تاریخچه تیرآهن‌های فولادی

تاریخچه تیرآهن‌های فولادی

می‌توان به بسیاری از تولیدات و محصولات ساخته شده از فولاد ضد زنگ به عنوان یک سنت با قدمت طولانی نگاه کرد. تاریخچه تیرآهن‌های فولادی نشان می‌دهد که بیش از صد سال است که از این مواد استفاده می‌شود، چنانچه هنوز هم در بسیاری از بخش‌ها و صنایع می‌توانید ردپای این محصولات را به خوبی مشاهده کنید.

با توجه به خصوصیات آن‌ها در برابر زنگ‌زدگی و مقاومت در برابر خوردگی و اسید باعث شده است تا این مواد بسیار محبوب واقع شوند. هیچ یک از این مزایا تصادفی نمی‌باشد، همه آن‌ها برگرفته از ذات تیرآهن‌های فولادی است. تاریخچه تیرآهن‌های فولادی نشان می‌‎دهد، در آغاز قرن هفتم، ساخت و تولید تیرآهن‌ها با اهداف بالاتر شکل گرفت. به صورتی که تقاضا برای یک ماده به خصوص مقاوم در برابر اسید، رطوبت و خوردگی هر روز بالا رفت. هدف تولیدات به سمتی رفت که محصولات قادر به برآورده ساختن بسیاری از نیازها باشند.

اولین تحقیقات

توسعه فولاد ضد زنگ برای اولین بار در سال 1890 آغاز شد، زمانی که هانول گلدشمیت در یک فرایند ترکیبی از آلومینیوم و آلیاژهای کروم که از کربن آزاد بود را ایجاد نمود. پس از آن در آلمان، پروفسور بنو اشتراوس و کارمندش دکتر ادوارد ماور، سال‌ها پیش یعنی حدود سال 1912 در حال تحقیق در آزمایشگاه‌های خود به تولیداتی برخورد کردند. هدف از این آزمایشات تولید اقلام موردنیاز و مقاوم در برابر خوردگی بود. دو ماه پس از آن با هدف تولید اقلامی مقاوم در برابر حمله اسید و پر قدرت به انجام آزمایشات بیشتری پرداختند، از آنجا بود که کم کم فولاد ضد زنگ متولد شد.

تیرآهن‌های فولادی

بازسازی مداوم تیرآهن‌های فولادی

با توجه به ترکیبات مختلف در آلیاژهای مورد استفاده در ساخت تیرآهن‌ه، بسیاری از آن‎ها با ویژگی‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. فولاد ضد زنگ به مرور زمان توسعه و بهبود یافت تا جایی که استفاده از آن در بسیاری از صنایع مختلف رواج یافت. همین عوامل بر روی نرخ میلگرد، تیر آهن و سایر محصولات مقاطع طویل فولادی تاثیرگذار بود.
بلافاصله و پس از ثبت اختراع این محصول، تولیدکنندگان از آن در صنعت غذایی و به اصطلاح کالای سفید استفاده کردند. در سال 1914 در یک نمایشگاه در سوئد، برای اولین بار محصولات ضد زنگ به نمایش درآمدند و به صورت عام به مردم معرفی شدند. پس از آن، ثبت اختراع دیگری در سال 1919 به وجود آمد.
به صورتی که استفاده از تیرآهن‌های فولادی در صنعت پزشکی رواج یافت. مدت کوتاهی پس از آن معماران به این محصولات بیشتر و بیشتر علاقه‌مند شدند، تا جایی که اولین ساختمان فولادی ضد زنگ در اواخر دهه 1920 در نیویورک ساخته شد. تاریخچه تیرآهن‌های فولادی نشان می‌دهد، یکی دیگر از کاربردهای تاریخی از تیرآهن استفاده از آن‌ها در راه آهن توسط ادوارد گاد بود که اولین قطارهای مسافربری با کاهش چشمگیری در هزینه‌های سوخت ساخته شد. امروزه تیرآهن‌های فولادی به عنوان یکی از معجزات تکنولوژی در جهان مدرن شناخته می‌شوند. قیمت تیر آهن با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. بسیاری از مردم باور دارند که دهه 1950 نقطه عطف تیرآهن‌ها در تاریخ بود. در حالی که نیاز به تولید فولاد ضد زنگ در سال 1915 نسبتا کم بود، اما پس از آن یعنی در سال 1950، تولید آن به بیش از یک میلیون تن رسید.
دلیل این حجم از افزایش تولید، استفاده از آن در شرکت‌های بهداشت بود. به طور کلی کاربرد تیر آهن‌های فولادی در معماری شهری با رشد چشمگیری رو به رو شد.

