کاربرد تیرآهن‌های فولادی در ساختمان‌سازی چیست؟

کاربرد تیرآهن‌های فولادی در ساختمان‌سازی

شایع‌‌ترین مواد و مصالح ساختمانی مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی تیرآهن‌های نوع I می‌‌‌‌‌‌باشد. دلیل نام گذاری این نوع تیرآهن‌ها سطح مقطع آن‌ها می‌‌‌‌‌‌باشد که به شکل حرف انگلیسی “I” می‌‌‌‌‌‌باشد. نام‌های دیگری از این نوع تیرآهن نیز وجود ­دارد.
کاربرد تیرآهن‌های فولادی در ساختمان‌سازی بسیار متداول می‌‌‌‌‌‌باشند. اسکلت بسیاری از ساختمان‌های شهر ساخته شده از همین تیرآهن‌های فلزی می‌‌‌‌‌‌باشد. بدون وجود تیرآهن‌های فولادی، استحکام و دوام مثال زدنی آن‌ها دنیای ساختمان سازی بسیار متفاوت خواهد شد.
تیرآهن‌های فولادی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند و باتوجه به این مسئله می‌‌‌‌‌‌توانند وزن‌های متفاوتی را تحمل کنند و کاربرد تیرآهن در اندازه‌های متفاوت با یکدیگر فرق دارد. ساخت و ساز تیرآهن‌های فولادی و سنگین در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیست و یکم در شهرهای شیکاگو و کلیولند توسعه یافت. شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا در ساخت سازه‌‎ها از تیرآهن استفاده می‌‌شود؟
استفاده از تیرآهن‌ها مزایای فراوانی دارند، اما در عین حال ممکن است استفاده از آن‌ها در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی کاربرد نداشته باشد. در ساختمان‌های فولادی چارچوب اصلی ساختمان از فولاد و تیرآهن‌های فولادی می‌‌‌‌‌‌باشد. از تیرآهن‌های فولادی در بسیاری از موارد و پروژه‌های ساختمانی به عنوان پشتیبان استفاده می‌‌‌‌‌‌شود.

ساختمان سازی | سپاهان آهن

در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی تیرآهن‌های فولادی در یک الگوی افقی و تا دیوار و سقف نصب شده‌اند. تیرآهن‌های فولادی از طریق نورد فولاد، جوشکاری و یا روش اکستروژن تولید می‌‌‌‌‌‌شوند. یکی دیگر از روش‌های تولید در تیرآهن‌های فولادی استفاده از غلتک‌ها یا جوشکاری قطعات به وسیله ورق‌های فولادی می‌‌‌‌‌‌باشد. می‌‌‌‌‌‌توان گفت که تیرآهن‌ها از استحکام کافی برخودارند و نقش تیرآهن در پل سازی، در صنعت ساختمان سازی، صنایع پتروشیمی، کشتی سازی و حتی داروسازی بسیار پر رنگ است.

ساختار مستحکم در تیرآهن‌های فولادی ثبات کافی برای استفاده از آن‌ها را فراهم می‌‌‌‌‌‌کند. مقاومت بالا در این تیرآهن‌ها باعث افزایش حمل بارهای عمودی و دوام در کل ساختار می‌‌‌‌‌‌شوند. این تیرآهن‌ها می‌‌‌‌‌‌تواند به عنوان اتصالات مشترک در چارچوب‌ها و قاب‌های ساختمان مورد استفاده قرارگیرند. علاوه بر توجه به ساختار و کفیت تیرآهن در پروژه‎های مختلف ساختمانی، توجه به قیمت تیر آهن هم، اهمیت زیادی دارد.

کلمه مستحکم در تیرآهن‌ها به این دلیل استفاده می‌‌‌‌‌‌شود که اتصالات تیرآهن بسیار سفت و مستحکم می‌‌‌‌‌‌باشد. این تیرآهن‌ها طراحی شده‎اند تا بدون نیاز به اتصالات دیگری برای مقاومت‌های جانبی مورد استفاده قرار بگیرد. این پایداری و دوام تنها در اتصالات و پیکربندی سفت و سخت انواع تیرآهن‌ها وجود دارد. بسیاری از اتصالات و پیکربندی‌ها در تیرآهن‌ها، ممکن است به روش‌های جوشکاری تولید شده باشد. اتصالات جوش معمولا کمی گران‌‌تر از اتصالات پیچ و مهره‌ای می‌‌‌‌‌‌باشند. اما بهتر است از تیرآهن‌هایی با اتصالات و پیکربندی‌های جوشکاری شده، استفاده نمایید.

