نقش تیرآهن و تیرچه در پل سازی

تیرآهن و تیرچه در پل سازی

ساختن پل و همین طور ساخت و ساز‌هایی به این شکل باید از ابزار‌ها و موادی برای ایجاد آن‌ها استفاده کرد.
با این حال برای ساخت پل از فلز بهره برده می‌شود و تیرآهن یکی از آن فلزاتی است که برای ساختمان سازی و همین طور ساخت پل دوام و کیفیت بالایی را دارد و همواره از آن در این نوع از ساخت و ساز‌ها بهره برده می‌شود.
جنسی که برای تیرآهن وجود دارد می‌تواند از بتن و فولاد باشد که این دو مورد بسیار با کیفیت هستند و دوام بالایی را از خود به جا می‌گذارند در هر صورت باید گفت که هر چه میزان بهره‌مندی از تیرآهن در ساختمان سازی و مخصوصا مکان‌هایی که دوام بالا و کیفیت در آن‌ها حرف اول را می‌زنند بهره برد به شکل مضاعفی در میزان هزینه‌هایی که برای مهندسین و معماران ایجاد می‌شود می‌تواند کم کرد.
البته این هزینه در میزان دوام تیرآهن است که سال‌های سال می‌توان از ساختی که توسط آن ایجاد شده است استفاده کرد بدون این که خرابی را به دنبال داشته باشد و موجب خساراتی از این دست شود.
با این حال هزینه‌ای که برای خرید تیر آهن صورت می‌گیرد بسیار بیشتر می‌باشد و باید گفت که تیرآهن از دسته فلزاتی است که هزینه بر است و بهره‌مندی از آن باید با توجه به بودجه بندی مشخصی انجام شود.
برخی از پل‌ها نیز هستند که به کمک تیرچه انجام می‌شوند در این مورد نیز باید گفت که پل‌هایی که با تیرچه نیز ساخته می‌شوند دوام بالایی دارند و تیرچه شکل دیگری از تیرآهن به حساب می‌آید.

تیرآهن و تیرچه در پل سازی

یکی از ساخت‌های مهمی که توسط تیرآهن انجام می‌شود ساخت پل است در این رابطه باید گفت که ساخت پل همواره سختی‌های خود را داشته است و باید نکاتی را برای این که بتوان ساخت منسجم و هدفمندی را ایجاد کرد از آن به دست آورد.
با این حال باید این نکته را در نظر داشت که ساخت پل همواره به آسانی نیست و مشکلات خود را نیز دارد. البته اگر به خوبی مهندسی شود این نوع از مشکلات ایجاد نمی‌شود و باید دقت زیادی در این نوع از پروژه‌ها داشت. کاربرد تیرآهن در ساخت پل بسیار زیاد است.
برای ساخت پل از تیرآهن و یا تیرچه استفاده می‌کنند البته بستگی به نوع پل نیز دارد که به چه صورت از آن برای ساخت تیرآهن و یا تیرچه استفاده کرد.
اندازه و ساختاری که برای پل در نظر گرفته می‌شود به دو شکل متفاوت می‌باشد در این رابطه باید گفت که در برخی از مناطق بستگی به جایی که قرار است در آن پل ساخته شود بهره‌مندی از تیرآهن به صورت‌های گوناگونی است و البته این که اندازه پل نیز متفاوت می‌باشد.
بنابراین برای پل‌هایی که اندازه آن‌ها کوتاه‌تر از پل‌های دیگر می‌باشد و اصولا نیز در زیر این پل‌ها جریان آب قرار گرفته شده است باید دقت زیادی داشت که اندازه متناسبی برای ساخت پل در نظر گرفته شود.

در این رابطه باید گفت که اندازه‌ای که برای پل‌هایی که نزدیک به جریان آب هستند نباید به صورتی باشد که به آب بخورد. بنابراین آب یکی از مشکلات اساسی برای ساخت این نوع از پل‌ها می‌باشد؛ زیرا امکان دارد که در مدت زمان طولانی به ساخت پل و پایه‌ای که برای آن ایجاد شده است آسیب جدی وارد شود.
برای این که میزان آب به پل وارد نشود باید از کمربند بتنی در این شرایط استفاده کرد. در اصل تیرآهن یکی از قسمت‌های مهم برای پل است و به عنوان تکیه گاه اصلی به کار برده می‌شود.
برای این که از این تکیه گاه اصلی بتوان به درستی استفاده کرد باید تیرآهن را نیز در مکان مشخص و درستی از ساخت قرار داد که این کار را پیمانکاران و مهندسین ناظر انجام می‌دهند.

یکی از وظایف اصلی که برای تیرآهن وجود دارد در رابطه با تحمل بالایی است که در ساخت آن وجود دارد و به دلیل این که پل‌های فلزی از دوام بیشتری برخوردار هستند؛ این مطلب باید در نظر گرفته شود که انتقال بار از روی پل به پایین آورده می‌شود که تیرآهن موجود در پل می‌تواند این بار را تحمل کند که البته بار‌هایی که بر روی پل وارد می‌شود متغیر است و بستگی به شرایط موجود دارد که بتوان از آن به شکل درستی استفاده کرد.
البته مطلبی که در رابطه با ساخت پل از اهمیت بالایی برخوردار است شکل و اندازه آن نیز می‌باشد؛ زیرا این دو فاکتور باعث می‌شود که میزان تحملی که برای بار وجود دارد به چه صورت است.

ساختار پل روی رودخانه

عواملی که منجر به ایجاد بار‌های بیشتر بر روی پل می‌شوند عبارت‌اند از:

  • ترافیک
  • حمل بار‌های سنگین بر روی پل

تردد بیش از اندازه اتومبیل بر روی پلاین‌ها از دسته مواردی هستند که بر روی پل نیروی زیادی را وارد می‌سازند بنابراین پل باید از دوام بالایی برخوردار باشد تا از میان این همه نیرویی که بر آن وارد می‌شود از هم پاشیده نشود.
امکان دارد میزان فشار‌هایی که بر روی پل وارد می‌شود به صورت متغیر باشد و شکل متفاوتی را از خود به جای بگذارد؛ در این لحظه بهترین حالت ممکن بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب برای پل است که همان تیرآهن و تیرچه گزینه‌های بهینه‌ای در این رابطه می‌باشند.
ساخت پل یکی از قدیمی‌ترین ساخت و ساز‌هایی بوده است که از زمان‌های بسیار دور نیز ساخته شده‌اند و این قابلیت در آن‌ها وجود داشته که بتوانند مدت زمان بسیار طولانی مورد استفاده قرار داده شوند.
با این حال قدیمی‌ترین تیرآهن‌ها در انواع پل‌ها به کار برده شده‌اند که البته امروزه نیز نوع تیرآهن‌هایی که ساخته می‌شوند به شکل قوس دار و تاب دار می‌باشند.

البته پل‌هایی که این روز‌ها از آن استفاده می‌شود با توجه به تکنولوژی و پیشرفت‌هایی که در رابطه با ساخت و ساز صورت گرفته است بسیار متفاوت است.
با توجه به این موضوع باید گفت که هر چه بهره‌مندی از نوآوری‌هایی که در رابطه با تیرآهن وجود دارد بیشتر باشد باید گفت که مصالح دیگری نیز در این ساخت پل دخیل می‌باشند که می‌توان به سنگ و ملات و سایر موادی که در مقاومت طولانی برای تیرآهن و همین طور ساخت پل وجود دارد اشاره کرد.