تحلیل بازار میلگرد

پیش‎بینی قیمت آهن در روزهای آینده | سپاهان آهن

تحلیل بازار میلگرد نشان می دهد که :

بازار داخلی فولاد کشور، امروز یکشنبه شاهد یکی از طوفانی ترین و کم سابقه ترین تحولات قیمتی بود، به طوری که تنها در حوزه نورد و میلگرد آجدار، بنا برشنیده ها و رصد بازار و محاسبات صورت گرفته، شاخص نرخ بازار از نرخ متوسط 4315 تومانی روز گذشته، به طور میانگین توام با حدود کیلویی 350 تومان افزایش قیمت، به نرخ متوسط 4670 تومان در روز جاری جهش پیدا کرد و تا مرز 5000 تومان هم اعلام شده است.

تعطیلی و عدم عرضه کالا، در حداقل نیمی از مبادی فروش، تغییرات لحظه ای و ناپایدار قیمت ها در دقایق نفس گیر امروز و نهایتا توقف زود هنگام فروش در تمامی مبادی، از مشخصات بارز بازار امروز حوزه فولاد بود و فروش میلگرد اصفهان را تحت تاثیر قرار داده است.

در حوزه شمش القایی هم شنیده شد که معاملات این حوزه تا مرز 4150 الی 4200 تومان در روز جاری انجام پذیرفته است که با درنظر گرفتن متوسط نرخ حدود 3750 تومان روز گذشته، تقریبا در روندی مشابه میلگرد آجدار این حوزه هم دست خوش افزایش قیمت 350 الی 400 تومانی گردبده است.

حوزه قوطی و پروفیل نیز هم سو با سایر حوزه های فولادی امرور شاهد افزایش قیمت حدود 350 الی 450 تومانی بود، به طوری که اخرین قیمت‌ های شنیده شده از برخی از مبادی فروش این حوزه از نرخ تقریبی 5200 الی 5250 تومانی حکایت می نمود.

شنیده شد که در حوزه قوطی و پروفیل هم، علی رغم بسته شدن فروش در اکثر مبادی، نرخ فروش برخی مبادی از مرز 5200 تومانی عبور کرده است.

1) التهاب حوزه ارزی و بازار طلا
2) عدم اعتقاد فولادسازان بزرگ به عرضه‌های داخلی با نرخ دلار مصوب نیمایی و در واقع عدم اجرای کامل دستورالعمل دولت آن طور که باید پیش تر اجرا می گردید.
3) هجوم مجدد تقاضای پایین دست و انباری به بازار به جهت حفظ ارزش سرمایه و جلوگیری از تحلیل سرمایه.

4) بی اعتماد شدن به وعده های دولت که بطور عمده از عدم تمکین مصوبات آن توسط فولادسازان بزرگ کشور نشات می گیرد.

از جمله مهم ترین دلایل آشفتگی امروز بازار فولاد کشور در اوج بی اعتمادی و ناامید شدن از ساماندهی این بازار است به طوری که قیمت میلگرد به روز دارای نوسان های زیادی است.

سایر حوزه‌های فولادی همانند انواع محصولات تخت و مقاطع طویل فولادی هم از این قاعده مستثنی نمانده و دست خوش تغییر و تحولی مشابه حوزه های فوق شدند.

در واقع مردم با گذر زمان و مواجه شدن با وخیم تر شدن اوضاع، با ناامیدی از وعده‌های دولت در تنظیم بازار فولاد، خود برای حفظ سرمایه هایشان دست به کار شده و در اقدامی شتاب زده، اقدام به خریدهای هیجانی می نمایند.