تیرآهن‌های فولادی مقاوم در برابر آتش

تیرآهن‌های فولادی مقاوم در برابر آتش

امروزه صنایع مختلفی از فولاد ضد زنگ و تیرآهن‌های فولادی مقاوم استفاده می‌کنند. تیرآهن‌های فولادی مقاوم در برابر آتش هستند، گرچه مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی به مرور زمان کاهش می‌یابد، با این حال دوام آن‌ها در برابر گرما و زنگ‌زدگی از جمله ویژگی‌های اصلی این مواد می‌باشد.
بهتر است به خاطر داشته باشید که چندین فاکتور احتمالی وجود دارد که می‌تواند بر عملکرد تیرآهن‌های فولادی تولید شده از انواع آلیاژها تاثیر بگذارد. به عنوان مثال ممکن است که سازه‌های فولادی پس از اینکه در دمای بالاتر از 1000 درجه فارنهایت قرار می‌گیرند، استحکام کششی خود را از دست بدهند.

مسئله دیگر درباره افزایش حرارت سازه‌های فولادی این است که گسترش حرارتی فلزی می‌تواند در آن‌ها ایجاد شود. به همین دلیل هرچند بسیاری از محصولات تولید شده از فولاد ضد زنگ در برابر آتش و دما مقاوم می‌باشند، با این حال لازم است که نهایت دقت و توجه برای حفظ و نگهداری از آن‌ها به عمل آورده شود.

آتش همواره یکی از خطرات ویران کننده در جهان به شمار می‌آید. یک شعله کوچک آتش می‌تواند به آتش‌سوزی‌های بزرگ و حتی یک انفجار تبدیل شود. علاوه بر آن آتش می‌تواند دودمان یک ساختمان را بر باد دهد و ویرانی و تخریب‌های بسیاری را به جا بگذارد.

مقاومت فولاد در برابر حریقچرا مهندسین استفاده از انواع تیرآهن را در ساخت و ساز ترجیح می‌دهند؟ هنگامی که مهندسین و معماران در مرحله طراحی سازه قرار می‌گیرند، لازم است که توجه دقیقی داشته باشند و موادی را انتخاب کنند که می‌تواند از آتش جلوگیری کند و یا موجب کاهش آن شود. یک سنت دیرینه درباره مقاوم ساختن سازه‌ها و ساختمان‌ها، استفاده از فولاد ضد زنگ و تیرآهن‌های فولادی مقاوم در آن‌ها می‌باشد. بسیاری از آزمایشات آتش‌سوزی توسط موسسه نیکل برای مقایسه نحوه آتش‌سوزی انواع فلزات مختلف انجام شده است.
این بررسی‌ها نشان داده است که فولاد ضد زنگ 316 نسبت به فولاد آلومینیوم و گالوانیزه از مقاومت بیشتری برخوردار می‌باشد. در تمام موارد فولاد ضد زنگ حتی پس از مدت زمان طولانی در معرض آتش‌سوزی و تحت دمای شدید جان سالم به در برده و از امنیت بیشتری برخوردار می‌باشد.

از آنجایی که تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ نمی‌توانند آتش بگیرند، به جلوگیری از انتشار آتش‌سوزی در یک ساختمان کمک خواهند کرد. از سویی دیگر فولاد ضد زنگ برای مقاومت در برابر اکسیداسیون در دماهای بالا و حفظ قدرت در آن شرایط انتخاب می‌شود. میزان مقاومت تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ عمدتا به میزان کروم در فولاد بستگی خواهد داشت.
به همین دلیل فولاد ضد زنگ بهترین انتخاب برای ایمنی و جلوگیری از آتش‌سوزی خواهد بود. بهتر است به یاد داشته باشید که محدوده‌های دما برای آلیاژهای مختلف فولاد ضد زنگ یعنی 304، 316 و 330 متفاوت خواهد بود. این عامل می‎‌‌تواند قیمت تیر آهن را تحت تاثیر قرار دهد.

فولاد ضد زنگ 316

فولاد ضد زنگ 316 و مقاومت آن در برابر آتش‌سوزی

این نوع فولاد برای ساخت برنامه‌های پزشکی، دریایی و صنعت غذایی مناسب خواهد بود. آن‌ها خواص غیر مغناطیسی را بهتر از سایر مواد ارائه می‌دهند.
به همین دلیل محبوبیت آن‌ها به طور چشمگیری در حال افزایش می‌باشد. در حال حاضر با توجه به طیف گسترده استفاده از آن‌ها می‌توانید فولاد ضد زنگ و تیرآهن‌های فولادی مقاوم را در برنامه‌های معماری، ساحلی، تجهیزات شیمیایی و پتروشیمی و همچنین قطعات مهندسی مشاهده نمایید.

