کاربردها و ویژگی‌های انواع سایز تیرآهن

ویژگی‌های انواع سایز تیرآهن

تیرآهن یکی از قطعات فولادی است که در سایزها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شود و جالب است بدانید هزینه نصب تیرآهن‌های فولادی مناسب است علاوه بر این قیمت تیر آهن با توجه به کاربردهایی که دارد مقرون به صرفه است.
در واقع سایز هر کدام از آن را مشخص می‌کند و وزن تیرآهن می‌باشد که در انتخاب انواع تیرآهن در ساختمان سازی بسیار تاثیرگذار هستند و مواردی که مانند ضخامت محصول و استاندارد نوع فولاد تشکیل دهنده و کارخانه سازنده کیفیت محصول موثر و اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اهمیت نقش تیرآهن در ساختمان‌سازی ما تصمیم گرفتیم کاربرد و ویژگی‌های انواع سایز تیرآهن را برای شما توضیح بدهیم؛ پس بهتر است در ادامه همراه ما باشید.

ویژگی‌های انواع سایز تیرآهن

اگر شما اطلاعاتی درباره مشخصات تیرآهن صادراتی و کلیه تیرآهن‌ها داشته باشید، می‌دانید که تیرآهن از سه قسمت اصلی تهیه شده است که آن‌ها عبارتند از: بدنه اصلی، جان و بال. جان قسمتی است که دو بال را به یکدیگر متصل می‌کند. به صورت کلی اگر بخواهیم سایز تیرآهن‌ها را مشخص کنیم باید بدانید که سایز تیرآهن متناسب با اندازه ارتفاع جان تقسیم‌بندی می‌شود که آن بر حسب سانتی‌متر می‌باشد. تیرآهن‌ها معمولاً در شاخه‌های 12 متری به بازار خرید تیر آهن ارائه و به فروش می‌رسند و وزن هر بندیل که در کارخانه تولید می‌شود می‌تواند از دو و نیم تا 5 تن متغیر باشد. کاربرد تیرآهن در اندازه‌های متفاوت با یکدیگر تفاوت دارد.

تعداد شاخه‌هایی که در هر بندیل به کار می‌رود متفاوت است.

سایزبندی تیرآهن

انواع سایزهای تیرآهن عبارتند از:

  1. سایز 12
  2. 14
  3. سایز 16
  4. 18

وظیفه اصلی تیرآهن در ساختمان تحمل بارهایی که به ساختمان وارد می‌شود. در حال حاضر تیرآهن در سایزهای مختلفی از 8 تا 60 سانتی‌متر به تولید می‌شوند؛ ولی تمامی این سایزها کاربرد بسیار زیادی ندارد و در بین آن‌ها فقط سایز 16، 14 و 18 از پرکاربردترین تیرآهن‌ها به حساب می‌آیند.

معمولاً از این تیرآهن‌ها به کاربردهای زیادی دارند و در ساخت مقاوم‌سازی هم به پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌کنند. ما در ادامه مقاله قصد داریم تا انواع سایز تیرآهن‌های مختلف را با یکدیگر بررسی کنیم و در ادامه همراه ما باشید.

سایزبندی تیرآهن

1. تیرآهن 12

امروزه در ایران انواع مختلف تیرآهن‌ تولید می‌شود که در بین آن‌ها تیرآهن‌هایی که استاندارد اروپا را داشته باشد کاربرد بیشتر و طرفداران بیشتری دارند. این تیرآهن‌ها معمولاً در سایز 12 تولید می‌شود.

تیرآهن‌هایی که سایز 12 دارند بال به طول 64 میلی‌متر دارند. وزن هر کدام از آن‌ها عبارتند از 10.4 کیلوگرم پس متناسب با این ویژگی‌ها وزن هر شاخه 12 متری تیرآهن برابر با 10.4 و 26.8 کیلوگرم.

با استفاده از جدول اشتال می‌توانید به آسانی وزن تیرآهن را در هر متر اندازه‌گیری کنید. وزن این تیرآهن‌ها متناسب با استانداردهای مختلف معمولاً از 10 تا 26 کیلوگرم متفاوت است که این موضوع می‌تواند در نوع کاربری آن نیز تاثیر گذار باشد.

معمولاً از تیرآهن 12 متناسب با ساختمان در انواع ستون تیر و پوشش‌های سقف استفاده می‌کنند. البته طی بررسی‌های که امروزه در این قسمت‌ها انجام شده است محاسبات و اندازه گیری‌هایی که برای تیرآهن وجود دارد بستگی به اندازه‌های پروژه دارد. به عنوان مثال در سازه‌های بزرگ نمی‌شوند از ستون استفاده کرد و معمولاً از تیر در بخش‌های دیگر ساختمان استفاده می‌کنند.

