مزایا و معایب تیرآهن چیست؟

مزایا و معایب تیرآهن

آگاهی از مزایا و معایب تیرآهن برای مصرف بهینه از این محصول ساختمانی موثر و مفید است. ویژگی‌هایی که برای مزیت‌ها و معایب هر کدام از تیرآهن‌های موجود استفاده می‌شود تاثیر زیادی در ساخت و ساز دارد و باید به صورتی باشد که بتوان از آن‌ها به شکل‌های نوین و مطلوبی استفاده کرد.
در غیر این صورت مشکلات زیادی برای افراد به وجود می‌آید که باید با توجه به این موضوع از آن‌ها به درستی و خوبی استفاده کرد.

مزایا و معایب تیرآهن

مزایای تیرآهن عبارت است از:

  • میزان طول عمر بالا برای تیرآهن
  • عملیات‌هایی به صورت اجرایی و سرعت بالای آن‌ها
  • وزن بسیار کم
  • قابلیت انعطاف بیشتر
  • میزان مقاومت بالا

با توجه به مزایا و قیمت تیر آهن این محصول یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی است، در هر صورت مقاومت بالا در طراحی‌هایی که صورت می‌گیرد به شدت مهم می‌باشد.
بنابراین برای تیرآهن باید طراحی‌های خاص و بی نظیری را به وجود آورد تا بتوان از آن‌ها استفاده کرد. هنگامی که از تیرآهن استفاده می‌شود باید تمامی حالت‌هایی که برای آن وجود دارد را در نظر داشت تا با توجه به نیازی که از آن می‌رود بتوان به خوبی از تیرآهن بهره‌مند شد.

تیرآهن دارای حفره های شش ضلعی

معایب تیرآهن

در این رابطه باید گفت که علاوه بر مزیت‌هایی که برای تیرآهن وجود دارد باید معایبی را نیز در خود داشته باشد. هر وسیله و یا ابزاری جدای این که دارای ویژگی و حسن‌هایی نیز در خود می‌باشد معایبی را نیز می‌تواند داشته باشد. هر چند این معایب به صورت بسیار کوچکی باشند.

با این حال جوانب منفی و معایبی که برای تیرآهن وجود دارد به این شکل می‌باشد که شامل:

  • درصد از بین رفتن آهن با پوسیدگی آن
  • بهره‌مندی از افراد خبره در این زمینه
  • استحکام ناچیزی در برابر حرارت و آتش
  • نیازمند به سرما
  • از بین بردن محیط زیست

اسکلت‌هایی که برای ساختمان‌ها به کار برده می‌شود دارای حالت‌های متفاوتی می‌باشند. با توجه به این موضوع نسبت به مطلوب بودن هر یک اطلاعاتی را در دست داشت.
با این حال در کشور ایران به کار بردن اسکلت‌های ساختمانی در دو حالت متفاوت انجام می‌شود که شامل:

  • ساخت بتنی
  • ساخت فلزی

بنابراین دو حالت از ساخت هر کدام دارای معایب و مزیت‌های خاص به خود می‌باشند. با این حال اسکلتی که برای ساختمان به کار برده می‌شود بیشتر به صورت فلزی می‌باشد.
در نتیجه این که ساخت‌هایی که از اسکلت فلزی برخوردار می‌باشند دارای مقاومت بالایی نیز هستند. در ایران نیز بیشتر از اسکلت‌های فلزی استفاده می‌شود.
کاربردی که برای اسکلت فلزی در بنای ساختمانی و همین طور در منازل مسکونی و ساخت آن‌ها استفاده می‌شود وجود دارد. این کاربرد در ایران بیشترین میزان بهره‌مندی را به خود اختصاص داده است. با این حال ابتدا باید تفاوت بین اسکلت‌هایی که به صورت فلزی در ساختمان به کار برده می‌شوند.

تا اسکلت‌های بتنی به چه شکل است؟
آیا بهره‌مندی از آن‌ها می‌تواند گزینه‌ای باشد برای این که بتوان دست به یک انتخاب درست و بهینه زد؟

البته یکی از اشتراکاتی که بین اسکلت فلزی و بتنی وجود دارد درصد فونداسیون می‌باشد. بنابراین برای ایجاد فونداسیون در هر دو بنا ساختمانی از بتن و میلگرد به شکل مشترک استفاده می‌شود.
اما نکته‌ای که بین آن‌ها می‌تواند حائل شود و تفاوتی را به وجود آورد بهره بردن از جنس تیر و ستونی است که در این سازه‌ها به کار برده می‌شود.

تیرآهن های صنعتی

برای ایجاد یک بنای ساختمانی بهره بردن از تیرآهن خود می‌تواند یکی از فاکتور‌هایی باشد که بتوان از آن استفاده کرد. در هر صورت این که تیرآهن از نظر قیمت رو به رشد است. هزینه‌هایی که برای بهره‌مندی از تیرآهن وجود دارد. امروزه به شدت افزایش یافته است و کمتر کسی برای ساخت یک پروژه مسکونی از تیر آهن استفاده نمی‌کند.

هزینه‌هایی که با توجه به روندی که برای آن شکل گرفته است در آینده فزونی خواهد یافت. با توجه به این نکته غالبا بیشتر افرادی که به ساخت و ساز‌های مسکونی مشغول می‌باشند از اسکلت‌های فلزی استفاده می‌کنند. به کار بردن اسکلت فلزی به دلیل مقاومت بالایی است که در آن وجود دارد.

بتن و تیرآهن دو ماده‌ای که بیشترین میزان رقابت در بهره‌مندی از آن‌ها برای پروژه‌های ساختمانی وجود داشته است. در این رابطه ویژگی‌هایی که برای تیرآهن و بتن انجام شده است به این شکل است که در تیرآهن دوام و طول عمر زیادی طراحی شده است. در صورتی که در بتن چنین چیزی وجود ندارد و طول عمر بتن به شدت کم و طراحی خوبی برای آن ایجاد نشده است.

برای برخی از پروژه‌ها و سازه‌ها که انجام می‌شود زمان یکی از نکات بسیار مهم است. گاهی اوقات مدت زمانی که به یک پروژه داده می‌شود تا ساخت خوبی را از آن به دست آورد تنها به یک ماه خواهد رسید. تیرآهن خود یکی از فاکتور‌هایی که می‌تواند در امر تسهیل بخشیدن فرایند ساختمان سازی و همین طور بالا بردن سرعت کار بسیار موثر باشد.
بنابراین هنگامی که سرعت کار پروژه با تیرآهن افزایش می‌یابد دیگر جای نگرانی وجود ندارد. در این موارد است که بهره‌مندی از تیرآهن گزینه بسیار موثر و هدفمندی می‌باشد که باید از آن استفاده کرد. با این حال گرچه هزینه‌ای که در بهره‌مندی از تیرآهن در رابطه با سازه‌های بتنی بیشتر است.

اما در زمانی که سرعت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند بهره‌مندی از تیرآهن گزینه موثر‌تری در این رابطه خواهد بود. وزن نیز فاکتور دیگری می‌باشد که باید به آن دقت کرد اگر وزنی که بر روی سازه قرار داده می‌شود به شکلی باشد که میزان زیادی از بار را در خود تحمل کند. امکان دارد که ایمنی خوبی را در خود نداشته باشد. با توجه به این موضوع نکته دیگری نیز وجود دارد و آن هم بهره بردن از اسکلت‌های سبک‌تر است تا در هر زمانی ایمنی بیشتری را در خود داشته باشد.