تیر آهن‌های فولادی و مزایای زیست محیطی آن

تیر آهن‌های فولادی و مزایای زیست محیطی

تیر آهن‌های فولادی ضد زنگ در طی سالیان متمادی در معماری، مهندسی، ساخت مناظر، فضای داخلی و ساخت و ساز دریایی و بسیاری از موارد با کاربردهای دیگر استفاده شده است. آن‌ها یکی از رایج‌ترین مصالح ساختمانی استفاده شده در سراسر جهان می‌باشند. تیر آهن‌های فولادی قوی، بادوام، همه کاره و مهم‌تر از همه قابل بازیافت می‌باشند.
تیر آهن‌های فولادی و مزایای زیست محیطی آن فوق‌العاده است و دارای مزایای قابل توجهی در برابر خوردگی می‌باشند و نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری خواهند داشت، هرچند این مورد درباره تمام تیرآهن‌ها صدق نمی‌کند و برخی از انواع آن نیازمند پوشش در برابر خوردگی می‌باشند. فولاد به کار رفته در تیر آهن‌ها می‌تواند به شکل‌ها و ورق‌های مختلف شکل گرفته و مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که تیر آهن‌های فولادی یک انتخاب عالی و بدون نقص برای بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز می‌باشد، برای سازگاری با طبیعت نیز بسیار مفید است.
از همین جهت تیر آهن‌های فولادی به عنوان یک محصول سبز شناخته می‌شوند. آن‌ها به صورت صد درصد قابل بازیافت می‌باشند و این کار باعث تولید هیچ‌گونه مواد سمی در محیط زیست نخواهد شد.

با شروع آگاهی مردم جهان در مورد محیط زیست و افزایش نیاز به توجه به آن برای کاهش ردپای کربن، توجه مردم به استفاده از تیر آهن‌های فولادی برای پروژه‌های ساختمانی بیش از پیش جلب شده است. بیایید نگاهی به برخی از مزایایی استفاده از فولاد، به ویژه تیر آهن‌های فولادی ضد زنگ بیندازیم، زیرا آن‌ها ارتباط تنگاتنگی با محیط زیست دارند.

فولاد

مزایای زیست محیطی تیر آهن‌های فولادی

مزایای زیست محیطی تیر آهن‌های فولادی عبارت است از:

  1. افزایش سرعت در ساخت و ساز
  2. تهویه طبیعی
  3. بهره‌وری انرژی
  4. افزایش طول عمر سازه‌های فولادی
  5. کاهش ضایعات

در ادامه هر یک از مزایای زیست محیطی تیر آهن‌های فولادی را بررسی خواهیم کرد.

1. افزایش سرعت در ساخت و ساز

زمان نصب در استفاده از تیر آهن‌های فولادی باعث می‌شود تا همواره سازندگان یک برنامه زمانی مناسب و مدون برای کار با آن‌ها در اختیار داشته باشند.
اکثر تیر آهن‌های فولادی به صورت سفارشی و در اندازه‌های مختلف در کارخانه برش داده می‌شوند. خرید تیر آهن برای پروژه‎های مختلف با توجه به مزایا و کاربردی که دارد، بسیار زیاد است. پس از آن تیرآهن‌هایی که از قبل مهندسی شده‌اند، پس از رسیدن به محل نصب با استفاده از جوشکاری و یا اتصال‌دهنده‌های مکانیکی در محل نصب می‌شوند.

این کار باعث کاهش انتشار کربن در محیط خواهد شد، زیرا در این روش هیچ برش و یا ضایعات بیشتری وجود ندارد. در نهایت زمان ساخت و ساز و مصرف انرژی‌های مرتبط و مورد نیاز کاهش می‌یابد.

2. تهویه طبیعی

از آنجایی که فولاد به کار رفته در ساخت تیرآهن‌ها باعث افزایش قابلیت‌های آن می‌شود، به تیرآهن اجازه می‌دهد تا برای ساخت پنجره‌های بسیار بزرگ و سیستم دیوارهای شیشه‌ای به کار گرفته شود.
در این صورت فضایی بی حد و حصر از نور طبیعی خورشید به دست خواهد آمد. نور روز می‌تواند به امکان بیشتر برای بهره‌وری تیر آهن‌های فولادی کمک کند.
مطالعات ثابت کرده است که مردم در مواجهه با نور خورشید کارایی بیشتری داشته و عملکرد بهتری از خود ارائه می‌دهند. پنجره‌هایی که از تیر آهن‌های فولادی در ساخت آن‌ها استفاده شده است، امکان تهویه طبیعی را به سادگی فراهم می‌کنند. هوای تازه مانند اکسیری برای افراد عمل می‌کند به نحوی که کمک می‌کند تا مردم سالم‌تر و بهتر نفس بکشند.

