مهم‌ترین نکات در رابطه با تیرآهن ساختمانی

نکات در رابطه با تیرآهن ساختمانی

به کار بردن یک تیرآهن استاندارد، منجر به بهره برداری بهینه از ساختار تیرآهن می‌شود. با توجه به این موضوع، به کار بردن تیرآهن در هر سازه ساختمانی، منجر به استفاده بهینه از آن می‌شود.

به کار بردن انواع تیرآهن در ساختمان سازی در هر متر از سازه، به عامل‌های زیادی بستگی دارد. هر کدام از عوامل موجود برای تیرآهن، بستر مناسبی را برای بهره‌مندی از تیرآهن به وجود می‌آورد.

یکی از نکات مهم برای تیرآهن، محاسبه کردن وزن تیرآهن در یک سازه ساختمانی است. محاسبه وزن تیرآهن، با توجه به نوع مصرف آن و همین طور استفاده از آن در هر متر مربع، بسیار متفاوت است.

برای محاسبه تیرآهن برای ساختمان، ابتدا باید عامل‌های اولیه را در نظر داشت.

از جمله عوامل کاربردی برای محاسبه کردن تیرآهن، شامل:

  • نوع ساختمان
  • ساختار فلزی در ساختمان
  • ساختار بتنی بودن آن در ساختمان

اسکلت فلزی، باید با قسمت مهار بندی آن هم مرکز باشد. با این حال، بدون در نظر داشتن وزن آرماتور سقف و وزن کلیه آهن‌های مورد استفاده، باید وزنی برابر 40 الی 70 کیلوگرم را به خود اختصاص دهد.
البته این میزان وزن، باید به ازای هر متر مکعب باشد.

ساختمان یا سازه بتنی، باید از نوع قاب خمشی و دیوار برشی باشد. البته با حذف کردن سقف آرماتور برای میزان آهن آلات به شکل مصرفی، به ازای هر متر مربع، باید برابر با 35 الی 60 کیلوگرم باشد.

شاخه تیرآهن

مزیت بهره‌مندی از تیرآهن چیست؟

به کار بردن تیرآهن، مزیت و معایب بسیار زیادی را در خود دارد.

از این جهت، به کار بردن مزایای تیرآهن خود یکی از نکات مهم در این رابطه است. استفاده از تیرآهن، همواره در ارتفاعات شکل گرفته است. با توجه به این موضوع، به کار بردن تیرآهن در ارتفاعات کوتاه، گزینه ایده آلی نیست.

تیرآهن، چند قطعه را به یکدیگر متصل می‌کند. میزان اتصال چند قطعه از تیرآهن به یکدیگر، امکان بروز سازه جدیدی را ایجاد می‌کند.

یکی از نکات مهم، برای بهره‌مندی از تیرآهن، امکان تغییر یا گسترش دادن آن در سازه ساختمانی است. با توجه به فرایند موجود بر روی سازه ساختمانی، ابتدا باید سازه مورد نظر، بعد از تمام شدن پروژه، مورد توسعه قرار بگیرد.

در اصل، در هنگام استفاده از تیرآهن برای ساخت اولیه، امکان توسعه تیرآهن در ساخت وجود دارد. اما نکته مهم‌تر، توسعه تیرآهن موردنظر، بعد از ساخت است.

یکی از فاکتور‌های مهم برای بهره‌مندی از تیرآهن در ساختمان، سرعت در کار است. تیرآهن، سرعت کار را در ساخت سازه‌های ساختمانی به وجود می‌آورد.

این گزینه، یکی از نکات بسیار مثبت و مهم برای سازه ساختمانی بشمار می‌آید. برای بالا بردن سرعت در ساخت و ساز، به کار بردن تیرآهن، یکی از فاکتور‌های مهم برای استفاده از زمان بهینه شده در ساختمان سازی است.

یکی از فاکتور‌های ارزشمند برای ساختمان سازی، به کار بردن تیرآهن ساختمانی با دوام و استقامت بسیار بالا است که هنگام خرید تیر آهن باید به این مساله دقت کرد.

