مشخصات تولید تیر آهن‌‌های فولادی

تولید تیر آهن‌‌های فولادی

می‌توان تیر آهن‌‌های فولادی را بر اساس تجزیه و تحلیل شیمیایی به دو گروه اصلی تقسیم بندی نمود: گروه فریتی و آستنیتی. انواع محصولات فولادی و آلیاژهای تولید شده از این دست بر مبنای این دو گروه می‌باشند.
با این حال بسیاری از این ترکیبات دارای ویژگی‌های مشخصی می‌باشند که هنگام تولید تیر آهن‌‌های فولادی رعایت شده است. به صورتی که به تمام آن‌ها خانواده فولاد ضد زنگ می‌گوییم. این خانواده دارای ویژگی‌های متنوعی می‌باشند و برای برنامه‌های مختلفی ایجاد شده‌اند. این آلیاژها در مقایسه با فولاد معمولی و آلیاژ نیکل متفاوت می‌باشند.
با این وجود این محصولات نقش مهمی را در مقاومت در برابر حرارت بازی می‌کنند. تیرآهن‎‌‌های فولادی مقاوم در برابر آتش، سبب استحکام سازه می‌شوند. به عنوان مثال انواع ترکیبات با محتوای کربن و همچنین عناصر خاکی کمیاب مانند نیتروژن، سیلیکون و یا حتی آلومینیوم در حالت استاندارد قابل اجرا خواهند بود. می‌توان گفت که فولاد ضد زنگ آستنیت فرم سازگاری مناسب با قابلیت انعطاف بالا و چقرمگی خوب از خود ارائه می‌دهد. این موضوع به آن دلیل است که درصد کروم و نیکل در آن‌ها بیشتر می‌باشد.

تولید تیرآهن

بسته به نوع خاص آلومینیوم می‌توان ترکیبات دیگری مانند کبالت، مس و یا آلیاژهای مبتنی بر نیکل را در آن یافت. بسیاری از آلیاژها نمی‌توانند در هنگام عملیات حرارتی سخت شوند اما می‌توانند در نورد سرد به ویژگی‌های مطلوب دسترسی پیدا کنند. تمام آن‌ها در برابر خوردگی از خود مقاومت بسیار بالایی نشان می‌دهند، هرچند برخی از آن‌ها نسبت به برخی دیگر مقاوم‌تر می‌باشند.
معیارهای مقاومت در برابر تنش و فشار در دماهای بسیار بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

به طور کلی هنگام مشخص کردن انواع فولاد ضد زنگ به منظور خرید تیرآهن از نام‌های متداول مانند فولاد 304 استفاده می‌کنند. با این حال بهتر است بدانید که ترکیبات استفاده شده در ساخت می‌تواند در قیمت تیر آهن‌ تاثیرگذار باشد. بسیاری از محصولات تولید شده با توجه به استانداردهای روز دنیا مورد بررسی قرار می‌گیرند، به همین دلیل از ادبیات و نام‌های مشترکی در هنگام تولید آن‌ها استفاده می‌شود.

خصوصیات تیرآهن‌های فولادی در مقاومت برابر حرارت

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، بسیاری از محصولات فلزی متشکل از موادی مانند فریت، آستنیت و نیکل می‌باشند.
طراحی این تیرآهن‌ها باعث شده تا تمرکز آن‌ها بر روی تنش‌های ناشی از درجه حرارت بالا باشد.

