برتری تیرآهن‌های فولادی نسبت به سایر مصالح چه دلایلی دارد؟

برتری تیرآهن‌های فولادی

ساخت و ساز جدید می‌تواند شامل تعدادی از عناصر پشتیبان ساختاری مانند تیرآهن‌های فولادی، چوب و یا بتن باشد. تصمیم گرفتن برای انتخاب مواد و مصالح چندان گیج‌کننده نخواهد بود.
تعیین این کار توسط پیمانکاران و مهندسین سازه به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود، به علاوه اینکه انتخاب آن‌ها به اهداف کلی پروژه بستگی خواهد داشت.
اما نکته‌‎ای که مسلم است، برتری تیرآهن‌های فولادی نسبت به سایر مصالح است. امروزه انواع میلگرد و تیرآهن از محصولات ساختمانی می‌باشند که هرچند کمی قیمت تیر آهن و میلگرد از سایر مصالح ساختمانی گران‌تر عرضه می‌شود، با این حال با توجه به کاربردهای ارائه شده توسط آن‌ها سبب شده تا آن‌ها به یکی از بهترین مواد در پروژه‌های ساختمانی تبدیل شوند.
از آنجایی که فولاد و چوب خواص منحصر به فرد خود را ارائه می‌دهند، لازم است که بر اساس چندین ویژگی کلی درباره استفاده از آن‌ها تصمیم‌گیری کنید.

دلایل برتری تیرآهن‌های فولادی نسبت به سایر مصالح

مهم‌ترین دلایل برتری تیرآهن‌های فولادی نسبت به سایر مصالح عبارتند از:

  1. طول عمر
  2. هزینه
  3. تعمیر و نگهداری
  4. دوام

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

تیرآهن فولادی

1. طول عمر

با نگاهی به تاریخچه تیرآهن‌‎های فولادی، قدرت و دوام آن‌ها به خوبی بر همگان ثابت شده است. اگر نگاهی به سازه‌های فلزی و ساخت و سازهای گذشته بیندازید، به راحتی اثر تیرآهن‌ها را در آن‌ها خواهید یافت. بر اساس یک طرح کلی، در ساخت ساختمان‌ها و سازه‌های مرتفع از سازه‌ها و محصولات فولادی استفاده می‌شود.

بسیاری از معماران، مهندسان و طراحان امروزه با توجه به ویژگی‌های ارائه شده توسط محصولات فولادی، استفاده از آن‌ها را به جای هر نوع مصالح ساختمانی دیگری ترجیح می‌دهند. محصولات چوبی همچنان با گذر زمان، قادر به ارائه تمام ویژگی‌های ارائه شده توسط تیرآهن‌های فولادی نمی‌باشند.
این محصولات هم اکنون نیز با چالش‌های بسیاری مواجه می‌باشند مانند:

  •  انقباض در زمان رطوبت
  •  نفوذ حشرات

در بسیاری از موارد ممکن است که تحت بارهای سنگین‎تر، بسیاری از این مواد چوبی دچار تغییر شکل و خراشیدگی شوند. اگرچه سازندگان مطابق با مشخصات خاصی برای حفظ کنترل کیفیت اقدام به تولید تیرآهن‌های فولادی می‌نمایند، با این حال در بسیاری از موارد مقاومت مواد چوبی می‌تواند ویژگی‌های منحصر به فردی را ایجاد نماید، به گونه‌ای که در برخی از نواحی ساختمان‌ها استفاده از این محصولات ترجیح داده می‌شود.
از سویی دیگر فولاد کاملا قابل پیش‌بینی و قابل اعتماد می‌باشد، به گونه‌ای که امروزه موسسه آمریکایی ساخت فولاد، اقدام به تولید تیرآهن‌های فولادی با بالاترین کیفیت و استاندارد نموده است.
قاب‌های فولادی هرگز عامل محدود‌کننده عمر ساختمان نخواهند بود. فولاد سازه‌ای، امکان زندگی جدیدی را برای تمام پروژه‌های ساختمانی فراهم می‌کند.
به نحوی که اطمینان حاصل خواهید کرد که آن‌ها منجر به افزایش طول عمر سازه‌های شما در مدت زمان طولانی خواهند شد، فراتر از آن یکی از ویژگی‌های اصلی این محصولات این خواهد بود که آن‌ها یکپارچه‌تر از تمام مواد و مصالح ساختمانی دیگر ظاهر می‌شوند. این ویژگی‎‌‌ها سبب برتری تیرآهن‌های فولادی نسبت به سایر مصالح شده است.

خرید تیرآهن فولادی

2. هزینه

در حالی که ممکن است قبل از اقدام برای ساخت یک پروژه ساختمانی، به تخمین و برآورد هزینه‌های ناشی از آن بپردازید، اما در بسیاری از موارد هزینه‌های ناگهانی اجتناب ناپذیر خواهند بود.