دوام بالا، منجر به افزایش ماندگاری تیرآهن بر روی سازه مورد نظر می‌شود. البته به کار بردن تیرآهن در ساختمان سازی، همواره نیز مثبت و کارآمد نیست.

انواع تیرآهن

نکات مهم در رابطه با تیرآهن ساختمانی

البته جدای فواید و مزیت‌های بیشمار تیرآهن در ساختمان سازی، نکته ارزشمند دیگری نیز وجود دارد. آن هم به کار بردن تیرآهن در ساختمان سازی و معایب موجود برای آن است.

یکی از سستی‌های ایجاد شده برای تیرآهن، می‌تواند میزان دمای بسیار بالا برای آن باشد. دمای بالا برای تیرآهن، خود یکی از نکات مهم برای از دست دادن میزان مقاومت تیرآهن است.
بنابراین تیرآهن، در برابر دمای بالا، مقاومت و استحکام خود را از دست می‌دهد. البته یکی از خواص فلزات، نداشتن دوام و مقاومت بالا در برابر هر نوع گرما است.
دمای بالا برای تیرآهن، میزان تعادل و مقاومت را از آن گرفته و منجر به از دست دادن میزان تعادل برای تیرآهن ساختمان می‌شود.

1. نکات مهم در رابطه با تیرآهن و جوش دادن نامناسب

یکی از قابلیت‌های دیگر برای تیرآهن، دادن جوش نامناسب به آن است. اتصالات و فلزات به کار رفته در ساختمان سازی، با جوش دادن و پیچ شدن، به یکدیگر متصل می‌شوند.

با این نوع از اتصال، تیرآهن و سایر فلزات موجود در ساختار ساختمان، کارکرد خود را به درستی انجام می‌دهند. اما نکته مهم، نوع و میزان جوش دادن فلزات در ساختمان است.

اگر میزان جوش دادن به فلزات و سایر قطعات ساختمانی به درستی انجام نشود مشکلات زیادی را برای اتصالات مورد نظر به وجود می‌آورد. در واقع، جوش نامناسب برای اتصالات، باید به شکل درست و صحیح انجام شود.

2. خورده شدن فلز در برابر عامل‌های بیرونی

یکی از فاکتور‌های دیگر که میزان مقاومت تیرآهن را به خطر می‌اندازد. میزان خوردگی فلز است. قطعه‌های فلزی در ساختمان سازی، در برابر بسیاری از عامل‌های جوی، دچار خوردگی می‌شوند.
یکی از مشکلات به وجود آمدن خوردگی برای قطعات فلزی یا همان تیرآهن، کاهش یافتن ابعاد مورد نظر برای تیرآهن است. کاهش ابعاد برای تیرآهن، خود یکی از فرایند‌های مهم برای از دست دادن میزان مقاومت برای تیرآهن است.

3. متصل کردن قطعات به کمک تیرآهن

یکی از فاکتور‌های دیگر به عنوان نکات مهم در استفاده از تیرآهن، اتصال قطعات به کمک تیرآهن به یکدیگر است. اتصال قطعات تیرآهن به یکدیگر، منجر به ایجاد یک بخش سازه‌ای در ساختمان می‌شود.

قطعات ایجاد شده به کمک تیرآهن، به شکل پیش ساخته برای سازه ساختمانی به کار برده می‌شود. البته اجرایی شدن آن‌ها و نصب برای تیرآهن ساختمانی، با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود.

سرعت بالا برای سازه ساختمانی، باعث بالا رفتن میزان عملکرد برای ساخت یک ساختمان است. اشغال فضای کمتر نسبت به بتن است. از معایبی که برای تیرآهن در ساختمان سازی از آن یاد شد نسبت به جوش دادن آن است.

جوش دادن تیرآهن و قطعات کاربردی آن، باید به شکل استاندارد و درست انجام شود. انجام ندادن درست جوشکاری، به دلیل نداشتن مهارت لازم و کافی برای جوشکاران است. کنترل نکردن جوش‌های ایجاد شده بر روی تیرآهن، توسط مهندسین، یکی از مشکلات به وجود آمده برای تیرآهن به حساب می‌آید.