روش‌های تمیز کردن تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ

تمیز کردن تیرآهن‌های فولادی

تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ، بادوام، دارای شرایط برای نگهداری آسان و ظاهر زیبا و تمیزی می‌باشند، همچنین قیمت تیر آهن برای مصرف کننده مقرون به صرفه است. با این حال در این مبحث به برخی از تمیز کردن تیرآهن‌های فولادی در اثر نشستن گرد و غبار و یا اثر دست بر سطح آن اشاره کرده‌ایم.

تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ در محیط داخلی

امروزه استفاده از تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ در بسیاری از صنایع رایج می‌باشد. در بخش‌هایی از صنعت که نیازمند به تمیز کردن تیرآهن‌های فولادی می‌باشند، این امر بسیار مهم تلقی می‌شود. فولاد ضد زنگ دارای مزایا و خواص بسیاری می‌باشد که لازم است هنگام تمیز کردن به آن توجه شود.

روش‌های تمیز کردن تیرآهن‌های فولادی

با توجه به کاربرد تیرآهن‌های فولادی در ساختمان‌سازی و موارد مورد استفاده تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ، لازم است که هر گونه گرد و خاک و یا اثر انگشت از سطح آن‌ها تمیز شود.
همچنین در برخی موارد لکه‌هایی که ممکن است ناشی از آب و سایر مایعات باشند، لازم است که از سطح تیرآهن‌های فولادی رفع شوند.
خوشبختانه عوامل مختلفی برای تمیز نگه داشتن تیرآهن‌های فولادی استفاده شده در صنعت پزشکی و یا مواد غذایی وجود دارد.

1- لکه‌های خشن

برای پاک کردن لکه‌های خشن از سطح تیرآهن‌های فولادی بهترین مواد برای استفاده آب و صابون می‌باشد.
برای تمیز کردن لکه‌ها از سطح تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ چیزی ساده‌تر از آب و صابون وجود ندارد.

نگهداری فولاد

ممکن است هنگام استفاده از آن شگفت زده شوید، که این چنین در پاک کردن لکه‌ها و بعضا اثر انگشت می‌توانند موثر عمل کنند.
بعد از اینکه از آب و صابون در تمیز کردن سطح تیرآهن استفاده کردید، لازم است که سطح را با استفاده از یک پارچه تمیز خشک کنید.
در بسیاری از موارد محلول آمونیاک در آب گرم نیز با استفاده از یک اسفنج تمیز و یا یک پارچه نرم می‌تواند در پاک کردن لکه‌های خشن در سطح تیرآهن بسیار موثر باشد.

2- اثر انگشت

استفاده از مواد شوینده و آب گرم و یا استفاده از حلال هیدروکربن می‌تواند در پاک کردن اثر انگشت به جا مانده در سطح تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ مفید باشد.

3- لکه‌های نفت و گریس

استفاده از حلال‌های هیدروکربن (ایزوپروپیل الکل و یا استون) برای تمیز نمودن لکه‌های نفت و گریس از سطح تیرآهن‌های فولادی بسیار موثر باشد.

4- تغییر رنگ، لکه‌ها

استفاده از پارچه‌های نرم و یا اسفنج نرم به کمک آب تمیز و سپس خشک کردن آن برای تمیز کردن تیرآهن‌های فولادی که تغییر رنگ و یا لکه‌ها در سطح آن رخ داده بسیار کاربردی خواهد بود.

5- لکه‌های ناشی از آلودگی کربن

ژل‌های اختصاصی شامل محلول اسید فسفریک و یا محلول اسکالیک اسید و سپس شستشو با آب می‌تواند در از بین بردن لکه‌های ناشی از آلودگی کربن در سطح تیرآهن‌های فولادی موثر باشد.

تیرآهن در اصفهان

6- ایجاد سوختگی ذخایر کربن

در صورت لزوم می‌توانید با استفاده از برس و پودر برای از بین بردن لکه‌های ناشی از سوختگی کربن اقدام کنید، سپس با استفاده از آب گرم و آمونیاک می‌توانید لکه‌های موجود در سطح تیرآهن‌های فولادی را از بین ببرید.

7- رسوبات چرب

قرار دادن تیرآهن محلول کربنات سدیم، لکه‌های ناشی از رسوبات چرب را از سطح آن برطرف خواهد کرد.

8- مواد و ملات سیمان

با استفاده از محلول اسید فسفریک یا محلول آمونیاک رقیق شده و در نهایت شستشو با آب تمیز می‌تواند لکه‌های ناشی از ملات سیمان را از سطح تیرآهن برطرف کند. برای بهتر پاک شدن ملات سیمان از سطح تیرآهن می‌توانید از برس‌های سفت برای پاک کردن آن‌ها استفاده کنید.

9- از بین بردن نقاط جوش در تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ

فولاد ضد زنگ زمانی که در شرایط عادی قرار می‌گیرد، به راحتی نمی‌سوزد.
راه‌های محافظت از خوردگی تیرآهن‌های فولادی بسیار زیاد است، با این حال حفظ شرایط و ظاهر تیرآهن‌های فولادی ممکن است به مرور زمان سخت و دشوار به نظر برسد.

نقاط جوش موجود در سطح تیرآهن‌های فولادی به سادگی و به کمک فرایند تمیز کردن آن‌ها با استفاده از جوش‌های الکتروشیمیایی امکان پذیر خواهد بود.

تیرآهن

این تنها مزیت جوش‌های الکتروشیمیایی از سطح تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ نخواهد بود.
برخلاف سایر روش‌ها، فرایند الکترولیت باعث افزایش درخشش و صیقلی شدن سطح تیرآهن شده و علاوه بر آن موجب احیای فلز خواهد شد.
حفظ ظاهر تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ امر حیاتی به شمار می‌رود، به همین دلیل نقص‌هایی که در سطح آن وجود دارند، باید کاملا تمیز و حذف شوند.

موارد ذکر شده در این مقاله برای پاک کردن تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ مفید می‌باشند. با این حال بهتر است قبل از استفاده از این موارد به منظور تمیز کردن تیرآهن‌های فولادی به تمام قوانین بهداشتی، توصیه تولیدکنندگان و موارد مربوط به محیط زیست توجه کنید.

به عنوان مثال بهتر است که از سیلیکون کاربید در مراحل انتهایی استفاده نمایید. همچنین به هیچ عنوان از مواد تیز مانند چاقو و یا برخی از عوامل ساینده و خشن در تمیز کردن سطح تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ استفاده نکنید.
اگر از برس سیم استفاده می‌کنید، لازم است که آن در درجه مشابه یا کمی نرم‌تر از سطح تیرآهن فولادی ساخته شده باشند.

هنگام تمیز کردن تیرآهن‌های فولادی با استفاده از هرگونه مواد شیمیایی لازم است که کاملا محتاطانه عمل کنید و تنها ناحیه‌ای که دچار آسیب شده است را تمیز نمایید.

برای اجتناب از باقی ماندن لکه‌های آب در هنگام شستشوی سطح تیرآهن با استفاده از آب، بهتر است که با کمک یک دمنده هوا و یا پارچه‌های نرم برای خشک شدن آن اقدام کنید.

به طور طبیعی خرید محصولات ویژه برای تمیز کردن سطح تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ نه تنها مشکل ندارد، بلکه در صورتی که می‌خواهید از تمیز بودن، عدم خراش و صیقلی شدن سطح تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ اطمینان حاصل کنید، توجه به دستورالعمل‌ها برای تمیز کردن تیرآهن‌های فولادی بسیار مهم خواهد بود.