بررسی وضعیت قیمت فولاد

پیش‎بینی قیمت آهن در روزهای آینده | سپاهان آهن

بررسی وضعیت قیمت فولاد نشان می دهد که:

منطق نرخ کنونی قوطی و پروفیل در محدوده 5150 الی 5250 تومان/کیلو یا میلگرد و تیرآهن فعلی بر پایه حدود 4150 الی 4700 تومان/کیلو در مقایسه با نرخ تعزیراتی تعریف شده در کانال 2 یا 3 هزار تومانی کدام است ؟ این رانت از چه روی است ؟

پاسخ روشن است: بر اساس ضعف قوانین حاکم بر بورس و اغماض سازمان تعزیرات حکومتی که پیش از ابلاغیه دستورالعمل وجود داشته است!

بر اساس همین ضعف، پیش از این هر شخصی از جمله دلال ها قادر بودند از بورس خرید نمایند، معلوم نیست، پیش از این ورق ارزان قیمت و یا همین طور شمش کیلویی بین 2 تا 3 هزار تومانی را چه کسی از بورس خریداری نموده و چطور در بازار مجددا پخش کرده و چه مسائلی زیر پوست بازار رانتی قبل از “ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار ” گذشته است ؟

دلالان این حوزه آیا واقعا همان نوردکاران بوده اند یا واسطه هایی که به دلیل ضعف قانون بورس به این خریدها دست پیدا کرده و با بازار سیاه درست کردن مشغول توزیع این کالا به نوردکاران هستند ؟ فعلا هیچ چیزی شفاف نیست چون موازی با این بازار، بازار ازاد هم تا پیش از این وجود داشته است … فعلا نمی شود به صراحت به فرد مشخصی تهمت یا انگ زد چون تشخیص این که ایا دلال همان نوردکار بوده یا یک شخص ثانویه فعلا بر هیچ کسی مشخص نیست …

این ها برای ما معلوم نیست، نیمه سیاه و پنهان بازار رانتی به دلیل ضعف قوانین پیش از ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار بوده است که البته در صورت اراده دولت به حساب این ها هم می شود و می توان رسیدگی نمود …

اما این ها دلیلی برای رسمیت دادن به گران فروشی از مبدا بورس و توسط عرضه کننده اصلی نیست، رانتی اگر هست باید سازمان تعزیرات حکومتی با نظارت دقیق به آن رسیدگی نماید، باید قوانین همانند وضع دستورالعمل جدید تنظیم بازار به روز شوند تا همه چیز شفاف شده و کالا با نرخ تعزیراتی به دست مصرف‌کننده نهایی و صنایع زیر مجموعه برسد نه اینکه از ریشه به گرانی همه چیز رسمیت داده و با مغبون نمودن مصرف‌کننده نهایی ادعای حذف رانت داشته باشیم. انتظار می رود با نظارت دقیق، شرایطی فراهم شود که خرید و فروش انواع میلگرد مانند خرید میلگرد آجدار و سایر محصولات این حوزه در وضعیت خوبی قرار گیرد.

نرخ قوطی و پروفیل هم همانند میلگرد و سایر محصولات فولادی متأثر از ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار و رسانه‌ای شدن آن از تاریخ 97/05/09 و آگاهی پیدا کردن حوزه مصرف، علی رغم مقاومت برخی عرضه‌کنندگان این حوزه ها، در حال کاهش پیدا کردن و عقب‌نشینی است، مردم به تدریج در حال باور کردن این موضوع هستند که سفته‌بازی در این حوزه اشتباه است و همین باور به همراه اجرای دقیق دستورالعمل تنظیم بازار، بساط رانت و رانت‌خواران را تا حد زیادی برچیده و آن ها را محدود می کند یا خواهد کرد … .

میلگرد آجدار | سپاهان آهن

یک حساب ساده :

فرض بفرمایید با ادامه سخت گیری های دولت و شفاف‌سازی ها با استفاده از دستورالعمل تنظیم بازار فولاد، طی چند ماه آینده شاهد حداقل 70 درصد توزیع کالای فولادی تعزیراتی با نرخ عادلانه به دست مردم باشیم، بدون شک رانت و رانت‌خواری به طور 100 درصد حذف نمی شود و همانند هر سیستم دیگری فساد بطور کامل شاید از بین نرود اما نمی توان این مثلا 30 درصد فساد باقی مانده را فدای 70 درصد کل ملت نمود. باید در جهت شفاف‌سازی ها و حوزه‌های نظارتی کوشا بود نه نهادینه کردن دلار بازار ثانویه در بازار داخلی حوزه فولاد … .

قیاس نرخ قراضه آهن با نرخ محصول نیمه ساخته شده تعزیراتی خصولتی‌ها اشتباه و خلط کلام است … .

برخی از میان تولیدکنندگان خصولتی اذعان می نمایند که نرخ قراضه از محصول با نرخ تعزیراتی ما بالاتر است، بله بالاتر است ولی بیش از 90 درصد مواد اولیه فولادسازان بزرگ قوسی از آهن اسفنجی تامین می شود که انرا با نرخ تعزیراتی و بنا بر همین مکانیزم تعریف شده دستورالعمل تنظیم بازار فولاد از بورس کالا تهیه می نمایند که در تناسب منطقی و عادلانه به نسبت خروجی آن ها تعریف شده است. قیاس این زنجیره با نرخ قراضه آهن که مصرف غالب زنجیره تامین خصوصی است، بیشتر مغلطه و خلط کلام است … .

بازار و زنجیره تامین خصوصی در فشار قرار خواهد گرفت … .

از آنجایی که زنجیره تامین‌ خصوصی فولاد همواره و طی چند سال اخیر دنباله رو خصولتی‌ها به تمنای سود بیشتر بوده، متأسفانه هزینه ها و نرخ مواد اولیه تولید خود را هم طی این مدت افزایش داده است، اما بر اساس همین مکانیزم و با حرکت معکوس به طور حتم مجددا شاهد عقب‌نشینی قراضه آهن و پیرو آن سایر لایه ها، البته به تدریج و تا قسمتی خواهیم بود، هر چند عرصه فعالیت برای آن ها کمی تنگ تر خواهد شد؛ که متأسفانه قسمتی از این فشار تاوان دنباله رو بودن سیاست‌های افزایش قیمت سطوح قیمت های مختلف بازار تا پیش از این، می باشد…

بنا بر مکانیزم فعلی بازار قراضه آهن،؛ نرخ قراضه آهن را خریدار مشخص خواهد نمود و خریدار اگر در فشار و نقطه سر به سر تولید قرار گیرد نرخ خرید را کاهش می دهد، لذا قراضه آهن هم مجبور به عقب‌نشینی خواهد شد … .