استفاده از تیرآهن‌های شبکه‌ای در جرثقیل‌های سقفی

تیرآهن‌های شبکه‌ای در جرثقیل‌های سقفی

از ابتدا تا سال 1900 تیرآهن‌های شبکه‌ای از سبک‌های محبوب تیرآهن‌ها برای پشتیبانی محسوب می‌شدند. به صورتی که از آن‌ها برای مسیرها، باند فرودگاه و جرثقیل‌ها استفاده می‌شد. دلیل شهرت این تیرآهن‌ها این بود که آن‌ها به اندازه کافی برای حمایت از جرثقیل‌ها با کارایی بالا قوی و موثر بودند برای همین استفاده از تیرآهن‌های شبکه‌ای در جرثقیل‌های سقفی رو به افزایش رفت.
از طرفی از آنجایی که مواد کمتری در ساخت تیرآهن‌های شبکه‌ای استفاده می‌شد، معمولا قیمت تیر آهن ارزان‌تر از سایر تولیدات بود. در طول دهه 1960، تولید کنندگان تیرآهن‌های جرثقیل‌ها، تولید انواع باریک آن را متوقف ساختند، به نحوی که پس از آن تحولی عظیم در تولید تیرآهن‌ها رخ داد. هرچند امروزه نیز بسیاری از آن‌ها در تاسیسات قدیمی‌تر به چشم می‌آید.

این نوع از تیرآهن‌های شبکه‌ای برای مدت طولانی کاملا ایمن و قابل قبول بودند، اما پس از مدتی و با گذشت زمان، آن‌ها دچار تنش و فرسودگی شدند.
به عنوان مثال بسته به ضخامت فلز، نقاط جوش شروع به تضعیف کرده و از همان قسمت تخریب آغاز می‌گردد. اگر حتی یک نقطه جوش در بخش تضعیف شده ایجاد شود، قسمت بالایی تیرآهن از بخش پایین دور می‌شود. با توجه به اینکه تیر آهن و میلگرد از مصالحی هستند که مقاومت سازه را تضمین می‎‌کند، در کنار توجه به قیمت میلگرد و تیر آهن توجه به کیفیت آن‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارد.

اکنون می‌توانید تصور کنید که این مسئله می‌تواند منجر به نارسایی و در نهایت فاجعه در کل سیستم جرثقیل‌های سقفی شود. نتیجه آن نیز آسیب رساندن به کارگران و همچنین آسیب‌های غیرقابل تصور به ساختمان، مواد اولیه و موجود در هر وسیله نقلیه یا ماشین‌آلات اطراف خواهد بود. بسیاری از تولید کنندگان استفاده از تیرآهن‌های شبکه‌ای را در این نوع سیستم‌های مسیریاب توصیه نمی‌کنند و آن‌ها را برای هر نوع برنامه کاربردی استفاده نمی‌کنند، در نتیجه هیچ قطعات تعمیراتی برای این سیستم‌ها ارسال نخواهد شد.

جرثقیل‌های مجهز به تیرآهن‌های لانه زنبوری

حتی اگر همچنان جرثقیل‌های سقفی در کارخانه شما مجهز به تیرآهن‌های شبکه‌ای می‌باشد، با این حال بسیاری از تولید کنندگان، جایگزین کامل مسیر را با یک نوع جدیدتر از سیستمی که معادل در طراحی و ظرفیت است، توصیه می‌کنند. بخش عمده‌ای از تولید کنندگان بخشی از قطعات تعمیر و خدمات سیستم‌های شکسته را ارائه نخواهند داد.
جایگزینی کامل چیزی است که همواره توصیه می‌شود، اما جایگزینی سیستم‌های جزئی می‌تواند با هدف تعویض کل سیستم در مدت زمان مشخص برای کمک به جبران هزینه‌ها صورت گیرد. برخی از کارخانجات تولیدی ممکن است در مقیاس‌های بزرگ‌تر 5000 تا 10000 فوت از تیرآهن‌های لانه زنبوری را در مسیر ساختمان خود داشته باشند.
به همین دلیل برای بسیاری از آن‌ها ممکن است که از لحاظ اقتصادی امکان جایگزینی تمام مسیر در یک زمان وجود نداشته باشد. در این مورد تولید کنندگان می‌توانند به طور منظم بازرسی ایمنی را انجام دهند. اما جالب است بدانید توانایی منحصر به فرد تیر آهن لانه زنبوری در کاهش ارتعاشات است.

برای بسیاری از تولید کنندگانی که نمی‌توانند جایگزینی را در یک مدت زمان مشخص انجام دهند، ممکن است تصمیم بگیرند که بازرسی‌های مکرر و شدید را در تیرآهن‌های شبکه‌ای استفاده شده در جرثقیل‌های سقفی انجام دهند. به همین جهت بازرسی‌ها بصری باید بخشی از برنامه بازرسی جرثقیل‌های شما باشد.

