مشخصات تیرآهن صادراتی چیست؟

مشخصات تیرآهن صادراتی

تیرآهن صادراتی از جمله مصالح ساختمانی است که آن را با فولاد می‌سازند و کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساخت و ساز دارد. به عبارتی می‌توان گفت یکی از قطعه‌های بسیار پرفروش در ایران تیرآهن می‌باشد. امروز از نظر تولید کشور ما در شرایط خوبی قرار دارد و می‌توان گفت برای فروش و خرید تیر آهن داخلی تلاش می‌کند که برای بازار صادرات نیز از آن استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای تولیدکننده و همچنین صادرکننده آهن است. ایران به عنوان یک کشور صاحب نظر نیز به حساب می‌آید.
امروز تلاش‌های بسیار زیادی در زمینه آهن و تیرآهن انجام شده است که همین موضوع باعث شده است امکان صادرات تیرآهن در کشورهای آسیایی و اروپایی نیز انجام شود. دلیل اینکه صادرات یکی از بهترین کارهایی است که کشورها می‌توانند برای ارزآوری از آن استفاده کنند و شرایط اقتصادی را بهبود دهند.

به صورت کلی می‌توان گفت تیرآهن‌هایی که در ایران تولید می‌شود که به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. عبارتند از: تیرآهن با استاندارد و تیرآهن با وزن سبک. از نظر صادرات و اینکه کدام تیرآهن‌ها گزینه بهتری به عنوان تیر آهن صادراتی هستند. معمولاً تیرآهن‌هایی که وزن استاندارد دارند برای بحث صادرات بسیار مناسب‌تر هستند.

به دلیل اینکه نوسانات بازار امروز بسیار زیاد است قیمت تیر آهن نیز متغیر است و نمی‌تواند به صورت قطعی قیمت کاملی را برای تیرآهن اعلام کرد. در بین این تیرآهن‌هایی که برای صادرات وجود دارد تیرآهن 14 و تیرآهن H یکی از انواع تیرآهن‌هایی است که تقاضای بسیار زیادی برای آن وجود دارد.

انواع تیرآهن صادراتی

انواع تیرآهن‌های صادراتی اعم از:

  1. تیرآهن H سنگین صادراتی
  2. تیرآهن 14 صادراتی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تیرآهن H سنگین صادراتی

یکی از محصولات بسیار زیادی که معمولاً زمانی که می‌خواهند ساختمان‌های بلند را بسازند برای اسکلت فلزی از آن استفاده می‌کند تیرآهن H می‌باشد. بسیاری از کشورها نمی‌توانند این نوع از تیرآهن را تولید کنند و به جای آن از تیر ورق‌ها در سازه ساختمان به عنوان ستون استفاده می‌کنند.
امروزه بر اساس استانداردهایی که برای ساختمان‌سازی مشخص شده است این یک کار بسیار پر ریسک و خطرناک می‌باشد. همین موضوع باعث شده است تا کشورهایی که توانایی تولید تیرآهن را ندارد منجر به افزایش صادرات تیرآهن را برای کشور تولید کننده مثل ایران افزایش داده است.

تیرآهن H سنگین صادراتی

2. تیرآهن 14 صادراتی

برای اینکه بتوانند تیرآهن 14 را بسازند از استانداردهای IPE استفاده می‌کنند. این تیرآهن مقاومت کششی بسیار بالایی دارد که در دو طرف آن این مقدار مقاومت متفاوتی است. معمولاً در ساخت این نوع تیرآهن‌ها از آلیاژ فولادی متفاوتی استفاده می‌کنند تا کیفیت آن افزایش پیدا کند. امروز در بازار ایران و در کشورهایی که صادر کننده هستند این نوع از تیرآهن‌ها داوطلبانه بسیار زیادی دارد. این روزها تیرآهن‌های صادراتی در بسیاری از کشورها وجود دارد.
با توجه به نوسانات دلار، ارز، قوانین گمرک صادرات کار بسیار سختی شده است؛ ولی هنوز تقاضا برای صادرات این نوع محصولات و همچنین وارد کردن در کشورهای دیگر بسیار زیاد وجود دارد.

