افزایش تولیدات فولاد ضد زنگ طی چند سال اخیر

تولیدات فولاد ضد زنگ

هر یک از پروژه‌های طراحی ساخت و ساز با بسیاری از مواد و مصالح مختلفی نظیر تیر آهن، میلگرد، سیمان و غیره ساخته می‌شوند که هر یک از آن‌ها دارای مزایای خاصی می‌باشند. هنگام خرید مصالح علاوه بر توجه به مزایا، باید قیمت تیر آهن، میلگرد و سایر مصالح را در نظر بگیریم. تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ انتخابی قاطع در مراحل طراحی می‌باشند و امروزه شاهد افزایش تولیدات فولاد ضد زنگ هستیم.

تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ به طور مداوم به عنوان یک ماده ساختاری استفاده می‌شوند، آن‌ها می‌توانند در همه جا در پروژه‌های ساختمانی وجود داشته باشند. بسیاری از شرکت‌ها از آن‌ها برای طراحی دیوارهای داخلی و خارجی، کف و یا حتی پارتیشن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر آن معماران، مهندسین و بسیاری از مشتریان امروزه با توجه به تمایل خود از فولاد ضد زنگ در هر دو کار ساختاری و اتمام پروژه‌ها استفاده می‌کنند.

تولید کنندگان اغلب این مواد را در کارگاه‌ها آماده می‌کنند و سپس شکل و فرم لازم را ایجاد می‌کنند. محصولات تولید شده شامل تیرآهن‌های فولادی به سایت منتقل می‌شوند تا بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

تیرآهن‌های فولادی طیف گسترده‌ای از جنبه‌های ساخت و ساز را به پیمانکاران ارائه می‌دهند، کاربرد تیرآهن‌‎های فولادی در ساختمان‌سازی، تحول چشمگیری در این صنعت به وجود آورده است. علاوه بر تیرآهن‌ها، سایر محصولات تولید شده از فولاد ضد زنگ مانند کانال‌ها و یا نبشی‌ها در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد

طراحی ساختاری فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ به عنوان یک ماده ساختاری که به طور فزاینده مورد استفاده قرار می‌گیرد، شناخته می‌شود. هنگام استفاده از آن بسیار مهم خواهد بود تا خصوصیات متمایز آن در مقایسه با فولادهای ساختاری کربن و آلیاژهای استاندارد درک شود. به طور کلی مهم‌ترین مزایای تیرآهن­‌های فولادی در ساختمان‌سازی سبب استفاده از آن‌ها در امر ساختمان‌سازی شده است.

امروزه از فولاد ضد زنگ بیشتر از گذشته به عنوان یک ماده زنده برای تقویت ساختار تولیداتی مانند تیرآهن‌ها استفاده می‌شود. این روش به خصوص برای مقاومت در برابر خوردگی‌ها، زمانی که از آن‌ها در صنایع دریایی استفاده می‌شود، کاربرد دارد. درجه فولاد ضد زنگ، تاثیر عمده‌ای بر عملکرد آن و همچنین محصولات تولید شده از آن مانند تیرآهن‌های فولادی خواهد داشت. اگرچه سطح مقطع در عملکرد تیرآهن‌های فولاد بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشد، با این حال نمی‌تواند به طور قطعی یک عامل مهم در تعیین مقاومت آن در برابر خوردگی باشد.

راهنمای معماران برای انتخاب فولاد ضد زنگ

موارد بسیاری از جمله نکات زیر وجود دارند که می‌تواند در انتخاب فولاد ضد زنگ و در نتیجه تیرآهن‌های تولید شده توسط آن‌ها تاثیرگذار باشد.
این موارد عبارتند از:

  • رتبه‌بندی و خواص آن
  • طول عمر و مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی
  • هزینه‌های اقتصادی
  • مسائل زیست محیطی
  •  تکنیک‌های تولید و ساخت
  • اتصالات
  • روش‌های تعمیر و نگهداری

این موارد توسط موسسه ساخت و ساز فولاد ضد زنگ منتشر شده است، از همین جهت می‌تواند یک نسخه کامل برای راهنمایی معماران هنگام انتخاب و استفاده از تیرآهن‌های تولید شده از فولاد ضد زنگ باشد.

