ترکیب فولاد و بتن مسلح

بتن مسلح

درباره خصوصیات کلی بتن مسلح می‌توان گفت که آن‌ها متشکل از سیمان، آب، مصالح ساختمانی درشت و ریز و میله‌های تقویت شده از فولاد و میلگرد هستند. آن‌ها نسبت به تیرآهن‌های فولادی ارزان‌تر ارائه می‌شوند.
درباره مقاومت بتن مسلح می‌توان گفت که هر چند فاقد استحکام و انعطاف‌پذیری کششی است، با این حال یک ماده کامپوزیت با خواص مقاومت فشاری نسبتاً بالا است.
بتن باید در قالب‌های معینی ریخته شود و پس از مدتی برای سخت شدن در آن باقی بماند. پس از تنظیم به طور معمول پس از یک تا دو روز، این ماده فرایند واکنش شیمیایی بین ذرات سیمانی و آب را تجربه می‌کند.

پس از ۲۸ روز روند تکمیل می‌شود. با این حال بسته به ماهیت ساختار، ممکن است ساخت و ساز پس از یک تا دو هفته ادامه یابد و تقریبا به هر شکل و اندازه قابل ساخت باشد. تقریبا نیمی از هزینه‌های استفاده از بتن مسلح در یک پروژه ساختاری، به ساخت آن در کارگاه مربوط می‌شود. به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه ممکن است از بتن‌های پیش ساخته نیز استفاده شود.

بتن مسلح

بتن دارای خاصیت منحصر به فردی از نظر مقاومت در برابر آتش است و نیاز به هزینه‌های اضافی برای رعایت استانداردهای حفاظت از در برابر آن ندارد. با این حال ساختمان‌هایی که از بتن مسلح ساخته می‌شوند از مواد دیگری نیز استفاده می‌کنند تا مقاومت خوبی در برابر آتش ارائه دهند.

این نکته‌ای است که لازم است طراحان و مهندسان سازه به آن توجه کنند تا از عوارض بعدی در طراحی کلی جلوگیری نمایند.

بتن مسلح در هنگام ساخت مناسب از مقاومت خوبی در برابر خوردگی برخوردار است.
این ماده نه تنها در برابر آب مقاوم است، بلکه به کمک آن در طول زمان قدرت و دوام خود را بهبود می‌بخشد.
موسسه بتن آمریکا مشخصات طراحی لازم را برای مهندسین فراهم می‌کند تا اطمینان حاصل کند که این مواد از استحکام لازم برای جلوگیری از خوردگی در هنگام قرار گرفتن در معرض آب بهره‌مند هستند.

در این میان لازم است که پوشش مورد نیاز آن‌ها نیز مشخص شود، زیرا محل‌هایی که دارای تنش هستند و یا مکان‌هایی که دارای میله‌های تقویت کننده باشند نیاز به مقاومت بیشتری خواهند داشت.

تیرآهن‌های فولادی

تیرآهن‌های فولادی

مهم‌ترین ویژگی تیرآهن مقاومت کششی و فشاری آن نسبت به بتن است.

شکل‌پذیری این ماده باعث می‌شود تا آن‌ها به صورت پیچیده و یا جوش خورده در دسترس باشند.
به محض تحویل این مواد در محل، می‌توان برای احداث پروژه ساختمانی اقدام کرد. ارائه پشتیبانی ساختاری از طریق تیرآهن‌های فولادی امکان‌پذیر است.
این در حالی است که بتن باید برای آماده‌سازی یک الی دو هفته قبل ساخته و پالایش شود. به همین دلیل است که فولاد به عنوان یک ماده سازگار با برنامه ساختمانی به شمار می‌آید.

هر چند فولاد ذاتاً ماده غیر قابل کنترل است، با این حال هنگامی که محیط به شدت گرم است و یا تحت آتش‌سوزی قرار می‌گیرد، استحکام و سختی قابل توجهی از خود نشان می‌دهد.
با توجه به قوانین بین المللی ساختمان فولاد به کمک مواد ضد حریق کافی پوشیده شده است. بنابراین هر چند هزینه کلی سازه‌های فولادی زیاد است، با این حال ارزش قابل توجهی برای سازندگان ایجاد می‌کنند.

بتن مسلح در ساختمان

سازه‌های فولادی در هنگام تماس با آب ممکن است دچار خوردگی شده و یک ساختار بالقوه خطرناک را ایجاد کنند. رای جلوگیری از هرگونه خوردگی در چرخه عمر آن، بهتر است راه‌های محافظت از خوردگی تیرآهن‌های فولادی به شکل صحیحی انجام گیرد.
رنگ آمیزی سازه‌های فولادی یکی از روش‌های موثر برای مقاوم‌سازی آن در برابر رطوبت و آب خواهد بود.

در مقایسه با بتن فولاد متراکم‌تر است، اما نسبت مقاومت به وزن کمتری دارد.
این به دلیل حجم مورد نیاز در یک ساختار برای پشتیبانی از نیروی یکسان خواهد بود. اگرچه فولاد از تراکم بیشتری بهره‌مند است، اما برای تحمل بار و نیروها به مواد زیادی احتیاج ندارد.
مناسب بودن قیمت تیر آهن در هزینه‌های ساخت پروژه صرفه‌جویی می‌کند.

این به عنوان یک مزیت برای ساختمان‌های کم ارتفاع و یا چند طبقه محسوب می‌شود. به این دلیل که آن‌ها نیروی کمتری را نسبت به ارتفاعات توزیع می‌کنند. به هر جهت انتخاب بتن مسلح و یا تیرآهن فولادی بسته به نوع پروژه و نیاز آن متفاوت خواهد بود.

قیمت میلگرد و تیر آهن که از متداول‌ترین مصالح برای ساخت پروژه‌های مختلف هستند، دائما در حال تغییر است. علاوه بر قیمت، متغیر مهم دیگر مکان پروژه است. فاصله مکانی نزدیک به تاسیسات فولادی نسبت به تامین کنندگان بتن باعث می‌شود که انتخاب آن‌ها مطلوب و معقولانه باشد.

ترکیب فولاد و بتن مسلح

ترکیب فولاد و بتن مسلح

سازندگان از هر دو ماده و مزایای آن برای سازه‌ها استفاده می‌کنند.
بسیاری از روش‌های مدرن در تولید بتن مسلح متداول است، زیرا تقویت آن به کمک فولاد برای تامین ظرفیت استحکام کششی قابل اجرا خواهد بود.

در حال حاضر بسیاری از پارکینگ‌ها و مکان‌های دیگر به کمک ستون‌های فلزی، تیرآهن‌ها و سازه‌های بتنی ساخته می‌شوند.
ابتدا بتن برای پایه ریزی به کار گرفته می‌شود، سپس برای اسکلت ساختمان با استفاده از تیرآهن‌های فولادی به کمک پیچ و مهره و یا جوشکاری به صفحات اصلی متصل می‌شوند.
پارکینگ‌های یکی از کوچک‌ترین نمونه‌های ممکن برای ساخت سازه‌ها به شمار می‌آیند. بسیاری از مهندسان سازه از آن‌ها، به کمک طرح‌های نامحدود برای ساخت یک ساختمان کارآمد و مقرون به صرفه استفاده می‌کنند.

اگر درباره انتخاب و خرید میلگرد و هر کدام از تیرآهن‌ها و یا بتن‌های مسلح مردد هستید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان در حوزه صنعت ساختمان‌سازی کمک بگیرید و در این راستا هزینه‌ها و زمان تولید پروژه‌ها را تا حد ممکن کاهش دهید.