بازسازی مداوم تیرآهن‌های فولادی

فولاد ضد زنگ هرگز از مد نمی‌افتد

شاید این جمله کمی عجیب به نظر برسد، اما چیزی جز واقعیت نمی‌باشد. آمار و ارقام حاکی از آن است که خرید تیر آهن فولادی در سال‌های اخیر با رشد چشمگیری مواجه شده است.

تولید فولاد ضد زنگ در سال 2015 میلادی حدود 41.6 میلیون تن بوده است، اما در سال‌های پس از آن به 45.8 میلیون تن نیز رسیده است. علاوه بر این می‌توان گفت که کاربرد تیرآهن‌های فولادی در ساختمان‌سازی به طور مرتب افزایش می‌یابد. امروزه حدود 120 آلیاژ مختلف شناخته شده است که دارای ترکیبات متنوعی می‌باشند.

تاریخچه تیرآهن‌های فولادی در جهان

علاوه بر کسانی که موفق به ثبت اختراع فولاد ضد زنگ در جهان شدند، بسیاری از افراد دیگر نیز در بسیاری از کشورهای جهان در حال تحقیق بر روی آن بودند. مهندس ماکس مورمن در سال 1912 شروع به انجام آزمایش و توسعه فولاد در کشور اتریش نمود. علاوه بر آن در بریتانیا، یکی دیگر از محققان آزمایشات بسیاری را در استفاده و کاربرد تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ انجام داد.

آینده فولاد ضد زنگ

کاربرد و استفاده از تیرآهن‌ها علاوه بر ساختمان‌سازی، در شرکت‌های تولید خودرو، صنایع غذایی، مدیریت آب، پتروشیمی و در زمینه‌های نفت و گاز رواج یافت که این عامل باعث افزایش تولیدات فولاد ضد زنگ شده است. در ابتدا تیرآهن‌ها در سراسر ایالات متحده آمریکا، تحت برچسب‌های مختلفی از انواع نام‌های تجاری در بازار عرضه شد. با این حال پس از تاسیس انجمن فولاد ضد زنگ در آمریکا نیاز بود که تمام تولیدکنندگان به استانداردهای لازم برای ساخت توجه کنند.

آینده فولاد ضد زنگ

با توجه به قدرت مطلق، میزان انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر خوردگی، امروزه تیرآهن‌های فولادی به معنای واقعی کلمه پرکاربرد می‌باشند.
به صورتی که استفاده از آن‌ها هر روز در حال افزایش است. برای بیش از یک دهه، این مواد بخش جدایی ناپذیر صنعت ساخت و ساز در جهان، بخش حمل و نقل و صنعت پزشکی بوده‌اند.
اکثر معماری‌های چشمگیر و عالی این سیاره، بخش عمده‌ای از تیرآهن‌های فولادی را در ساختار خود دارند. استفاده از تیرآهن‌های فولادی به حدی گسترش یافته است که امروزه تکنولوژی در آن‌ها راه پیدا کرده است. شاید یکی از دلایل آن، قابلیت بازیافت تیرآهن‌های فولادی و مزایای زیست محیطی آن باشد.
به صورتی که می‌توان به جای تولید بی رویه آن، برای بازیافت و استفاده مجدد از آن‌ها اقدام نمود. این کار باعث می‌شود تا تیرآهن‌های فولادی به یکی از مواد دوستدار محیط زیست تبدیل شوند. به همین دلیل است که بسیاری از کشورهای پیشرفته در تولیدات خود استفاده از این محصولات را ترجیح می‌دهند.