مقایسه استحکام تیرآهن در سایزهای متفاوت

استحکام تیرآهن در سایزهای متفاوت

استحکام تیرآهن در سایزهای متفاوت قبل از استفاده و نسبت به مقاومت آن ارزیابی می‌شود. ساختار تیرآهن، برای سازه ساختمانی، باید مقاوم باشد که به این نکته بسیار مهم هنگام خرید تیر آهن از مراکز معتبر باید توجه داشته باشید.

نداشتن استحکام لازم برای تیرآهن در ساختمان، منجر به بروز مشکلات بیش از اندازه‌ای می‌شود. برای عدم بروز مشکلات برای یک سازه، به کار بردن تیرآهن مقاوم دارای اهمیت بسیار زیادی است.

صدمه رساندن به کل بنای ساختمانی، با تیرآهن غیر مقاوم شکل می‌گیرد. تیرآهن مقاوم، بهترین انتخاب برای یک ساخت و ساز یک بنا است. تیرآهن، با ساختار مقاوم خود، قابل تحمل برای، بار‌های سنگین است.

برای ساخت یک بنا، مصالح ساختمانی زیادی استفاده می‌شود. بنابراین میزان سنگین بودن بنا، با توجه به تنوع مصالح کاربردی در آن، منجر به وزن زیاد ساختمان می‌شود. از این جهت، اسکلت بندی مقاوم برای ساختمان از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اسکلت بندی ساختمان، باید قابلیت زیادی در تحمل بار داشته باشد.

برای افزایش تحمل بار برای یک ساختمان، تیرآهن مشخصه خوبی است. تیرآهن، برای تحمل بار و اسکلت بندی ساختمان، گزینه مطلوبی می‌باشد.

چند شاخه تیرآهن به هم متصل شده

مقایسه استحکام تیرآهن در اندازه 12 ،14 ،16 و 18

البته اندازه‌های زیادی برای ساخت تیرآهن وجود دارد. از اندازه تولید شده برای تیرآهن، می‌توان با اندازه هشت تا شصت را در نظر داشت. اما تیرآهن در اندازه‌های 12، 18، 14 و 16 بیشترین استفاده را در اسکلت بندی یک ساختمان، به خود اختصاص داده‌اند.

قبل از محاسبه مقاومت تیرآهن، باید عامل‌های موثر بر روی تیرآهن و مقاومت آن را ارزیابی کرد. آزمایش‌های متفاوتی برای مشخص کردن مقاومت تیرآهن وجود دارد.
آزمایش‌هایی که برای مقاومت تیرآهن به کار برده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • تحمل بار برای تیرآهن
  • مقاومت در برابر فشار
  • مقاوم بودن در برابر تنش‌های موجود
  • میزان استحکام زیاد در برابر کشش

تمامی موارد فوق، برای انجام آزمایش بر روی تیرآهن، با دستگاه خاص انجام می‌شود. البته مقاومت تیرآهن، ابتدا محاسبه و ارزیابی می‌شود. بعد از ارزیابی مقاومت تیرآهن، از آن، در ساخت و ساز استفاده می‌شود.

تولید تیرآهن با ساختار جدید، باید با توجه به استاندارد‌های لازم انجام شود. استاندارد‌های مشخص شده‌ای که برای نشان دادن مقاومت تیرآهن به کار می‌رود. میزان استحکام و مقاومت نهایی برای تیرآهن، در ابتدای تولید محصول، قابل به اندازه گیری است.

مقایسه استحکام تیرآهن در اندازه 12

تیرآهن در اندازه 12، یکی از پر کاربردترین انواع تیرآهن در ساختمان سازی است. یکی از ملاک‌های مقاومتی برای تیرآهن، جان آن است. برای تیرآهن در اندازه 12، جای دوازده سانتی متری در نظر گرفته شده است. استاندارد به کار برده شده برای تولید تیرآهن، از نوع آی پی‌ ای است.

ضخامت تیرآهن 12 در ساخت آن وجود دارد که شامل:

  • بال تیرآهن
  • بدنه تیرآهن

البته ضخامت برای بدنه و بال تیرآهن، به یک اندازه است. با این حال، مقاومت تیرآهن، با توجه به اندازه و سایز آن، متفاوت است. به کار بردن در سازه‌های گوناگون، یکی از خاصیت‌های مطلوب برای تیرآهن در اندازه متفاوت است.

