اهمیت تیرآهن فولادی در صنایع

تیرآهن فولادی

تیرآهن فولادی امروزه به یکی از متداول‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده‌ است که اغلب به عنوان یک جزء بسیار مهم در ساختمان‌های مدرن و مسکونی دیده می‌شوند.
بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، بیش از 1600 میلیون تن در سال ۲۰۱۶ از تیرآهن فولادی تولید شده است که این رقم ۱۹۷ میلیون بیشتر از سال گذشته آن بوده است. این محصولات برای هر پروژه بسیار با دوام است و مزایای مختلفی را ارائه می‌دهد که از دلایل استفاده از تیرآهن‌های فولادی در ساخت و ساز به شمار می‎آید و برای بسیاری از مهندسین سازه به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

در ساخت و ساز معاصر تعدادی از مواد مختلف در پروسه ساخت یک پروژه به کار گرفته می‌شوند که تیرآهن فولادی معمولا برای تعداد بیشماری از کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فولاد سازه یکی از متداول‌ترین مصالح ساختمانی است که مزایای عملی بسیاری را در انواع صنایع ارائه می‌دهد.

آیا فولاد سازه‌ای قوی است؟

تیرآهن‌ نسبت به سایر مصالح ساختمانی متداول مانند بتن از میزان انعطاف بیشتری برخوردار هستند. سازه‌های فولادی نسبت به وزن از مقاومت بالایی بهره‌مند هستند و در نتیجه قدرت بیشتری را بر اساس وزن خود ایجاد می‌کنند.

این امر به پشتیبانی پایدار در سازه‌های فلزی در مقیاس بزرگ و بدون نیاز به تقویت‌های اضافی منجر می‌شود.

فولاد سازه‌ای

آیا ساخت فولاد سازه آسان است؟

فولاد سازه‌ای نسبت به سایر مصالح ساختمانی به سهولت در دسترس است. همچنین قیمت میلگرد و تیرآهن فولادی با توجه به مزایایی که ارائه می‌دهند، مناسب است.
اجزای تیرآهن‌ فولادی را می‌توان در داخل و یا خارج از کشور تولید کرد و این کار زمان کافی برای تولید کارآمد را فراهم می‌آورد. به این معنی که زمانبندی کلی پروژه ساختمانی ایده‌آل خواهد بود و در نتیجه مدیران قادر خواهند بود طبق پایان تعیین شده، پروژه را تحویل دهند.

انعطاف‌‌پذیری تیرآهن‌های فولادی

این محصولات انعطاف‌‌پذیری بیشتری را در توانایی شکل‌گیری بدون نیاز به ابزار و دستگاه خاص ایجاد می‌کنند.
در نتیجه سود‌دهی آن‌ها بیشتر خواهد بود.

بررسی دوام محصولات فولادی

تیرآهن فولادی پر مقاومت در طول زمان، امتحان خود را پس داده‌ است.
با توجه به کیفیت و نوع ساختار مقاومت آن‌ها برای ۱۰ سال کافی خواهد بود.
اکثر متخصصان ساخت و ساز به دلیل توانایی‌های آن در برابر خوردگی و پایداری ابعاد کلی از تیرآهن فولادی استفاده می‌کنند.
همچنین راه‌های محافظت از خوردگی تیرآهن‌های فولادی آسان است.

اهمیت فولاد در صنایع

میزان دسترسی فولاد سازه‌ای

استقبال گسترده از تیرآهن فولادی باعث شده است تا بتوان به راحتی از آن‌ به عنوان یک ماده اصلی برای بسیاری از صنایع استفاده کرد.
نکته قابل توجه در این محصولات فلزی آن است که می‌توانید با توجه به نوع پروژه آن‌ها را سفارشی‌سازی کنید و در این صورت با توجه قیمت تیر آهن در بسیاری از هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید.
این کار می‌تواند زمان بیشتری را برای بررسی اندازه‌گیری‌ها و پیدا کردن فضای مناسب برای شما فراهم کند.

 وزن محصولات فولادی

وزن سبک آن باعث می‌شود که تیرآهن‌ فولادی به سادگی قابل حمل باشد و از طریق جرثقیل‌ها به طبقات بالاتر منتقل شود.
در این صورت میزان سوخت مصرف شده برای رسیدن به محل پروژه را کاهش می‌دهند.
علاوه بر این می‌توانند در کسری از زمان در یک محل جمع‌آوری شوند و به منطقه مورد نظر حمل شوند.

 مقاومت و پایداری تیرآهن فولادی

می‌توانید از سازه‌های فلزی ساختمان‌های قدیمی و یا تکیه‌گاه‌های موقت در صورت نیاز در پروژه‌های جدید بهره‌مند شوید.
بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده تقریبا ۵.۹۷ از سایت‌های تخریب شده کشور انگلستان بازیابی و مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 مقاومت و پایداری فولاد چقدر است؟

تیر آهن‌های فولادی و مزایای زیست محیطی آن سبب شده است که این مصالح ساختمانی کاربرد بالایی در ساخت و ساز و صنایع داشته باشد.

تیرآهن‌های فولادی بازیابی نشده و آسیب دیده می‌توانند در انواع پروژه‌ها مجددا مورد استفاده قرار گیرند.
اگر یک ساختمان در حال تخریب و بازسازی باشد، می‌توان قطعات موجود را برای صرفه‌جویی در هزینه‌های ذخیره شده در پروژه‌های از آینده از بین برد و مجددا از آن استفاده کرد.

به دلیل دارا بودن نسبت مقاومت به وزن زیاد تیرآهن فولادی، آن‌ها به هزینه‌های تولید و بهبود در ماهیت پایدار نیاز خواهند داشت.

تقویت اضافی می‌تواند با توجه به نوع طرح سازه حفظ شود و از مقدار آهن مورد نیاز در آن استفاده شود، زیرا به همان اندازه سبک خواهند بود که یک تیر چوبی از این ویژگی برخوردار است. به علاوه تیرآهن‌های فولادی قوی تر بوده و مقرون به صرفه هستند.

مقاومت در برابر آتش و زنگ زدگی فولاد آلیاژی باعث می‌شود که آن‌ها به عنوان یک عایق در دیوارهای خارجی قابل استفاده باشند.

قیمت و هزینه‌های مصرف

به عنوان مثال بتن در مقایسه با قیمت فولاد سازگارتر است، اما هزینه‌های تأمین و تقویت تیر و ستون‌های بتنی معمولا باعث می‌شود که محصولات فلزی و فولادی با توجه به طول عمر ساختمان مقرون به صرفه واقع شوند.

هزینه‌های خرید فولاد و تیرآهن

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم تیرآهن‌های فولادی قابل استفاده مجدد و بازیابی هستند و تمام خصوصیات را در درون خود حفظ می‌کنند. بنابراین مقدار زیادی از فولاد بازیافت شده می‌تواند به شدت هزینه‌های ساختاری صنایع جدید را کاهش دهد.

امروزه بسیاری از مهندسین ساختمان‌سازی، استفاده از انواع تیرآهن‌های فولادی را با توجه به ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند، ترجیح می‌دهند. آن‌ها معتقد هستند که این مصالح ساختمانی می‌تواند به طرز کاملا موثر در افزایش طول عمر یک ساختمان به آن‌ها کمک کند.

تولید این محصولات به قدری قابل توجه است که بسیاری از کشورهای جهان امروزه در حال تولید و حتی صادر تیرآهن‌ها به سایر کشورهای جهان می‌باشند.