کاربرد تیرآهن در اندازه‌های متفاوت چیست؟

کاربرد تیرآهن در اندازه‌های متفاوت

کاربرد تیرآهن در اندازه‌های متفاوت در یک سازه ساختمانی متفاوت است،  هر اندازه ایجاد شده برای تیرآهن، در ساختار خود، دارای وزن مشخصی است. وزن، مقاومت و استحکام بالا، برای تیرآهن، با اندازه و ضخامت آن، ارتباط تنگاتنگی دارد که این عوامل تاثیر مستقیمی بر روی قیمت تیر آهن می‌گذارند.

البته ساخت تیرآهن با توجه به استاندارد آن، مشخص می‌شود. اسکلت بندی بنا، یکی از ارکان مهم برای ایجاد یک سازه ساختمانی است. اگر یک ساختمان، از شروع ساخت، بنای مقاومی نداشته، به سرعت و به مرور زمان اندک، صدمه می‌بیند.

خراب شدن برخی از قسمت‌های ساختمان، منجر به آسیب‌های بیش از اندازه و هزینه گزاف برای دوباره ساخت بنا می‌شود. در هر صورت، استفاده از تیرآهن استاندارد و مقاوم در برابر وزن و بار سنگین، مناسب برای یک بنا است.

تیرآهن های روی هم

کاربرد تیرآهن در اندازه 12

تیرآهن، در ساختار خود، دارای اندازه متفاوت است. این اندازه متفاوت، منجر به ایجاد وزن متغیر برای تیرآهن می‌شود. تیرآهن، با توجه به این که طبق چه استانداردی تولید می‌شود؛ به نسبت آن، وزن می‌گیرد.
البته از تیرآهن در اندازه 12 و کاربرد آن، بیشتر در موارد زیر قابلیت استفاده دارد که شامل:

  • سقف
  • ستون

به کار بردن تیرآهن دوازده، به عنوان ستون یا به شکل پوشش دهنده مناسب برای سقف استفاده می‌شود. البته به کار بردن این نوع از تیرآهن در سقف و ستون، بستگی به ساخت سازه دارد.

به کار بردن این تیرآهن، در ساخت بزرگ و سنگین، در بخش‌های گوناگونی به کار می‌رود. اما در سازه‌های بزرگ و سنگین از تیرآهن دوازده، برای ستون به کار نمی‌رود.

البته برای سازه‌های سبک‌تر، به کار بردن این تیرآهن، به عنوان ستون، مشکل ساز نیست. در ساخت این نوع تیرآهن، برای ایجاد شیب بیشتر برای ایجاد مقاومت آن، برای سازه‌های سنگین، در تولید آن، ساختار شیب دار در نظر گرفته می‌شود. شیب دار کردن تیرآهن در اندازه 12 برای بالا بردن مقاومت در ساخت‌های سنگین است.

کاربرد تیرآهن در اندازه 14

وظیفه اصلی تیرآهن در ساختمان تحمل بار ساختمان است، تیرآهن از نوع چهارده، برای اسکلت بندی فلزی، ساختمان به کار می‌رود. این نوع از تیرآهن، بخش‌هایی از یک ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد که شامل:

  • ستون
  • پوشش دهنده‌های سقفی
  • تیر

البته با توجه به وزن بنای ساختمانی، به کار بردن تیرآهن باید با دقت بیشتری انجام شود. در ساخت‌های نیمه سنگین، به کار بردن تیرآهن در اندازه چهارده بسیار مفید و کارساز است. به کار بردن تیرآهن چهارده، در ستون‌های اصلی یک سازه به کار می‌رود. البته با بالا رفتن میزان حجم در یک سازه ساختمانی، امکان افزایش مقاومت در برابر فشار وجود دارد.

از این جهت، به کار بردن تیرآهن با اندازه چهارده، مناسب وزن بیشتر برای سازه ساختمانی نیست. به کار بردن تیرآهن چهارده، به عنوان یک پوشش سقفی و تیر فرعی به کار می‌رود. کاربرد تیر فرعی در یک بنای ساختمانی، برای وارد کردن نیرو، به ستون در اسکلت یک ساختمان است.

