند.

تیر آهن‌های لانه زنبوری از پر کاربردترین انواع تیرآهن در ساختمان سازی است و به علت تو خالی بودن، وزن سازه تا حد قابل توجهی پایین می‌آید. با کاهش وزن فشار نیروی زلزله که با وزن سازه‌ها ارتباط مستقیم دارد، کاهش می‌یابد. در نتیجه ساختمان ایمن‎تر خواهد شد، همچنین انعطاف‌‏پذیری آن نیز موثر‌تر می‌شود و  عملکرد مناسب‎تری خواهد داشت. با کاهش وزن تیرها، وزن ساختمان کاهش می‌یابد. با توجه به این مسئله بار کمتری به عناصر اصلی سازه  از جمله ستنون‌ها وارد می‌شود.

قیمت تیر آهنیکی از موارد بهینه و قابل توجه در ساختمان اقتصادی بودن آن‌ها می‌باشد، بنابراین هنگام تهیه مصالح ساختمان توجه به قیمت میلگرد، تیر آهن، سیمان و … اهیمت بالایی دارد.
تیر آهن‌های لانه زنبوری بسیار مقرون به صرفه هستند. فضا‌های خالی تیر، می‌تواند محل عبور تاسیساتی از قبیل لوله‌ها و برق باشد که این هم یکی از نقاط قوت  تیر آهن‌های لانه زنبوری محسوب می‌شود. با استفاده از این تیر‌ها ارتفاع سقف به میزان چشمگیری کاهش می‎یابد. خصوصا در مواردی که امکان افزایش ضخامت سقف را در سازه نداریم. البته این نوع تیرها معایبی هم دارند. به علت وجود حفره‌ها ممکن است، قادر به تحمل تنش‌ها در محل‌های تکیه گاه نباشند. به همین دلیل تعدادی از حفره‌ها را با ورق‌های فلزی پر می‌کنند که تا حدودی این نقص جبران شود.

این تیر‌ها در ساختمان‌های اسکلت فلزی می‌توانند به صورت پل فقط در یک دهانه یا به صورت پل ممتد به کار رود. ضعفی که در ناحیه جان تیر در اثر کاهش مساحت آن وجود دارد، از نقاط ضعف تیر آهن‌های لانه زنبوری می‌باشد.

استفاده از تیر‌های لانه زنبوری از ضریب اطمینان یا ایمنی کمتری نسبت به سایر مقاطع برخوردار است. تغییرات جانبی این تیر‌ها نسبت به تیر آهن‌های تو پر بیشتر است. در ایران این تیر‌ها بیشتر به صورت دستی ساخته می‌شوند. این تیر‌ها در برابر برش ضعیف هستند و باید آن‎ها را در محل بارهای متمرکز تقویت کرد. در این صورت ورق‌های تقویتی بال‌ها باید به صورت ممتد به بال‌ها جوش داده شوند. مشکل متداول دیگر این تیر‌ها طول نامناسب آن‎هاست.

تیر آهن | سپاهان آهن

فلز نورد

فلز نورد به فرایند کاهش ضخامت فلز گفته می‌شود. تیر آهن‌ها از این فلزات نورد ساخته می‌شوند. این فرایند با مهارت لازم باید انجام شود. این کار با کمک دستگاه‌های بسیار تخصصی انجام می‌شود.
این فرایند چند مرحله‌ای می‌باشد و نیاز به مهارت‌های لازم دارد. محصولات بسیار شاخص تولید شده از ترکیب مناسب تجهیزات لازم، مهارت و موارد فلزی ایجاد می‌گردد. تیرآهن‌های نورد از استحکام بالایی برخوردار هستند.
در صنعت ساخت فلز، ورق‌های نورد شده یک جنبه فوق‌العاده مهم طبق یک فرایند پیچیده هستند. فلزات مختلف به علت ناخالصی‌های فراوان نقص‎هایی در ترکیب خود دارند، میزان این ناخالصی‌ها متفاوت می‌باشد. دستگاه‌های نورد این قدرت را دارند که صفحات فلزی ناخالص را به قطعات بسیار کاربردی تبدیل کنند که انتظارات مصرف کنندگان را به نحو قابل ملاحظه‎ای برآورده سازد.

این سطح مهارتی برای کارگران ماهر در مورد فلزات، تکنیک‌های نورد و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از اشتباهات در طی سال‌های متمادی ایجاد می‌شود. ماشین آلات تخصصی همراه متخصصان تولید فلز در پروژه‌های نورد یک محصول با کاربرد‌های فراوان را ارائه می‌کند. نورد فلز به همراه دستگاه‌های مناسب با سهولت و سرعت بیشتری تولید می‌شود.

تیر آهن | سپاهان آهنتنها مورد مهم ارتقاء کیفیت ورق‌های فلزی تولید شده می‌باشد. نورد فلز یکی از مهم‎ترین مراحل ساخت فلز می‌باشد تا به بالاترین استاندارد‌ها برسد. نقص‌های جدی در فلز از جمله ترک، حفره‎ها، امواج و انحراف‌های ایجاد شده به کلیت ساختاری و قابلیت اطمینان این محصول لطمه وارد می‌کند. زیرا فلز‌های معیوب کارایی لازم را نداشته و نمی‎‌‌توانند قابل اطمینان باشند.

ناخالصی‌های بیش از حد می‌تواند محصول نهایی را به خطر بیاندازد. در نتیجه کیفیت پایین خواهد آمد و نهایتا بر قدرت و دوام آن تاثیر خواهد گذاشت. غلتک‌های ضعیف ورق‌های فلزی با ضخامت ناهموار تولید خواهند کرد. ضخامت ناهموار به این معنی است که محصولات تولیدی قادر به برآورده کردن انتظارات مصرف کنندگان نبوده و استاندارد‌های لازم را به خطر می‌اندازند. این مسئله می‌تواند بسیار پر هزینه و وقت گیر باشد.
برای تهیه مصالح موردنیاز پروژه‎‌‌های ساختمانی، باید با توجه به آخرین قیمت مصالح اقدام کنید، قیمت روز میلگرد، تیر آهن و سایر مصالح ساختمانی از طریق مراجع معتبر قابل استعلام است.