فولاد
با این حال برخی ارزیابی‌های غیر مخرب وجود دارد که می‌تواند برای اندازه‌گیری دقیق سایش و یا تنش در تیرآهن‌های شبکه‌ای انجام شود که عبارتند از:

  1. تست ذرات مغناطیسی
  2. تست نفوذ رنگ
  3. تست التراسونیک

در ادامه هر یک از عوامل فوق را توضیح خواهیم داد.

1. تست ذرات مغناطیسی

استفاده از پودرهایی که به صورت ذره ذره در ارتباط با میدان مغناطیسی هستند و از طریق تیرآهن عبور می‌کنند به شناسایی ترک‌ها و خوردگی در سطح تیرآهن کمک خواهد کرد. پودر ذرات به هر میکرو ترک یا نقص در ماده واکنش نشان داده و خوردگی یا تنش در فلز را به سادگی نمایش می‌دهند.

2. تست نفوذ رنگ

در این روش از یک رنگ مایع نفوذپذیر در سطح فلز استفاده می‌شود و اجازه می‌دهد تا آن خیس شود.
زمانی که میزان رنگ نفوذپذیر از سطح خارج شود، می‌تواند نشان دهنده ترک‌ها و تنش‌های هر قسمت در تیرآهن‌های لانه زنبوری باشد.

3. تست التراسونیک

استفاده از امواج التراسونیک کوتاه به مواد، برای شناسایی نقص‌های داخلی و برای نظارت در بخش‌های خوردگی یا فرسوده صورت می‌گیرد. تست نفوذپذیری ذرات مغناطیسی و رنگی اساسا قابل تعویض می‌باشد و در درجه اول برای تشخیص و برجسته کردن ترک‌ها در سطح تیرآهن‌های شبکه‌ای استفاده می‌شود.
تست التراسونیک هر ناحیه‌ای را که در زیر نقاط جوش قرار دارد و دچار مشکل شده است، شناسایی می‌کند. از جمله مشکلات این نوع روش‌های تست این است که هر یک اینچ مربع تیرآهن‌های شبکه‌ای باید مورد آزمایش قرار گیرند. به عنوان مثال توجه داشته باشید که در مسیرهای 300 پا، شما نیاز به بررسی حدود 600 جوش در هر تیرآهن نیاز خواهید داشت.
بنابراین روش تست التراسونیک به صورت مداوم می‌تواند بسیار طولانی و گران قیمت تمام شود. با این حال اگر شما هنوز هم از تیرآهن‌های شبکه‌ای در مسیر جرثقیل‌های سقفی خود استفاده می‌کنید، بهتر است که تمام تلاش خود را برای استفاده موثر از طول عمر آن به کار گیرید.

فولاد

جایگزینی تیرآهن‌های شبکه‌ای در سیستم جرثقیل‌ها

بسیاری از تولید کنندگان تلاش کرده‌اند تا در طراحی بخش‌های پایین‌تر تیرآهن‌ها سازگار باقی بماند. به طوری که یک تیرآهن برای تعویض می‌تواند بدون نیاز به تغییر قابل توجهی جایگزین شود. اغلب اوقات شما می‌توانید شماره سریال را از تیرآهن‌های شبکه‌ای بخوانید و آن را به تولید کننده ارجاع دهید تا محصولات جایگزینی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما فراهم آورد.

در نهایت اگر پل و اجزای سازنده شما هنوز در محدوده‌های مورد نیاز وجود دارند و جایگزینی تیرآهن‌ها با مدل اصلی وجود ندارد، می‌توانید از سیستم‌های نگهدارنده موقت تا زمانی که شرایط تعویض فراهم شود، استفاده نمایید. احتمال خرابی در سیستم‌های پیشرفته و یا سیستم‌های مسیریاب سقفی به تعداد دوره‌های تنش در طول عمر تجهیزات بستگی خواهد داشت.
از آنجایی که این نوع سیستم‌ها حداقل 50 سال سن دارند، شرایط برای تعویض هرگونه مسیر تیرآهن در جرثقیل‌های سقفی دشوار خواهد بود.
این کار بدون برنامه‌های بازرسی مکرر شدیدتر خواهد شد. اگر تسهیلات شما همچنان در یک جرثقیل در حال اجرا بر روی مسیرهای تیرآهن‌های شبکه‌ای قرار دارد، لازم است که توجه جدی به جابه‌جایی آن داشته باشید و یا حداقل یک طرح برای شروع سیستماتیک پیاده کنید.

هنگامی که تاریخچه پیدایش تیرآهن‌های لانه زنبوری را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که استفاده بیشتر از طول عمر مفید از مسیرهای شامل تیرآهن‌های لانه زنبوری، می‌تواند برای تجهیزات و سایر ماشین‌آلات و یا حتی جان افراد خطرآفرین باشد. از این رو لازم است که به آن‌ها توجه بیشتری داشته باشید تا در صورت نیاز و در اولین زمان ممکن برای تعویض آن‌ها اقدامات لازم را اجرا نمایید.