سه عدد تیرآهن در اندازه متفاوت

کاربرد تیرآهن 16

تیرآهن در اندازه 16 از پر کاربردترین انواع تیرآهن در ساختمان سازی می‌باشد و در بخش‌های متفاوتی از ساختمان به کار می‌رود. البته مهم‌ترین کاربرد برای تیرآهن شانزده، مناسب برای ستون است.
موارد دیگری که برای به کار بردن تیرآهن در اندازه شانزده وجود دارد شامل:

  • ستون
  • خرپا
  • ایجاد نعل
  • پوشش دهنده سقف
  • به کار بردن در تیر

با توجه به این که، ستون، یکی از بخش‌های مهم برای یک ساختمان فلزی است. به کار بردن تیرآهن شانزده، در مواردی که بتوان از آن نسبت به مقاومت بالا در برابر سازه مطمئن شویم؛ استفاده کرد. به کار بردن تیرآهن در اندازه شانزده، به عنوان ستون نیز، قابلیت زیادی را در بنای ساختمانی از خود نشان داده است.

البته به کار بردن تیرآهن شانزده در بنای ساختمانی، به عنوان یک تیر فرعی، کاربرد دارد. به کار بردن تیر فرعی، در برخی سازه‌ها اهمیت دارد. از تیرآهن شانزده، هم در بخش افقی و هم در قسمت عمودی، یک بنا، استفاده می‌شود. البته برای سازه‌هایی که دارای وزن بالایی می‌باشند از این تیرآهن‌ها در جهت فرعی خود استفاده می‌شود.

یکی از کاربرد‌های دیگر برای این نوع از تیرآهن، در ساخت خرپا است. البته خرپا و ساخت‌های دیگر مانند: پل در اندازه بزرگ است. خرپا، سازه‌ای که برای بالا بردن میزان مقاومت یک بنا، به شکل زیگزاگی، یا به شکل مثلثی، در کنار هم قرار داده می‌شوند.

چینش ایجاد شده برای مقاومت سازه ساختمانی، از نوع تیرآهن با اندازه شانزده است. البته در ساخت‌های سنگین و بزرگ‌تر، به کار بردن تیرآهن، مناسب برای پوشش بندی سقف است.

کاربرد تیرآهن 18

یکی دیگر از انواع تیرآهن، در اندازه هجده است. خصوصیات تیرآهن 18 نسبت به تیرآهن‌های دیگر اندازه و وزن بیشتری است که دارد. بنابراین میزان مقاومت و کاربرد آن، برای یک بنای ساختمانی، نسبت به تیرآهن‌های دیگر بیشتر است.

به کار بردن این نوع از تیرآهن، در بیشتر موارد، برای ستون اصلی استفاده می‌شود. البته به کار بردن تیرآهن و نوع آن، در یک سازه ساختمانی، بستگی به میزان حجم ساختمان و سنگینی آن دارد. البته امکان به کار بردن تیرآهن در اندازه هجده، برای برخی از ساختمان‌های سنگین، تنها به عنوان تیر فرعی به کار برده شود. بنابراین تنها مقاومت و وزن بیشتر برای تیرآهن، نشان دهنده کاربردی بودن آن به عنوان تیر اصلی نیست.

مقاومت و آزمایش تیرآهن فولادی

نشان دادن میزان مقاومت تیرآهن فولادی، با توجه به آزمایشات گوناگون بر روی آن انجام می‌شود.

آزمایشاتی که بر روی این نوع از تیرآهن انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

  • فشار
  • خمش
  • تحمل پذیری بار
  • دستگاه مخصوص محاسبه

البته نکته دیگر برای بهره‌مندی از این نوع تیرآهن، استاندارد‌های بین المللی برای آن است. به کار بردن استاندارد‌های بین المللی، برای ساختمان، دارای جدول بندی مشخص و تعیین کننده‌ای است. برای این کار، از روی جدول، به سادگی می‌توان مقاومت آن را تشخیص داد.

در رابطه با مقاومت تیرآهن از نوع دوازده، تا این اندازه که آن را برای پوشش سقف و همین طور برای تیر فرعی و ایجاد ستون به کار می‌برند. البته به کار بردن استاندارد‌های لازم برای ساخت هر نوعی از تیرآهن، در میزان کاربرد آن تاثیر بسیار چشمگیری را از خود به جا می‌گذارد.