مهم‎ترین مزایای تیرآهن‌‎های فولادی در ساختمان‎سازی سبب شده است که تیرآهن به یکی از رایج‌‎ترین مصالح تبدیل شوند. این فلز اغلب پس از آنکه در دمای 1000 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد، به سرعت خنک‌سازی می‌شود. با توجه به مقدار کروم 316، آن‌ها در برابر ذوب به سرعت تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت. آزمایش‌های انجام شده برای مقاومت فولاد و تیرآهن‌های فولادی حدود دو ساعت و ده دقیقه به طول انجامید.

در نهایت برخی از بخش‌های آن دچار تغییر رنگ جزئی شده و اعوجاج حرارتی فولاد را تجربه کردند. با این حال این بخش‌ها در طول بررسی و انجام آزمایشات تمامیت ساختاری خود را حفظ کردند. این آزمایشات و سایر بررسی‌ها ادامه یافت تا ثابت شود که فولاد ضد زنگ 316 یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مقاومت در برابر آتش و جلوگیری از افزایش آن می‌باشند.

به طور کلی می‌توان عنوان کرد که تحمل درجه حرارت تیرآهن‌های فولادی مقاوم ساخته شده از فولاد 316 بسیار نزدیک به فولاد 304 می‌باشند. این تیرآهن‌های فولادی تقریبا بین 50 تا 100 درجه فارنهایت کمتر از نقطه ذوب فولاد ضد زنگ 304 می‌باشند. این باعث می‌شود که درجه آلیاژ 316 مطلوب‌تر از آلیاژهای 304 باشد.

فولاد ضد زنگ 330

دما برای فولاد ضد زنگ 330

برخلاف آلیاژهای 304 و 316، این فولاد ضد زنگ اغلب به عنوان یک آلیاژ مقاوم در بازار عرضه می‌گردد. درجه این فولاد ضد زنگ در مقاومت در برابر اکسیداسیون آن‌ها را برای تولید تیرآهن‌های فولادی بسیار کاربردی ساخته است.

به طور معمول این آلیاژ حاوی 18 تا 22 درصد کروم و 34 تا 37 درصد نیکل می‌باشد. این فولاد ضد زنگ و محصولات تولید شده از آن مانند تیرآهن‌های فولادی به گونه‌ای می‌باشند که به طور خاص برای کاربردهای با درجه حرارت بالا حتی بیش از 1900 درجه فارنهایت مناسب خواهند بود.

فولاد ضد زنگ 304مقاومت فولاد ضد زنگ 304

یکی از خواص کلیدی هر آلیاژ فولادی این است که آن‌ها در برابر اکسیداسیون بسیار مقاوم می‌باشند. درجه حرارت بالا می‌تواند مقاومت تیرآهن‌های فولادی ساخته شده از آلیاژهای فولادی 304 را به خطر بیندازد، نتیجه این امر باعث می‌شود تا زنگ‌زدگی در آن‌ها افزایش و ضریب اطمینان ساختاری آن‌ها کاهش یابد. به عبارت بهتر شما می‌توانید فولاد آلیاژی 304 را تا دمای 1.598 درجه فارنهایت برای مدت کوتاهی و بدون اثرگذاری بد در آن‌ها تحت حرارت قرار داد.

در برخی موارد ممکن است که منجر به افزایش خوردگی در آن شده و مقاومت فلز را به خطر بیندازد، در نتیجه تیرآهن‌های فولادی مقاوم، در برابر رطوبت به سرعت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

تیرآهن‌های فولادی مقاوم بهترین انتخاب

تحقیقات بسیاری در مقایسه فولاد کربنی، آلومینیوم و گالوانیزه نسبت به فولادهای ضد زنگ صورت گرفته است. نتیجه نهایی این است که آن‌ها در مقاومت در برابر خوردگی، دوام، صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی و حتی پیشگیری از آتش به خوبی عمل خواهند کرد. مزایای اقتصادی و جنبه‌های ضد زنگ می‌تواند به شما در طراحی ساختار بعدی کمک کند.

فولاد ضد زنگبا توجه به موارد ذکر شده درباره تیرآهن‌های فولادی مقاوم از سه نوع فولاد ضد زنگ محبوب در جهان، متوجه خواهید شد که محدودیت عملیاتی درباره آن‌ها وجود دارد.
با این حال استفاده از آن‌ها در صنعت ساختمان‌سازی همچنان در حال افزایش بوده، به صورتی که مشاهده می‌کنیم که امروزه در ساخت بسیاری از سازه‌ها از تیرآهن‎های فولادی ضد زنگ استفاده می‌شود،. در نهایت استفاده از انواع تیرآهن‌های فولادی مقاوم در تولیدات به کاربرد آن‌ها بستگی خواهد داشت، مهندسین و ناظران کسانی هستند که می‌توانند در تعیین انواع آن‌ها به خوبی عمل کنند.
بهتر است برای خرید تیرآهن‌های فولادی مقاوم و سایر محصولات بازار مقاطع طویل فولادی، بنابر قیمت روز میلگرد و تیرآهن‎‌‌های فولادی تصمیم‌گیری کنید.