فولاد

در روزهای اولیه ساخت، شرکت‌ها از انواع چدن برای تولید تیرآهن‌های فولادی استفاده می‌کردند. زیرا قالب‌بندی آن‌ها به سادگی قابل اجرا بود. یکی از مسائل مهم این بود که آن‌ها شکننده‌تر از فولاد امروزی بودند. از اوایل قرن نوزدهم، استفاده از چدن در تولیدات به تدریج به فولاد کربنی تغییر یافت، اما محدودیت‌ها و معایبی نیز در استفاده از آن‌ها وجود داشت.

تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ از دوام بیشتری برخوردار می‌باشند و همچنین دارای راندمان بالاتری نسبت به کربن می‌باشند. برخی از آلیاژها مانند فولاد تقویت شده می‌تواند به شما در افزایش قدرت عملکرد ساختمان‌ها کمک کند، آن‌ها به خوبی در برابر خوردگی مقاوم می‌باشند.
همچنین نقش تیر آهن در پل‌سازی دارای اهمیت زیادی است. سازه‌های فولادی ضد زنگ خواصی را ارائه می‌دهند که هزینه‌های جایگزینی در آینده را کاهش داده و یا باعث از بین رفتن آن می‌شوند. هنگام استفاده از تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها دارای تمام اشکال و اندازه‌هایی هستند که شما به آن نیاز دارید.

خدمات ارائه شده توسط فولاد ضد زنگ

ویژگی‌های بسیاری توسط فولاد ضد زنگ به خصوص هنگام استفاده از آن‌ها برای تولید تیرآهن‌های فولادی ارائه می‌شود. آن‌ها به مقاومت در برابر خوردگی، ظاهر زیبا و خواص مکانیکی شهرت دارند. این موارد برای بسیاری از کاربردهای معماری حائز اهمیت می‌باشد. عملکرد مطلوب با توجه به این ویژگی‌ها در هنگام طراحی فولاد ضد زنگ به دست می‌آید.

شهرت جهانی فولاد

همانطور که به آن اشاره شد، امروزه در بسیاری از بخش‌های ساخت و ساز در جهان از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود.
آن‌ها اسکلت بخش‌های بزرگی از ساختمان‌های جهان را تشکیل می‌دهند. کشورهایی مانند هند، چین و ژاپن سرآمد استفاده از تیرآهن‌های فولادی در پروژه‌های ساختمانی خود می‌باشند.

تیر آهن

استانداردهای مختلف در تولیدات فولاد ضد زنگ

طول کلی عمودی برای بخش‌های ساختاری فولاد کربن از دوازده تا پانزده متر متغیر می‌باشد. با این حال بسته به موقعیت‌های منطقه‌ای و استفاده از آن‌ها، تیرآهن‌های فولادی در اندازه‌ها و اشکال مختلف در دسترس می‌باشند.

هنجارهای مختلف محصولات و محدودیت‌های تولید آن را تعریف می‌کند. به عنوان مثال در اروپا به طور معمول از تیرآهن‌های W استفاده می‌کنند در حالیکه در ایالات متحده آمریکا از انواع HEB استفاده می‌کنند.

با مطالعه تفاوت میان نورد گرم و سرد در تولید تیرآهن‌های فولادی متوجه می‌شویم، آنچه رواج دارد این است که بخش‌های ساختمانی فولاد کربن توسط نورد گرم تولید می‌شوند. این کارآمدترین روش تولید برای نوع محصول و حجم تولید می‌باشد. انواع فولاد مورد استفاده در تولید تیرآهن‌ها با اضافه کردن حداقل 10.5 درصد کروم ساخته می‌شوند. با این وجود انواع مختلفی از مواد و آلیاژها برای تولید فولاد ضد زنگ در دسترس می‌باشند. فریت، آستنیت، فولاد تقویت شده و مارتنزیت از انواع آلیاژهای به کار رفته در ساخت فولاد ضد زنگ می‌باشند.

مصرف جهانی فولاد ضد زنگ امروزه در حدود 4 درصد تولید جهانی فولاد می‌باشد. از دلایل آن مصرف روز افزون تیرآهن‌ها در پروژه‌های ساختمانی می‌باشد.
استفاده از نورد گرم بسیاری از تولیدات فولادی را مناسب برای بخش ساخت و ساز قرار می‌دهد.
امروزه به دلیل کاربرد فراوان فولاد ضد زنگ در مواد و مصالح ساختمانی مانند انواع تیرآهن‌های فولادی، سرمایه‌گذاری در این بخش مورد استقبال عموم قرار گرفته است. البته بهتر است قبل از خرید تیر آهن، میلگرد و سایر مصالح پر کاربرد ساختمان‌سازی از قیمت روز میلگرد، تیر آهن و سایر محصولات مطلع شویم.