استفاده از لیزر فیوژن در تولید تیرآهن‌های فولادی

لیزر فیوژن در تولید تیرآهن‌های فولادی

فرایند لیزر یکی از کارآمدترین فرایندهای تولید تیرآهن‌های فولادی می‌باشد. به کمک لیزر فیوژن در تولید تیرآهن‌های فولادی بخش‌هایی دقیقا با استفاده از این تکنولوژی بریده شده و گویی به کمک مهره‌های نامرئی و بدون مواد پرکننده همجوشی می‌شوند.

تیرآهن‌های فولادی می‌توانند بهترین ترکیب از زیبایی‌شناسی و مهندسی دقیق را بیان کنند. این همان چیزی است که معمار معروف میس واندر رو توصیف کرده است، جایی که قطعات در معرض ساختار پروژه‌های ساختمانی قرار می‌گیرند. معماران و مهندسان در حال حاضر علاقه خاصی به تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ تولید شده به کمک لیزر دارند، زیرا تیرآهن‎‌‌های فولادی مقاوم در برابر آتش هستند، همچنین دارای سطوح صاف‌تر و تمیز‌تری می‌باشند. فرایند همجوشی لیزر طیف گسترده‌ای از تولید محصولات برای نیازهای داخلی و خارجی ارائه می‌دهد.

فرایند لیزر فیوژن در تولید تیرآهن‌های فولادی

انرژی حرارتی بسیار متمرکز فرایند فیوژن و برای تولید تیرآهن‌های فولادی باعث دقت در برش خواهد شد. این فرایند موجب تولید قطعات به صورت جامد و توخالی خواهد شد تا به راحتی با یکدیگر هماهنگ شوند. مزیت اصلی فناوری فیوژن این است که آن یک راه حل مقرون به صرفه می‌باشد. در حالی که اخیرا استفاده از تکنولوژی فیوژن به دسترس عمومی بسیار زیاد شده است، با این حال نورد گرم هنوز هم ارزان‌ترین راه برای بسیاری از تولیدات محسوب می‌شود.

تفاوت میان نورد گرم و سرد وجود دارد، به طور خاص روش نورد گرم یک انتخاب عالی برای محصولات معمولی مانند محصولات کوچک و متوسط می‌باشد.
از این رو مزیت اصلی لیزر فیوژن این است که آن یک راه حل بسیار مقرون به صرفه برای اندازه‌های بزرگ و خاص می‌باشد. به صورتی که این کار توسط نورد گرم امکان‌پذیر نخواهد بود. از دیگر مزایای فناوری لیزر فیوژن در تولید تیرآهن‌های فولادی این است که تولید به وسیله این فناوری نهایتا باعث تمیز کردن و نگهداری آسان‌تر محصولات تولید شده خواهد شد.
با توجه به قیمت تیر آهن در بازار فولاد، نحوه‌ی نگهداری صحیح از آن اهمیت بالایی دارد. بخش‌های لیزری همجوشی به طور کلی نسبت به محصولات داغ رول شده و یا اکسترود شده، بسیار سریع‌تر بهبود می‌یابند، زیرا اجزای مواد خام از ورق‌های باکیفیت ساخته شده است.

فولاد

پس از اتمام فرایند فیوژن، سطح تولیدات صاف شده و آن‌ها در یک محلول اسیدی انفجار قرار می‌گیرند. به عبارتی در این روش ناخالصی‌های ناشی از فرایند فیوژن دیگر قابل مشاهده نخواهد بود. جوشکاری متعارف به ندرت در تولیدات تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا باعث انحطاط و خوردگی و سایر مشکلات در ناحیه جوش خواهند شد. اما امروزه فناوری لیزر فیوژن بسیاری از مشکلات مربوط به جوشکاری معمولی را حل می‌کند. برخلاف جوشکاری به روش رایج، روش لیزر شامل هیچ فلز پرکننده‌ای نبوده و هیچ تخلخل و افزایشی در سطح آن وجود ندارد.

بخش‌هایی که تحت تولید به کمک لیزر قرار گرفته‌اند، دارای پتانسیل بسیار بالایی در برابر خوردگی خواهند بود. در نهایت همجوشی با استفاده از لیزر منجر به انحراف نخواهد شد. به علت محدودیت‌های جوشکاری، قبل از ظهور فناوری لیزر، اکثر تولیدات مانند پروفیل‌های کربن، تیرآهن و زاویه‌هایی که از طریق اکستروژن و یا نورد گرم تولید می‌شد، در دسترس نبود. با این حال امروزه به کمک پیشرفت تکنولوژی بسیاری از این محصولات و تولیداتی علاوه بر آن در دسترس می‌باشند.