تیر آهن

3. بهره‌وری انرژی

سیستم‌های بیرونی تیر آهن‌های فولادی ضد زنگ می‌تواند برای پوشش مناطق بزرگ در ساختمان و عایق‌بندی بین اعضای سازه به طرز موثری عمل کند.
همچنین آن‌ها یک عنصر ساختمانی مناسب در برابر شرایط آب و هوایی متغیر مانند باران می‌باشند. با توجه به عایق‌بندی ساختمان‌ها، تیر آهن‌های فولادی می‌توانند به سرعت در حذف رطوبت، افزایش گرمایش در داخل ساختمان و خنک کردن آن در روزهای گرم سال کمک کند.همین عامل سبب کاربرد تیرآهن‌های فولادی در ساختمان‌سازی شده است.

از این جهت تیر آهن‌های فولادی هزینه‌های گرمایشی و خنک‌کنندگی را کاهش داده و منجر به کاهش مواد مصرفی و انرژی می‌شوند. در نتیجه این امر تیرآهن‌ها باعث کاهش نیاز انسان به ذخایر نفتی، گاز، زغال سنگ و حتی برق خواهند شد. حتی اگر تیر آهن‌های فولادی ضد زنگ بازیافت نشوند، هیچ تاثیری بر خاک و آب‌های زیرزمینی نخواهند داشت.

4. افزایش طول عمر سازه‌های فولادی

از آنجایی که فولاد دارای طول عمر چشمگیری می‌باشد، استفاده از آن در ساخت تیر آهن‌های فولادی می‌تواند در افزایش طول عمر ساختمان‌ها نیز نقش مهم و موثری را ایفا کند. استفاده از مواد پایدار در پوشش تیر آهن‌های فولادی باعث شده تا از آن‌ها برای سقف ساختمان‌ها و یا سازه‌های دریایی نیز استفاده شود.
سیستم تیر آهن‌های فولادی مناسب برای پروژه‌هایی است که نیاز به مقاومت در برابر نیروهای طبیعی مانند باد، رطوبت و نمک دریا دارند. این موارد و خاصیت‌ها به ویژه در تیر آهن‌های فولادی ضد زنگ وجود دارد، زیرا آن‌ها به طور کلی در برابر خوردگی بسیار مقاوم می‌باشند و در دام زنگ‌زدگی و یا قرارگیری در معرض آلاینده‌ها نمی‌افتند. لازم به ذکر است که تیر آهن‌های فولادی بسیار مقاوم‌تر از سایر اجزای ساختمانی می‌باشند.

میلگرد

5. کاهش ضایعات

از آنجایی که فرایند کمپوست باعث آزادسازی بسیاری از گازها و مواد آلاینده می‌شود، استفاده از تیر آهن‌های فولادی باعث کاهش این مشکلات می‌شود.
فولاد ضد زنگ سهم عمده‌ای در کاهش بخار زباله و در نتیجه حفاظت از درختان خواهد داشت.

بسیاری از کشورهای حامی محیط زیست امروزه از تیر آهن‌های فولادی در بسیاری از پروژه‌ها و صنایع خود استفاده می‌کنند و در کنار آن سایر کشورهای جهان را به استفاده از مواد قابل بازیافت تشویق می‌کنند.

اثربخشی تیر آهن‌های فولادی در محیط زیست

فولاد به کار رفته در تیرآهن‌ها باعث می‌شود که آن‌ها به ویژگی استفاده مجدد و بازیافت مسلح شوند. این ویژگی تاثیر بسیار مثبت و مهمی بر محیط زیست خواهد داشت. توانایی بازسازی فولاد ضد زنگ باعث می‌شود که انسان خطر کمتری برای محیط طبیعی خود ایجاد کند. بنا بر گفته انجمن جهانی فولاد، تیر آهن‌های فولادی یکی از مواد قابل بازیافت در جهان می‌باشند، چنانچه تیر آهن‌های فولادی ضد زنگ مورد استفاده در ساختمان‌ها، می‌توانند برداشته و بازیافت شوند تا مجددا مورد استفاده قرار گیرند. نتیجه بازیافت تیر آهن‌های فولادی صرفه‌جویی قابل توجه آن‌ها در هزینه‌های مالی، انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌باشد.

بهتر است به یاد داشته باشید که ذخایر سنگ آهن طبیعی به طور محدود در کره زمین وجود دارند و برای خروج آن‌ها نیاز به عملیات معدن‌کاری با هزینه‌های بسیار بالا می‌باشد، این کار می‌تواند باعث از بین رفتن تعداد بسیار زیادی از مناظر طبیعی شود. تیر آهن‌های فولادی ضد زنگ با مصرف انرژی کمتر برای تمیز کردن و یا حتی شکل گیری به اجزای سازنده، نقش مهمی را در سلامت محیط زیست ایفا خواهند کرد. استحکام فولاد به صورتی است که حتی اگر بازیافت شود، آسیب نمی‌بیند. علاوه بر این بازیافت فولاد تضمین‌کننده این موضوع می‌باشد که زباله‌های تولید شده توسط انسان در کره زمین کاهش خواهد یافت.
برای خرید میلگرد و تیر آهن که از مصالح پر کاربرد در ساختمان‌سازی هستند، باید دوام و کیفیت مصالح را در نظر بگیریم.