گزارش آخرین تحولات بازار فولاد

تحولات بازار فولاد

بازار امروز یکشنبه 98/03/05
گزارشی از آخرین تحولات بازار فولاد در حوزه میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل و سایر محصولات فولادی نشان می‎دهد:

  • میلگرد ذوب آهن در کارخانه و انبار با ثبات قیمت اعلام شد.
  • کارخانه‌های تولید‌کننده میلگرد و تیرآهن امروز قیمت‌های خود را ثابت اعلام نموده و تنها برخی نوسان 10 تا 100 تومان داشتند.
  • کارخانه‌های تولیدکننده نبشی و ناودانی قیمت‌های خود را ثابت اعلام کردند.
  • قیمت تیر آهن ذوب در کارخانه و انبار قیمت ثابت داشت.
  • شاخص میانگین نرخ میلگرد آجدار با برآورد میانگین تقریبی نرخ 4920 تومان و مقداری کاهش جزئی تقریبا ثابت ارزیابی شد.
  • آخرین شنیده‎ها از بازار قوطی و پروفیل در خصوص محصول بر مبنای ورق ضخامت 2 میلی‎متر در برخی از مبادی پر فروش حول و حوش نرخ اسمی 7000 تومان/کیلو (با احتساب مالیات ارزش افزوده) و از ثبات نسبی حکایت دارد.

در حوزه خرید میلگرد آجدار، ذکر این نکته حائز اهمیت است که علیرغم اعلام توقف فروش در برخی از مبادی، در سمت رصد رفتار تقاضای داخلی، عکس‌العمل شتاب زده و هیجانی مشاهده نکردیم و خیزی برای خرید گزارش نشد.
در واقع واکنش بازار تقاضا به تحرکات آخر وقت سمت عرضه، خیلی محسوس، همانند تحرکات اوایل یا اواسط اردیبهشت ماه، دیده نشد.

از نیمه ماه مبارک رمضان عبور کردیم و همانطوری که دیده می‌شود، بازار داخلی در حداقل فعالیت ممکن به سر برده و تقریبا خاموش است.
خبرهای فولادی، چه داخلی و چه خارجی مرتبط با ایران به حداقل ممکن تقلیل پیدا کرده، بطوریکه این روزها کمتر از تحولات این حوزه خبر می‌شنویم.

از جمله مهمترین متغیرهای تاثیر‌گذار برای چشم‌انداز بازار داخلی ایران بر اساس دستورالعمل‌ها دو مولفه نرخ دلار نیمایی و نرخ‌های صادراتی CIS بوده است که این روزها هر دوی این مولفه‌ها افزایش را نشان می‌دهد.

بطوری که با در نظر گرفتن دلار نیمایی تقریبا  11 هزار تومانی و شمش 433 دلاری CIS به نرخ حدود 4760 تومان/کیلو معادل خواهیم رسید که با محاسبه 90 درصدی آن به نرخ حدودا 4280 تومانی می‌رسیم که البته آخرین معاملات شمش در بورس کالا کمتر از این رقم بوده است.

لذا فولادسازان داخلی در چشم‌انداز آتی این بازار، با توجه به مولفه‌های موجود بر اساس آخرین شیوه نامه تنظیم بازار داخلی فولاد و توافقات صورت گرفته با وزرات محترم صمت، در انتظار بهبود این بازار پس از اتمام ماه مبارک رمضان و بهبود تقاضا نشسته‌اند.

از طرفی فعلا علائم حیاتی تقاضای داخلی ضعیف و کم رمق دیده می‌شود.
باید منتظر ماند و دید که آیا بهبود تقاضای داخلی مورد انتظار به واقعیت تبدیل خواهد شد و اینکه آیا بازار داخلی فولاد مورد اقبال نقدینگی واقع می‌گردد یا اینکه این انتظار تنها در حد یک سراب باقی خواهد ماند.

بهبود نسبی قیمت محصولات ذوبی

اگر منطقی حساب و کتاب کنیم، قیمت‎های فعلی محصولات ذوبی به واقعیت نزدیک نیستند و دارای حباب منفی هستند.

در چهار مرحله فروش سبد محصولات ذوبی در هفته‎های اخیر، میانگین فروش محصولات در بورس فلزات بالای  4200 تومان بوده است.
تمام شده این محصول حدود 4650 تومان می‎باشد.

شاید با پایان ماه مبارک شاهد بهبود سطوح قیمت محصولات ذوبی باشیم.
این تحلیل به معنای افزایش قیمت میانگین میلگرد به مرزهای بالاتر نیست. بلکه به معنای واقعی شدن میانگین قیمت تیرآهن‌های ذوبی و نزدیک شدن به میانگین قیمت میلگرد است.