مهم‌ترین معیارهای آن عبارتند از:

  1. مقاومت در برابر تنش و فشار در محدوده دمای تعیین شده
  2.  مقاومت در برابر خوردگی در دمای بالا
  3. ساختار پایدار
  4.  ایجاد یک لایه اکسید برای مقاوم‌سازی در برابر زنگ‌زدگی
  5.  بار مکانیکی بالا

خصوصیات تولید تیرآهن مرغوب

استفاده گسترده از فولاد ضد زنگ مقاوم

امروزه در بسیاری از صنایع از این محصولات استفاده می‌شود، برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • صنعت سرامیک
  •  صنعت شیشه
  •  صنایع پتروشیمی
  •  کشاورزی
  •  صنایع غذایی
  •  دیگ‌های بخار
  •  برنامه‌های کاربردی مختلف در مهندسی ماشین‌آلات
  • صنعت سیمان (به منظور استفاده از آن‌ها در کوره‌های استوانه‌ای)
  •  ساخت کوره‌های صنعتی (به منظور استفاده از آن‌ها در سیستم‌های تابشی)
  •  مبدل حرارتی برای کاربردهای مختلف در محدوده دمای بالا
  •  استفاده در صنعت خودرو

تمام موارد ذکر شده تنها بخش کوچکی از موارد استفاده از فولاد ضد زنگ و محصولات تولید شده از آن می‌باشد. لازم به ذکر است که بسیاری از کشورهای برتر تولید‎کننده فولاد ضد‎زنگ در جهان از تجهیزات ترکیبی بری نورد فولاد استفاده می‌کنند. استفاده از انواع روش‌های تولید تیرآهن‌های فولادی در بازار بین‌المللی متفاوت می‌باشد.
به همین دلیل نوع کاربرد آن‌ها نیز با یکدیگر فرق دارد. محصولات تولیدی ساخته شده از فولاد سبب شده است تا نقص سطحی در آن‌ها بلافاصله قابل مشاهده باشد. پردازش لبه‌ها و فرایند جوشکاری به سادگی در آن‌ها قابل اجرا می‌باشد، در نتیجه ساختار آن‌ها به صورتی است که از لحاظ بصری بی عیب و نقص می‌باشند.

قیمت تیر آهن

جوشکاری تیرآهن‌های فولادی مقاوم در برابر حرارت

خاصیت بسیاری از محصولات فولادی باعث شده است تا آن‌ها جوش‌پذیر و در برابر دماهای مختلف مقاوم باشند. با این حال مقاومت آن‌ها به طرز قابل توجهی بسته به نوع آلیاژ متفاوت خواهد بود.
به عنوان مثال جوش‌پذیری آلیاژهای مبتنی بر فریت با انواع آستنیت تفاوت خواهد داشت. در هر صورت برای مواد پرکننده لازم است که از مواد پایه مشابه استفاده شود، به همین دلیل توصیه می‌شود که از مواد یکسان برای تولید مواد فولادی و یا جوش الکترود استفاده شود.

جوشکاری لیزری یک روش استاندارد برای تولید انواع محصولات تولید شده به واسطه فولاد ضد زنگ می‌باشد. با این حال به عنوان یک شرط اولیه لازم است که سطح کار از هر نوع مقیاس آزاد باشد تا از آسیب‌های جوشکاری در حین کار جلوگیری شود.

اشکال محصولات فولادی ضد زنگ

اشکال محصولات فولادی ضد زنگ

قیمت تیرآهن‌ها و سایر محصولات تولید شده از فولاد ضد زنگ بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود. بهتر است برای خرید تیرآهن به تولید کنندگان معتبر و قابل اطمینان مراجعه کنید، در این صورت اطمینان خواهید داشت که محصولات شما دقیقا تمام ویژگی‌های موردنظر را از یک فولاد ضد زنگ ارائه می‌دهند.
همچنین لازم است با توجه به آخرین قیمت میلگرد، تیر آهن و سایر محصولات مقاطع طویل فولادی برای خرید محصولات فولادی اقدام کنید. انعطاف‌پذیری در تولیدات فولادی تا بدان جا گسترش یافته است که می‌توان برای خرید تیرآهن‌های فولادی، آن‌ها را سفارشی‌سازی کرد.
به همین منظور می‌توانید با توجه به اندازه و مکان استفاده از تیرآهن‌های فولادی ابعاد آن را سفارش دهید. هرچند این کار عمدتا در پروژه‌های خاص و بزرگ اتفاق می‌افتد، با این حال می‌توانید به کمک این کار در بسیاری از هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.