قیمت تیر آهن

اتصالات مستحکم پشتیبانی و حمایت بیشتری در ستون‌ها ایجاد می‌‌‌‌‌‌کند. همه اجزای یک تیرآهن در هماهنگی با یکدیگر و به صورت یکپارچه در حفظ وزن، عمل می‌‌‌‌‌‌کنند. تیرآهن‌های با اتصالات جوشکاری نسبت به تیرآهن‌هایی با اتصالات پیچ و مهره بسیار مقاوم‌‌تر هستند و به همین دلیل می‌‌‌‌‌‌توانند بارهای عمودی سنگین‎تری را تحمل کنند. بدون وجود انواع تیرآهن در ساختمان سازی با اتصالات مستحکم، ساخت آسمان خراش‌ها و برج‌ها امکان‎پذیر نیست. تیرآهن، بتن، میلگرد و …از مصالح پر کاربرد در ساختمان سازی هستند که علاوه بر توجه به کیفیت هر کدام از مصالح، توجه به قیمت میلگرد، بتن، تیرآهن و … ضروری است، زیرا خریداری مصالح با قیمت مناسب در کاهش هزینه‎‌‌های ساخت و ساز تاثیرگذار است.

مزایای ساختمان‌ها با اسکلت فلزی

استفاده از تیرآهن‌های فولادی در پروژه‌های ساختمانی بسیار موثر و کارآمد می‌‌‌‌‌‌باشد. استفاده از تیرآهن در ساخت و ساز باعث می‌‌‌‌‌‌شود که امنیت و راحتی بیشتری برای ساکنان آینده این ساختمان‌های فلزی فراهم شود. علاوه بر تیرآهن که امنیت یک سازه‎ی ساختمانی را ضمانت می‌‎کند، میلگرد هم در تضمین امنیت و استحکام سازه تاثیرگذار است، از این رو برای خرید میلگرد توجه به کیفیت و ویژگی‎‌‌های آن اهمیت بالایی دارد.

درباره سایر مزیت‌های استفاده از تیرآهن‌های فولادی می‌‌‌‌‌‌توان به اتصالات محکم آن هنگام تحمل وزن و دوام آن‌ها در زلزله، عدم محدودیت در عرض و به شدت در دسترس برای سازندگان اشاره کرد. تیرآهن‌های مستحکم برای ساختمان‌های غیر عایق‌بندی شده و همچنین ساختمان‌های عایق شده مانند انبارها بسیار مناسب می‌‌‌‌‌‌باشند.

ساختمان سازی | سپاهان آهن

انبارهای نگه دارنده هواپیما ممکن است به تیرآهن نیاز داشته باشند. وجود این تیرآهن‌ها در ساختار ساختمان انعطاف پذیری بیشتری را هنگام ورود و خروج هواپیما و شرایط آب و هوایی مختلف ایجاد می‌‌‌‌‌‌کند. برای استفاده از تیرآهن‌های نوع I معمولا به جرثقیل یا تجهیزات سنگین نیاز می‌‌‌‌‌‌باشد. بسته به اندازه ساختمان و میزان استفاده آن‌ها در ساختمان ممکن است برای نصب تیرآهن‌ها در ساختمان نیاز به جوشکاری باشد.

تیرآهن‌های فولادی مستحکم برای اهداف مختلفی استفاده می‌‌‌‌‌‌شوند. وجود این تیرآهن‌ها در ساختار ساختمان باعث می‌‌‌‌‌‌شود که هنگام لرزش و یا زمین لرزه از میزان امنیت و مقاومت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. مهم‎ترین مزایای تیرآهن‎ها در ساختمان‎سازی نظیر استحکام و دوام خوبی که دارند سبب کاربرد بالایی آن‌ها در ساخت سازه‎های مختلف شده است. بسیاری از ساختمان‌هایی که هر روز از کنار آن‌ها عبور می‌‌‌‌‌‌کنید، احتمالا از تیرآهن‌های فولادی ساخته شده‌‎اند، به عنوان مثال بسیاری از انبارهای فلزی، ساختمان‌های چند طبقه، سالن‌های ورزشی و بسیاری از ساختمان‌ها ساخته شده از تیرآهن‌های فولادی می‌‌‌‌‌‌باشند.

قاب‌های مستحکم تیرآهن‌های فولادی یکی از پایدار‌‌ترین و مقاوم‌‌ترین ساختارهای فولاد می‌‌‌‌‌‌باشند. این ویژگی در تیرآهن‌های فولادی امکان ساخت ساختمان‌های بزرگ را فراهم می‌‌‌‌‌‌سازد و به دلیل اینکه این تیرآهن‌ها چنین قدرت بالایی در برابر فشار و وزن دارند، برای ساخت ساختمان‌های بسیار بلند گزینه مناسبی می‌‌‌‌‌‌باشند.
از دیگر موارد استفاده از تیرآهن‌ها، کاربرد آن‌ها در درب‌ها و پنجره‌های ساختمان‌ها می‌‌‌‌‌‌باشد.