2. تیرآهن 14

در بین انواع سایزهایی که برای تیرآهن‌ها وجود دارد تیرآهن 14 یکی از تیرآهن‌های بسیار پرکاربرد در ساختمان‌سازی است که امروزه بسیار زیاد از آن استفاده می‌شود. اگر تیرآهن 14 بر اساس استانداردهای IPE تولید شود. طول بال آن‌ها برابر با 74 میلی متر و همچنین وزن آن‌ها برابر با 12 کیلوگرم است؛ پس بنابراین هر شاخه 12 متری تیرآهن 14 وزنی در مقابل 154 کیلوگرم دارد.

تیرآهن 14 نسبت به تیرآهن 12 وزن بیشتری دارد؛ پس در نتیجه مقاومت بیشتری نیز دارد. هر متر مربع از تیرآهن بر اساس استانداردهای مختلفی بین 12 تا 36 کیلوگرم متغیر است. معمولاً از تیرآهن 14 در موارد مختلفی استفاده می‌کنند که آن عبارتند از: ستون، خرپا، نعل و تیرهای پوشیده شده در سقف. البته این موضوع که بهتر است از تیرآهن 14 درکدام ‌قسمت استفاده شود بسیار زیاد به طرح و نوع سازه بستگی دارد و شما حتما باید به این موضوع بسیار مهم دقت کنید.
در سازه‌های سبک‌تر به عنوان ستون نیز از آهن 14 استفاده می‌کنند. در صورتی که افراد قصد دارند در پروژه‌ها و سازه‌های بزرگ از تیر آهن استفاده کنند می‌توانند به عنوان تیرهای فرعی و کاربردهای دیگری این نوع تیرآهن‌ها را در نظر بگیرید.

تیرآهن

3. تیرآهن 16

تیرآهن 16 نسبت به تیرآهن‌های دیگر وزن بیشتری دارد؛ پس در نتیجه قیمت بالاتر و مقاومت بالاتری نیز دارد. طول بال در این تیرآهن 74میلی‌متر است و وزن کلی بر اساس استانداردهای مختلف می‌تواند 15 تا 41 کیلوگرم متغیر باشد. اگر بخواهیم این تیرآهن‌ها بر اساس استانداردهای جهانی در نظر بگیریم وزنی که برای هر متر وجود دارد معمولا 15 کیلوگرم است؛ پس در نتیجه وزن 12 متری برابر با 189 کیلو گرم می‌شود.
تیرآهن 16 به دلیل اینکه نسبت به تیرآهن‌های دیگر وزن بالاتری دارد. در نتیجه مقاومت بالاتری نیز دارد؛ پس به همین دلیل در ساخت ستون و تیر بسیار زیاد از آن استفاده می‌کنند. از این تیرآهن‌ها برای ساخت خرپا، پل زنبوری و نعل استفاده بسیار زیادی می‌شود.

در نهایت باید بدانید بر اساس استانداردهایی که برای سازنده و برند وجود دارد مشخص می‌شود تیرها چه کاربردی دارند. در واقع در بیشتر موارد از تیرآهن 16 عنوان ستون استفاده می‌کنند که بتواند نیرو‌های وارد شده را به خوبی کنترل کنند و مقاومت کافی داشته باشند.

تیرآهن 18

اهمیت تیرآهن برای ساخت و ساز بسیار زیاد است، این تیرآهن در مقایسه با تیرآهن‌های دیگر کاربرد بسیار بیشتر و مقاومت بیشتر همچنین استحکام بالایی دارند.
طول بال تیرآهن‌ها برابر با 91 میلی‌متر می‌باشد و وزن هر متر از این تیرآهن بین 18 تا 49 کیلوگرم متغیر است. در تیرآهن‌هایی که استانداردهای IPE اروپا ساخته شده است و وزن هر کدام از تیرآهن‌های 18 کیلوگرم است. در نتیجه می‌توان گفت وزن شاخه 12 متری تیرآهن‌ها برابر با 225 کیلوگرم است.

یکی از انواع سایزهای تیرآهن، سایز 18 است. این نوع مصالح ساختمانی در برابر فشارها و نیروهای خمشی مقاومت بسیار زیادی دارد. به دلیل وجود وزن بالای این نوع از تیرآهن‌ها از آن‌ها می‌توان برای سازه‌های بزرگتر استفاده کرد. کاربرد تیرآهن 18 مشابه سایر تیرآهن‌های قبلی است؛ اما با کمی تفاوت که مقاومت آن‌ها بسیار بیشتر است به همین دلیل برای ستون‌ها استفاده می‌شود.