فاکتور‌های موثر بر صادرات تیرآهن

صادرات یکی از عوامل بسیار مهم در اقتصاد و همچنین پیشرفت اقتصادی کشورها به حساب می‌آید. در واقع زمانی که کشور وارد بحث صادرات می‌شود می‌تواند محصولات تولیدی کشور خودش را به دنیا عرضه کند و از این راه ارز کشورهای دیگر را به کشور خودش وارد کند و از این رو می‌تواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

با این وجود صادرات یک کار بسیار راحتی نیست و عوامل مختلفی می‌تواند بر کیفیت آن تاثیر بگذارند. به صورت کلی این عوامل می‌توانند کالا و صادرات آن را تحت تاثیر قرار دهند. به طور کلی به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شوند عبارتند از:

  • قیمت کالا
  • علل سیاسی
  • علل اقتصادی
  • وجود کالاهای جانشین

هر کدام از مواردی که به آن اشاره کردیم می‌تواند صادرات تیرآهن را تحت تاثیر قرار ‌دهد. متاسفانه امروزه با توجه به شرایط تحریم که کشور ما با آن روبرو است مشکلات اقتصادی بسیار زیادی برای ایرانی‌ها به وجود آمده است که باعث از بین رفتن بسیاری از بازارهای خارجی می‌شود و همچنین به اقتصاد کشور آسیب بسیار زیادی وارد می‌کند.

اقدامات لازم برای صادرات تیرآهن

تیرآهن صادراتی یکی از محصولاتی است که اگر بخواهیم آن را با قطعه‌های دیگر فولادی مقایسه کنیم باید بدانید برای این نوع کالا تقاضای بیشتری وجود دارد. البته باید بدانید برای اینکه بتوانید صادرات بسیار خوب داشته باشیم باید بتوانید اقدامات بسیار مناسبی را انجام دهید تا یک صادرات خوبی را به دست بیاورید و به عبارت دیگر می‌توان گفت شما باید با اسناد و مدارک صادرات تیرآهن آشنایی داشته باشید تا بتوانید صادرات بسیار خوبی داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای صادرات تیرآهن

مدارک لازم برای صادرات تیرآهن بار عبارت است از:

  1. تهیه کارت بازرگانی
  2. تضمین گواهی استاندارد
  3. گواهی خرید
  4. گواهی عدل‌بندی
  5. کارنه تیر
  6. گواهی مبدا

در ادامه هر یک از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

1. تهیه کارت بازرگانی

یکی از تیرآهن صادراتی و مشخصات اصلی آن، تهیه کارت بازرگانی است. در حقیقت این نوع کارت بازرگانی مجوزی است که افراد با استفاده از آن می‌توانند محصول خودشان را صادر کنند.
اگر فرد بخواهد با استفاده از نام و برند خود صادرات را انجام بدهد می‌تواند به صورت حقیقی یا حقوقی این کار را دریافت کند. در غیر این صورت محصولات با استفاده از شرکت‌های تجاری و صادرات آن انجام می‌شود.

صادرات تیرآهن

2. تضمین گواهی استاندارد

تیرآهن‌های صادراتی از سری محصولاتی هستند برای اینکه بتوانند آن را به کشورهای دیگر صادر کنند نیاز است تا استانداردهای لازم و آنالیز کیفیت محصول را حتماً داشته باشند تا بتوانند از نظر کیفیت یک موضوع بسیار مهمی را در نظر داشته باشند.

3. گواهی خرید

در واقع گواهی خرید یک نوع برگه‌ای است که در آن تمامی مشخصات مانند: نام و نشانی خریدار و فروشنده، قیمت تیرآهن صادراتی، قیمت ‌کل، شماره قرارداد تاریخ روز و نوع عقد قرارداد و آخرین تعرفه گمرکی نیز در آن نوشته شده است که تمامی این موارد به عنوان آگهی خرید به حساب می‌آید.

4. گواهی عدل‌بندی

این گواهی در واقع سندی است که در آن تمامی مشخصات محصول مانند وزن تعداد و موارد دیگر نوشته شده است و برای صادرات کالا و حمل و نقل آن استفاده می‌شود و این موضوع برای صادرات کالا بسیار تاثیرگذار است.

5. کارنه تیر

کارنه تیر یکی از تیرآهن صادراتی و مشخصات اصلی آن است. برای اینکه بتوانند کامیون‌های حامل تیرآهن را از کشورهای مختلف بدون عوارض و با بازرسی دقیق عبور دهند نیاز دارند تا از دفترچه‌ای استفاده کنند که این دفترچه کارنه تیر نام دارد.

6. گواهی مبدا

گواهی مبدا در واقع یک نوع سندی است که درون آن تمامی جزئیاتی که بر روی محصول وجود دارد نشان‌دهنده کیفیت کار شما است. این موضوع می‌تواند برای شما اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. در این دفترچه مشخص می‌شود که این تیرآهن مربوط به کدام محصولات کشور ایران است همچنین نام شرکت تولیدکننده در آن ثبت می‌شود.