برنامه‌های کاربردی برای بخش‌های فیزیکی لیزر

قطعات تولید شده با استفاده از تکنولوژی لیزر با یکدیگر ترکیب شده و لبه‌ها و شعاع‌های بسیار کوچک را به یکدیگر متصل می‌کنند. روش تولید تیرآهن‌های فولادی به کمک لیزر منجر به تولید شکل‌های براق و بی عیب و نقص می‌شود. علاوه بر تیرآهن‌ها، میله‌های تخت، زاویه و کانال‌ها از انواع محصولات تولید شده توسط تکنولوژی لیزر فیوژن می‌باشند.

استفاده از لیزر برای ذوب فولاد ضد زنگ در انواع سطح در دسترس می‌باشد. در این روش پس از اتمام، سطح کار جلا داده می‌شود. این عناصر ساختمانی ضد زنگ به عنوان مواد و مصالح مطلوب در معماری محسوب می‌شوند. در نهایت این اجزا به منظور حذف هرگونه ناخالصی در یک محلول اسیدی واگرا می‌شوند.

فولاد

لیزر فیوژن چیست؟

همجوشی لیزر روند بسیار دقیق و کارآمد برای تولید تیرآهن‌های فولادی می‌باشد. برش به کمک این تکنولوژی در تولید محصولات بسیار موثر می‌باشد. دقت بالا در این روش ناشی از انرژی حرارتی دقیق و متمرکز آن می‌باشد. این فرایند در نهایت باعث می‌شود تا محصولات فولادی تولید شده با شکل‌های مربع و زاویه‌ای جامد و توخالی تولید شوند.

علاوه بر این آن‌ها به صورت سازگار با خطوط و لبه‌های تمیز تشکیل می‌شوند. به همین دلیل برای معماری بسیار مناسب واقع می‌شوند. محصولات تولید شده از فولاد ضد زنگ توسط لیزر فیوژن شامل تیرآهن‌ها، کانال و لوله‌های جعبه‌ای می‌باشند، کاربرد تیرآهن‌های فولادی در ساختمان‌سازی بسیار متداول است. استفاده از لیزر فیوژن باعث می‌شود تا اتصال مهره و یا جوش بیرونی در سطوح حذف شوند و آن‌ها مستقیما با یکدیگر مرتبط باشند.

کیفیت بالا در محصولات تولید شده با استفاده از لیزر فیوژن

برای پیروی از قوانین و دستورالعمل‌های استاندارد و به همراه تمام الزامات لازم است که فرایند تولید تیرآهن‌های فولادی نیز از این قوانین تبعیت کند.
استاندارد ISO 9001 یکی از گواهینامه‌های لازم هنگام تولیدات محصولات فولادی ضد زنگ می‌باشد. بسیاری از تولید‎کنندگان لازم است که طبق این قوانین هرچند سختگیرانه برای توجه به کنترل کیفیت محصولات عمل کنند.

محصولات تولید شده از فولاد توسط تکنولوژی فیوژن منجر به تولید فولاد سازه‌ای با بالاترین کیفیت خواهد شد. تیرآهن‌های فولادی بسیار مقاوم در برابر خوردگی ظاهر شده، پایدار و بادوام می‌باشند. همچنین آن‌ها نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری داشته و از منظر زیبایی‌شناسی، بسیار خیره‌کننده ظاهر می‌شوند. جذابیت خیره‌کننده و ویژگی‌های ارائه شده توسط این تیرآهن‌های فولادی سبب شده تا آن‌ها به یکی از علاقه‌مندی‌های معماران تبدیل شود

آن‌ها همواره قدردان دقت تیرآهن‌ها و سازه‌های فولادی می‌باشند.
لازم است با توجه به آخرین قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر مصالح پر مصرف نسبت به خرید مصالح برای پروژه‌‎های ساختمانی اقدام شود. مهندسین سازه عاشق خطوط تمیز و باریک سیستم‌های طراحی و عناصر ساختاری عرضه شده توسط این تولیدات ضد زنگ می‌باشند.