البته با توجه به استاندارد مورد نیاز برای ساخت تیرآهن و همین طور برند آن توجه کرد. برند و استاندارد بودن تیرآهن، دو فاکتور ارزشمند، برای نشان دادن نوع مقاومت آن‌ها است.

مقایسه استحکام تیرآهن در اندازه 14

این تیرآهن، دارای استاندارد و در هر نوع ساختی قابلیت استفاده را دارد. البته برای هر نوع ساختی، وزن مختص به خود را دارد. فاکتور‌های دیگری که بر روی مقاومت تیرآهن 14 تاثیر بسزایی را از خود دارند شامل موارد زیر هستند:

  • برند ساخت تیرآهن
  • نوع مواد ابتدایی در ساخت آن

یکی از اندازه‌های گوناگون برای ساخت تیرآهن 14، در دو نوع شش و دوازده متری است. این دو نوع طول، در اندازه‌های گوناگونی، قابلیت بهره‌مندی بسیار بالایی را به خود دارند.

این نوع تیرآهن، نسبت به تیرآهن 12، وزن بیشتری دارد. البته دارا بودن وزن بیشتر، به ازای یک تیر است. با این حال، هزینه و قیمت بالا تری را نیز به خود اختصاص می‌دهد. البته مقاومت تیرآهن 14 نسبت به 12 بیشتر است.

شاخه های تیرآهن نقره ای

مقایسه استحکام تیرآهن 16

این مقطع از تیرآهن، دارای جان 16 متری است. این نوع تیرآهن، مانند تیرآهن چهارده، کاربرد‌های زیادی در ساخت بنای ساختمانی از خود دارد.
البته تمامی ویژگی‌های یک تیرآهن متوسط را، در تیرآهن در اندازه 16، مشاهده می‌شود.
از تیرآهن 16، در قسمت بدنه اسکلت فلزی یک بنا، استفاده می‌شود. البته به عنوان ستون هم، کاربرد دارد. مقاومت تیرآهن در اندازه 16، مانند سایر تیرآهن‌ها، باید دارای استاندارد‌هایی در تولید و نوع برند آن‌ها داشته باشد.

تیرآهن، در اندازه 16 نسبت به تیرآهن‌های دیگر با اندازه 12 و 14 سایز بزرگ تری را به خود اختصاص داده است. اندازه بیشتر، نسبت مقاومت تیرآهن را نیز بالا می‌برد. به همین دلیل، هر چه اندازه تیرآهن بیشتر، میزان مقاومت هم بیشتر است.

البته ضخامت برای تیرآهن، فاکتور دیگری برای بهره‌مندی از مقاومت آن است. البته بالا بودن میزان ضخامت، تاثیر زیادی در مقاومت تیرآهن و همین طور افزایش قیمت تیر آهن دارد.

مقایسه استحکام تیرآهن 18

این نوع تیرآهن، دارای جان 18 سانتی متری است. البته تیرآهن هجده با توجه به جان آن، به این نام، معرفی شده است. استحکام و مقاومت بالا برای تیرآهن 18، بسیار زیاد و وزن بالایی را متحمل می‌شود.

اندازه 18 تیرآهن، در برابر تغییرات پیش آمده برای محیط، صدمه‌ای نمی‌بیند. تیرآهن در سازه، به راحتی تا چندین سال، وزن ساختمان را متحمل می‌شود. سرعت در اجرایی کردن و استفاده از این نوع تیرآهن، نسبت به تیرآهن‌های دیگر بیشتر است.

تیرآهن در اندازه 18، سرعت در ساخت سازه را افزایش می‌دهد. عرض کاربردی برای تیرآهن 18، نسبت به تیرآهن‌های دیگر، بیشتر است. مقاومت و استحکام بالایی برای این تیرآهن وجود دارد که شامل:

  • مقاومت بالا در برابر تنش
  • استحکام بیش از اندازه در صورت ایجاد خمش

البته امکان این که تیرآهن در اندازه‌های کوچک‌تر نیز قابلیت تحمل بار ساختمان را داشته باشند. اما نکته قابل توجه، مقاومت تیرآهن در برابر خمش و تنش یک ساختمان است.