هزینه نصب تیرآهن‌های فولادی به طرز قابل توجهی موجب صرفه‌جویی می‌شود. با در نظر گرفتن یک چرخه عمر که می‌تواند به راحتی در مصالح ساختمانی موثر باشد، هزینه‌های استهلاک فولاد و هزینه‌های کلی تعمیر و نگهداری آن قابل کاهش خواهد بود. چیزی که وجود دارد این است که تیرآهن‌های فولادی قادر به پشتیبانی از بارهای مشابه می‌باشند.
از آنجایی که تیرآهن و میلگرد می‌تواند در مدت زمان طولانی‌تر پشتیبانی بیشتری نسبت به سایر مواد و مصالح ساختمانی ارائه دهد، نیاز به فضای کمتری خواهند داشت. با این حال خرید مصالح فولادی با توجه قیمت روز میلگرد و تیرآهن می‎تواند در صرفه‌جویی هزینه‌ها تاثیرگذار باشد.

تیرآهن ضد زنگ

3. تعمیر و نگهداری

نیازهای تعمیر و نگهداری به تصمیم شما بستگی خواهد داشت. استفاده از تیرآهن‌های فولادی و یا سایر مواد مانند چوب و بتن، نه تنها هزینه‌های مالکیت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند در بسیاری از هزینه‌های دیگر نیز موثر باشد.
توجه داشته باشید استفاده از مواد و مصالحی در ساختمان‌سازی که نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند، می‌تواند موجب ناراحتی ساکنان ساختمان شود.

در بخش‌های خارجی ساختمان، بسیاری از مصالح نیاز به بررسی‌های دوره‌ای منظم برای جلوگیری از نفوذ آب خواهند داشت. با این حال تیرآهن‌های فولادی، گالوانیزه و یا سایر عناصر ساختمانی ضد زنگ نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری خواهند داشت. ماهیت فولاد ضد زنگ به صورتی می‌باشد که در تماس با رطوبت و یا آب می‌تواند به خوبی عمل کند، به این معنی که در گذر زمان نیاز به تعمیرات و نگهداری از آن بسیار زیاد نخواهد بود.
هزینه تعمیرات تیرآهن‌های فولادی مقرون به صرفه است و استفاده از این مواد و مصالح در پروژه‌های ساختمانی، باعث می‌شود تا نیاز شما به تعمیر و نگهداری به صورت کاملا چشمگیری کاهش یابد. در نظر داشته باشید که بسیاری از مواد و مصالح ساختمانی نیاز به بازرسی کامل خواهند داشت، به این منظور که هرگونه شکاف و یا خراشیدگی در سطح آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود.
اگرچه بسیاری از مصالح ساختمانی معماری خاصی را برای برخی از طرح‌ها ارائه می‌دهند، ادعاهای برتری آن‌ها در برابر تیرآهن‌های فولادی و به طور کلی تولیدات فولادی بسیار ناچیز خواهد بود. ویژگی‌های منحصر به فرد تیرآهن‌های فولادی باعث می‌شود تا آن‌ها پس از آن که دچار فرسایش و آسیب شدند، به سادگی قابل تعویض و جایگزینی باشند و این یکی از دلایل برتری تیرآهن‌های فولادی محسوب می‌شود.

انواع تیرآهن فولادی

4. دوام

در کنار تمام ویژگی‌های ارائه شده توسط تیرآهن‌های فولادی، دوام و مقاومت آن‌ها در برابر نیروهای خارجی از جمله مهم‌ترین خواص آن‌هاست که بر کسی پوشیده نیست.
آن‌ها قادر به تحمل وزن و نیروهای خارجی بسیار زیاد می‌باشند. همین امر سبب تکیه صنایع غذایی بر فولاد ضدزنگ شده است.
از تیرآهن‌های فولادی در بسیاری از پروژه‌های پل‌سازی استفاده می‌شود، در کنار این صنعت محصولات فولادی در بسیاری از صنایع از صنعت غذایی گرفته تا صنایع عظیم دریایی و حتی نیروگاه‌های گسترده هسته‌ای قابل استفاده می‌باشند.

با این حال همانطور که به آن اشاره کردیم، موارد استفاده از این تیرآهن‌های فولادی در پروژه‌های ساختمانی به تشخیص پیمانکاران و مهندسان سازه بستگی خواهد داشت. پیمانکاران و مهندسان باید آخرین نرخ میلگرد و تیرآهن را برای خرید در نظر بگیرند.
با این حال بسیاری از آن‌ها استفاده از این مصالح را در بخش گسترده ساختمان ترجیح می‌دهند، زیرا به این نکته واقف هستند که شاید کاربرد آن‌ها در ابتدا منجر به افزایش هزینه شود، اما اثر آن در طولانی مدت به چشم خواهد آمد. توجه به تمام این موارد باعث برتری تیرآهن‌های فولادی می‌شود و هر روز موارد استفاده از آن گسترش یابد.